/ Folk

Debutanten

Hedvig Wessel tenkte ikke så mye før hun satte utfor i sin FWT-debut i Japan.

Sist oppdatert: 20. januar 2019 kl 03.34
TEAM SKANDINAVIA: Hedvig Wessel sammen med Jackie Paaso (USA/Sverige) og Reine Barkered. Foto: Hans Petter Hval
TEAM SKANDINAVIA: Hedvig Wessel sammen med Jackie Paaso (USA/Sverige) og Reine Barkered. Foto: Hans Petter Hval
Lesetid: 3 minutter

– Jeg tenkte ikke på så mye, jeg stod og dansa og hørte på musikk. Hun før meg kræsja så jeg fikk plutselig beskjed; Ok– Hedvig, 30 sekunder! Så jeg måtte bare kaste på meg sekken og hjelmen. Også glemte jeg litt hvor jeg skulle fra starten, huska ikke helt om det var første eller andre til høyre, men jeg traff klippen der jeg skulle gjøre backflippen og det er jeg glad for. Jeg skulle ha hoppa to klipper til, men jeg bomma, sier Hedvig Wessel etter at hun har kjørt sin første frikjøringskonkurranse i Hakuba i Japan. 

Den tidligere kulekjøreren satser nå for fullt på frikjøring og har i år fått en plass blant frskjøringseliten i Freeride World Tour. Hedvig startet sitt run med en svær backflip, til jubel fra kjørere og publikum.

– Etter backflippen kom jeg for langt ned, jeg gjorde nok rett og slett en for dårlig rekognosering. Jeg følte meg litt lost. Dette er så nytt for meg, og i de andre konkurransene jeg har kjørt har jeg enten vært i facet tidligere og rekognosert, eller fått hjelp. Jeg har heller ikke snakket med de andre jentene og hørt med de hvor de skal kjøre. I tillegg har jeg vært syk og har ikke hatt noe energi de siste fire dagene. Men jeg er veldig glad jeg tok backflip, jeg gleder meg til å se den på film, håper jeg ikke sprella spå fælt!

– Hvordans er det på konkurrere i FWT?
– Det er dritgøy. Det føles veldig riktig for meg å prøve noe nytt. Jeg elsker å konkurrere så det føles naturlig. Jeg merker at jeg blir mer og mer tiltrukket av fjellet, og det å være i naturen, å stå på ski. I motsetning til kulekjøring kan man utforske fjellet mer. Man kan gjøre mer som man vil hele tiden. Det er det jeg virkelig elsker når det kommer til frikjøring.

– Det er det her du satser på nå?
– Ja. 

– Ingen kuler?
– Nei.

– Kan du sammenligne dette med kulekjøring?
– Ja, det å se langt fram, triksene, god balanse på skiene og skiteknikk generelt.

En som ikke kan regnes som debutant i dette selskapet er svenske Reine Barkered, som gjør sin ellevte konkurransesesong i FWT. Han var selv i Hakuba på samme tid i fjor, hvor konkurransen ble avlyst etter på ha forsøkt å gjennomføre i over en uke. Han er happy for at årets konkurranse gikk som planlagt.

– Det kunne ikke ha blitt stort bedre enn i dag. Føret var perfekt, det var akkurat passe mengde løssnø og sikten var glimrende. Flere jeg har snakket med etter konkurransen hadde lyst til å kjøre en gang til, og det er ikke så vanlig etter en frikjøringskonkurranse hvor forholdene ofte kan mildt sagt være krevende.

Publisert 20. januar 2019 kl 03.27
Sist oppdatert 20. januar 2019 kl 03.34

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen