Dennis Risvoll kjørte Freeride World Tour i to sesonger før han skadet seg brutalt. Etter skaden har han ikke fått wild card. Her forteller han hvorfor.
KONFLIKT: Dennis Risvoll beskriver en vanskelig situasjon i Freeride World Tour mens han var utøver. Her fra en skitur i vår. Foto: Privat
Lesetid: 3 minutter
– Det var spennende å være med i starten, men man blir litt metta av ting. Når ting ble som de ble, fikk jeg heller litt andre tanker i hodet. Da ville jeg heller satse på egne prosjekter, sier Dennis Risvoll til Fri Flyt.
I 2017 kjørte Dennis Risvoll fra Vågå sitt foreløpig siste run i Freeride World Tour, som endte med et dramatisk kræsj etter en feilberegning på vei ut en klippe.
– Noe av grunnen til dette tror jeg rett og slett er at miljøet er litt lite og tett. Jeg kom i klinsj med en sentral nøkkelperson i en sosial setting, noe som jeg mener vanskeliggjorde kommunikasjonen min med organisasjonen. Det skal sies at grunnleggerne Bertie og Nicolas er gjennomprofesjonelle og skal ha ære for å ha klart å skape en så unikt event som har holdt seg stabilt over så mange år, sier Risvoll, og fortsetter:
– Men med et så lite miljø er det vanskelig å ha kontroll over alle uformelle allianser og agendaer som oppstår. Det virker ikke alltid like objektivt. Dette kan være et argument for å regulere sporten mer, for å få en mer transparent organisasjon. Samtidig er det klare fordeler med at touren kjører sitt eget løp og ikke er underordnet et mer formelt system. Touren har sine myter og egenart som ikke alle strømlinjede idretter klarer å skape, så jeg vet egentlig ikke hva som er best.
Enten gjennom resultater fra fjoråret, gjennom FWQ-kvalifisering eller gjennom wildcard. Risvoll kvalifiserte seg i 2015 gjennom FWQ-systemet, etter blant annet en førsteplass i 4* i Livigno. I 2016 leverte han også en førsteplass i Fieberbrunn. Utover det var resultatene varierende.
– Hvis jeg hadde fått et wild card hadde jeg nok kastet meg inn i gamet igjen, men motivasjonen for å begynne helt på nytt og kjøre qualifiers igjen er ikke høy akkurat nå og med masse egne spennende prosjekter på gang er det artigere å stå på ski enn på lenge.
Kjører fortsatt
Fri Flyt har foreløpig ikke lyktes i å få en kommentar fra Freeride World Tour om hvorfor Dennis Risvoll ikke har blitt invitert til konkurransen igjen.
Risvoll kjører fortsatt konkurranser, og skulle etter planen delta i 20-årsjubileet i Røldal, før det ble koronavlyst. Ellers jobber han sammen med Øystein Aasheim for Hans Petter Bakke i Vågå som tømrer.
– Jeg hadde gleda meg til jubileumsrunnet i Røldal, og planen til vinteren er å kjøre for fullt, men konkurranser kjører jeg nå mer for moro skyld enn for å samle poeng. Jeg har lyst å kjøre 4* konkurransene, særlig de det er litt prestisje over, men jeg har ennå ikke bestemt meg for hvilke. Ellers satser jeg på filmprosjekter. I vinter har jeg til og med fått mersmak for toppturer. Ja du hørte riktig.
– Upåvirket er jeg ikke, men det er litt dagsformen som avgjør. Det er ikke alle konkurranser jeg går så hardt på, men det er fortsatt artig å dra på litt!
Siden Freeride World Tour har Risvoll kun kjørt et par FWQ-konkurranser i 2019.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.