Marte Lise Karlsen var første kvinne på Fri Flyt-coveret. Hun brøyta vei for kvinner som gjør karriere med brede ski på beina i dag, og var en av de første internasjonale, norske frikjøringsprofilene.
FRONTKJEMPER: Marte Lise Karlsen fra Steinkjer er en av de første, norske kvinnelige frikjøringsproffene. Og hun får fortsatt skikjøring til å se sjeldent bra ut - dette er fra Isfjorden i 2021. Foto: Kjell Erik Reinhardsen
Lesetid: 6 minutter
– Haha, vi prøvde å gå en topptur like ved Namsos i dag. Det var strengt tatt ikke så bra, men vi skal på konsert etterpå, og det blir fint!
Marte Lise Karlsen (43) snakker med dialekt fra det gamle fylket Nord-Trøndelag, og hun forteller ivrig om gamle dagers liv som profesjonell frikjører, FWT-deltager, første kvinne på Fri Flyt-coveret, en av svært få kvinner som har kjørt skirenn fra toppen av Bec de Rosses i Verbier, lettkledd modell i mannebladet Mann og kanskje viktigst av alt: En banebryter for norske frikjørere av begge kjønn.
– Frikjøring både var og er dominert av menn, men jeg opplevde aldri det som feil eller unaturlig. Gutta er bedre enn jentene til å kjøre, sånn er det bare, men jeg syns vi ble behandlet fint og rettferdig. Jeg opplevde det som naturlig at gutta fikk mer premiepenger, forteller Marte Lise.
Hun slo gjennom som frikjører tidlig på 2000-tallet, etter at hun okkuperte toppen av seierspallen i frikjøring umiddelbart etter å ha lagt opp som alpinist – hvor hun var blant de beste i sin generasjon.
– I 2005 i et av de første intervjuene med deg i Fri Flyt sier du at du kan ha blitt opplevd som arrogant. Hva mente du med det?
– Tja, jeg føler kanskje at det ble litt misforstått. Jeg mente nok ikke det, men prøvde vel heller å si at jeg kan oppfattes som mer selvsikker enn jeg egentlig er. Litt som en gutt muligens? Jeg har alltid kjørt ski med gutter og er nok ei guttejente.
Vonde knær satte en stopper for karrieren som alpinist da Marte Lise var tjue år. Da var hun ferdig på skigymnaset i Narvik og i gang med sykepleieutdanning i samme by. Og ble tatt under vingene av Narviks store frikjøringssønner Ronny Dahl og Terje Nordgård Larsen.
– Jeg kjørte telemark den første året – muligens litt ironisk siden jeg hadde vondt i knærne - og ble nummer tre i nordisk mesterskap i Riksgränsen. Det ga mersmak, og året etter festa jeg hælen, og deltok i både telemark- og alpin-klassen i Nordisk. Det ble noen turer opp Norddalsbranten den våren, og til slutt orka jeg ikke å opp til finalen i telisklassen. Men jeg vant alpinklassen, og da begynte ballen å rulle, forteller Marte Lise.
Og ballen rullet fort for Marte Lise fra Steinkjer. Hun ble kjæreste med Henrik Rostrup (den legendariske skifilmskaperen og hjernen bak genistreken Teddybear Crisis) og havna støtt og stadig foran kameraet til verdens beste skifotograf Mattias Fredriksson.
Masse fotoshoots pluss deltagelse i både den amerikanske frikjøringscupen og verdenscupen i frikjøring ga Marte Lise plass på de internasjonale lagene til Head og Helly Hansen.
– Fotoshoots var mer attraktivt for sponsorene den gangen enn konkurranser, så det var veldig viktig for min karriere at jeg traff Mattias Fredriksson, sier hun.
– Han er mannen bak forsidebildet av deg på Fri Flyt. Hva betydde det for karrieren din?
