Det var et rotterace blant interesserte klesprodusenter da jibbekongen Jon Olsson skulle forhandle om ny sponsoravtale på forsommeren. Valget falt på svenske Cross fordi de kunne tilby en totalpakke som Olsson ønsket.
– Hos Cross fikk jeg også tilbud om å være med å designe plaggene jeg skal kjøre med. Det var utslagsgivende. Jeg har kjørt med så mye forskjellig utstyr at jeg vet hva som fungerer, sier Olsson, som er kjent for å være godt oppdatert på motebildet.
Verdien av sponsoravtalen og kontrakten han har signert vil han aller helst ikke snakke om. Det eneste han røper er at partene har langsiktige planer.
De første plaggene i Olssons signaturkolleksjon kommer for salg allerede denne høsten. Det tar to år å utvikle et klesplagg fra bunnen av, derfor er den første signaturkolleksjonen en modifikasjon av allerede eksisterende modeller.
– Jeg har valgt ut det jeg liker og lagt til en personlig touch, sier Jon Olsson på telefon fra Monaco der han bor.
Når friflyt.no først har mannen på røret, må vi selvfølgelig spørre hvordan skimoten kommer til å se ut de neste årene:
– Camo- og neonfarger er ut. Jeg tror ski- og snowboardmerkene kommer til å dra det i en mer enkel og klassisk retning fremover.
– Kommer Cross med en onepice?
– Vi trenger ikke onepiece. Jeg vil heller konsentrere meg om å lage bra snølåser, slik at folk kan kjøre med klær som ser normale ut, sier Olsson.