Denne uken ble kalenderen for årets Freeride World Tour lansert. Det innebærer et nytt format, men også reising mellom to kontinenter. Hedvig Wessel er usikker på hvordan sesongen blir.
NY KALENDER: Hedvig Wessel er klar for en ny sesong i FWT. Foto: Jeremy Bernard / Freeride World Tour
Lesetid: 3 minutter
– Jeg tenker at man må bare ta det litt som det kommer. Jeg prøver å ikke innstille meg på for mye. Men jeg må si at jeg er litt skeptisk til Japan og Canada, sier Hedvig Wessel.
Hun er, i likhet med i fjor, den eneste norske utøveren i Freeride World Tour, altså verdenscupen i frikjøring. Den ble brått avsluttet i fjor på grunn av koronavirsuet Covid-19, men skal kjøres som planlagt denne vinteren.
– Jeg vet at det jobbes med plan B-løsninger, så vi kommer nok til å få et godt alternativ om det ikke tar seg løse å reise til Canada og Japan. Men jeg tror, for å være ærlig, at vi ikke vet hvordan verden ser ut i januar. Jeg prøver å ikke bestemme meg for mye, sier Wessel.
Hun er nå på vei til Zermatt for å kjøre ski i to uker, men har med unntak av to dager på Snø i sommer ikke kjørt ski siden Verbier i fjor. Tiden har hun brukt på klatring og alternativ trening.
– Jeg prøver hele tiden å trene meg så sterk jeg kan. I år har jeg klatret veldig mye, så det er nytt for meg. Jeg har vært mindre på treningsstudio og drevet mindre tradisjonell trening, men det har vært veldig gøy, sier den tidligere kulekjøreren.
– Hva får du ut av klatretreningen?
– Først og fremst gjør jeg det jeg synes er gøy. Jeg tror veldig på en aktiv og allsidig trening. Jeg tror det er viktig å være sterk i kopppen og i knebøy, men jeg tror at hvis du kan kombinere det med mye morsomt så tror jeg du kommer langt. Jeg vil også få klatringen inn i skikjøring, slik at jeg kan nå topper jeg tidligere ikke kunne. Det er ikke umulig at det blir noen alpine skiturer etterhvert, sier Wessel, som i fjor kom på andreplass i FWT.
I år ser kalenderen slik ut: Hakuba, Japan i januar, Canada og Kicking Horse i februar, Andorra i februar, Fieberbrunn i mars og Verbier i mars. Kuttet om hvem som får kjøre finalene gjøres etter tre konkurranser.
– Hva er målet i vinter?
Altså, jeg vil gi det siste lille for å nå helt til topps. Det er det ingen tvil om. I fjor ble veldig rar. Det ble kutt så raskt, og jeg føler at jeg ikke hadde pre-season som jeg tenkte. Det ble ikke så mye hopping og fokus på hopping. Jeg vil ha fokus på triks i år, og kanskje prøve 360.
– Hva skal til for å komme til topps?
– Fortsette å trene på triksene, men også bli mer komfortabel på triks når man er ute og kjøre. Som kulekjører er jeg vant til å ha et hopp jeg repeterer, men jeg må trene mer på «first hits».
Etter planen skal altså årets sesong starte i januar i Japan.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.