– Ikke så mye for karrieren som sådan, for jeg var allerede på de internasjonale lagene. Men jeg fikk fotobonus fra Helly Hansen og Head, og for meg personlig betydde det veldig mye, og jeg er stolt av coveret den dag i dag.
– Hvis bildet var helt likt, men viste en mannlig kjører, ville han fått samme bonus som deg?
– Nei, han ville fått mer. Gutta fikk mer, sånn var det bare.
Men det er ikke bare i Fri Flyt Marte Lise har vært i spaltene. I 2006 stilte hun opp temmelig lettkledd i magasinet Mann, som beskrev henne slik:
Kongerikets dyktigste kvinnelige frikjører på ski heter Marte Lise Karlsen. Hun mener selv at hun er best med ski på beina, vi synes hun er ganske fin uten.
– Jeg skjemmes ikke over den artikkelen eller de bildene, heller motsatt; jeg er stolt. Jeg var veldig bestemt på hvordan den skulle være og hva de fikk ha med, og de hørte på det. Det var viktig for meg at saken handlet om ski og det jeg var god til, og ikke sånne sexgreier. Og sånn ble det.
– Fikk du noen reaksjoner?
– Haha, jeg aner ikke, for da bladet kom ut bodde jeg i utlandet og hadde hemmelig telefonnummer!
– Hva er høydepunktene fra frikjøringskarrieren din?
– Seier i NM i Riksgränsen, seier i Verbier Ride, tredjeplass sammenlagt i verdenscupen i frikjøring, pluss en del gode plasseringer på den amerikanske frikjøringscupen. Det var også utrolig kult å være med da kvinner for første gang fikk kjøre verdenscupavslutningen i Verbier. Det er eneste gang jentene har starta på toppen av Bec de Rosses sammen med gutta. Jeg var dritredd og kjøret dårlig, men det er likevel kult å være blant de som fikk den muligheten.
Etter en nokså stygg kræsj i 2006 med påfølgende skade måtte Marte Lise gi opp firkjøringskarrieren. Hun var litt dommer i Norge og utlandet, men voksenlivet tok etter hvert over, og det gikk over femten år før Marte Lise igjen tok på seg brede ski.
– Jeg ble mamma og begynte å gå mye langrenn. Samtidig opplevde jeg en stor sorg over at karrieren var over, og en del av sorgprosessen var nok å slutte tvert. Etter hvert glemte jeg den delen av meg selv, forteller hun.
Da Marte Lise var på vei nordover for at par år siden skjedde det noe da hun nærmet seg Narviki forbindelse med jobben som selger for Hestra.
– Da jeg kom dit fikk jeg veldig følelsen av at jeg ville gjøre det jeg er god til. Jeg har alltid vært hun som sto på ski, akkurat som bruttern var han som sto på ski, og da jeg kom til Narvik skjønte jeg at jeg ville bli den jenta igjen.
– Jaggu - og hvordan er skiformen?
– Jeg føler meg nesten bedre nå! Jeg trener mye og syns det er vanvittig gøy å være på topptur.
– Til slutt – hvordan tror du det er å være kvinnelig frikjøringsproff nå sammenlignet med da du var det i starten av årtusenet?
– Tja, jeg vet ikke så mye om hvordan det er i dag, men det er ingen tvil om at ferdighetsgapen mellom kjønnene er mye mindre nå enn det var før. Det er helt rått å se hvor god Hedvig Wessel er for eksempel. Og nettopp derfor mener jeg det er helt rett at premiepengene er like i FWT nå, selv om jeg også syns det var greit at de ikke var det for tjue på siden.
Marte Lise Karlsen (43)
Født og oppvokst i Steinkjer, bor i Trondheim
Utdannet sykepleier
Jobber som selger i Hestra og litt som instruktør på treningssenter
Mamma til Louise (8), samboer med Jan Erik, og bonusmamma til Martin og Mille
Storebror Truls Ove Karlsen var i mange år en av Norges beste i slalåm og storslalåm, og har en seier i verdenscupen i slalåm
Foto: Siv-Elin Skogen
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.