PÅ JOBB I CANADA: Henrik Windstedt kjører pudder i Terrace i British Columbia. Foto: Mattias Fredriksson
Lesetid: 4 minutter
Den svenske skilegenden er vel det nærmeste man kommer en slags skandinavisk versjon av selveste Candide Thovex.
Også Henrik Windtstedt har vært i verdenstoppen i både jibbing og frikjøring, og har et utall imponerende filmsegmenter under beltet. I år feirer han 25 år med samme hovedsponsor, og vi fikk en prat med 41-åringen som fortsatt er skiproff mens han kjørte sønnen Loiu til skiheisen hjemme i Åre:
– Hallo Henrik! Lever du fortsatt av skikjøring?
– Ja, jeg gjør faktisk det. Nivået på sponsoravtalene mine gjør at jeg kan leve av det, samtidig som jeg gjør litt andre greier, som skireiser med firmaer eller privatpersoner som vil ha meg med på tur. Men 90 prosent kommer fortsatt fra sponsorer. Det er faktisk helt utrolig at jeg i prinsipp kan kjøre ski hver dag og få lønn for det. Ikke alle kan stikke ut med kompisene og gjøre det artigste man vet som jobb. Jeg klyper meg i armen noen ganger.
Fra den tiden da du var skifilmens yngstemann hvis fødselsåret ditt er 1983.
Dette er et litt nyere bilde av Henrik Windstedt. Foto: Mattias Fredriksson
Henrik kjører hjemme i Åre. Foto: Mattias Fredriksson
Se den fete 25-års-jubileumsfilmen nederst i artikkelen!
Henrik Windstedt (41)
Født og oppvokst i Åre i Sverige
Juniorverdensmester i kulekjøring i 2002
To femteplasser fra X Games
2. plass i US Open i slopestyle i 2004
Vant verdenscupen i frikjøring sammenlagt i 2008
Sju seire i Scandinavian Big Mountain Championshios i Riksgränsen
Kjæreste med Tove Liliequist (jepp, søster til Sverre) og pappa til Loui (15)
Vis mer
– Hva er hemmeligheten for å holde på så lenge som du har gjort?
– Det er ikke så lett å svare på, men jeg har veldig mye erfaring med bransjen. Jeg har nok greid å bygge opp en slags troverdighet. Men jeg forsto ganske tidlig at dette er en jobb hvor man må være lojal ambassadør for samarbeidspartnere og sporten som helhet. Det krever at man biter sammen tenna og gjør jobben, inkludert det som kan være kjipt. Det betaler seg på sikt, og er nok grunnen til at jeg kan være over førti år gammel og fortsatt få betalt for å kjøre ski. Men veien dit har vært hatt sine tøffe tider. Å være lojal mot sponsorene og jobbe hardt er i hvert fall det hemmeligheten for min karriere. Du kan ikke bare sose rundt og være gangster. Eller, jo, du kan det hvis du er best, men det kommer en dag du ikke er det lenger.
Se Henrik i godbiten Free Radicals 2 fra 1998:
– Da du slo gjennom og ble proff på slutten av 90-tallet pågikk en revolusjon i frikjøring, og det var mye snakk om framtiden. Den framtiden er her nå. Ble det som du trodde da du var 16 år og med i de tidlige Free Radicals-filmene?
– Ja, det var i hvert fall slik ganske lenge, hvor all fokus var på new school og skikjøring. Jeg var med den første bølgen med parkkjøring og oppvisninger på rare steder som Sør-Afrika, Taiwan, London, og innendørs i Stockholm. Vi ante ikke hvor det skulle gå den gangen, men så traff jeg ganske bra med storfjellskjøringen etter hvert. Så har det vært filming i kjølvannet av det, og det ble vel slik vi trodde i starten? Det er klart at alt stagnerer til slutt, og jeg har jo gått glipp av inntoget til forbund med OL og sånt, det er jo en helt annen greie. De togene gikk jeg glipp av.
– Hva tror du om FIS, freeski og frikjøring?
– Tja, jeg vet ikke. Det finnes fortsatt en ikke-landslagsdrevet del av det hele, og slik vil det nok frotsette. Men Freeride World Tour (FWT) har slitt med økonomien - det er veldig dyrt å skape en arena for både freeski og freeride, og det kan hende OL og FIS var en forutsetning for at sporten skulle overleve. Det var jo opp til markedet og kjøpe seg inn i sporten, og det endte med at FIS gjorde det.
– Er det fortsatt mulig å være blant verdens beste i frikjøringskonkurranser, slopestylekonkurranser og levere fete filmsegmenter samtidig?
– Tja, det er jo noen jibbere som har tatt seg inn i FWT, så jeg skal ikke si at det toget har gått. Man ser jo at alderen går ned på de som gjør det bra i FWT. Da jeg startet var det 30-åringene som vant, i dag er det 20-åringene. Selv var jeg 25 år og yngst da jeg kom inn i det. Det kommer nok an på hva slags skibakgrunn man har, jeg tror ikke du kan nå verdenstoppen i frikjøring hvis du bare har kjørt park som barn. Du må være ganske god på ski for å kjøre bra i Verbier.
– Det er forferdelig trist! Fonna har vært en stor og viktig del av mitt liv, både som utøver og camp-arrangør. Folgefonna var kort og godt et veldig kult sted å være om sommeren.
Henrik Windstedts imponerende karriere:
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Tore Meirik
Journalist
Tore Meirik er journalist, utstyrstester og (mye) mer på tur enn de fleste – med ski, klatretau og elvekajakk. Han er sentral i Fri Flyt når det gjelder alt fra skitesting til dekning av snøskred og reisereportasjer fra inn- og utland. Med bosted i Oppdal er skisenteret og Sunndalsfjella hans hjemmebane.
Har du et tips Tore kan være interessert i? Send han en e-post:
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.