Forthun har selv en rekke skirelaterte sponsorer, som Amundsen og VPG, og SGN skis. I de to sistnevnte er Forthun og Lindkjølen «kollegaer».
– Når jeg snakker med sponsorer ser de ikke bare på tallene. Jeg må sende reach og hvordan postene mine gjør det. Det er ikke sånn at de sier «han har 100.000 følgere, da går det dødsbra». Jeg må sende over mye annen informasjon.
– Det problemet Trygg snakker om er lett å gjennomskue. Hvis du har kjøpt følgere får du bare et høyt antall følgere, men innleggene gjør det ikke bedre av den grunn. Det blir få likes i forhold til følgerne, sier Forthun.
Han sier det er to måter å tjene penger på skikjøring på.
– Som jeg ser på det er det to spilleregler som gjelder for å kunne tjene penger av ski. Få bra resultater i konkurranser, eller enten produsere/ være delaktig i skiinhold som får bra resultat på nettet.
Forthun har i skrivende stund 174.000 følgere på Instagram. Til sammenligning har OL-vinner Øystein Bråten 107.000 følgere, og Tiril Sjåstad Christiansen 58.000 følgere. Hedvig Wessel har også i overkant av 50.000.
Forthun er klokkeklar på at han aldri har kjøpt seg følgere på Instagram.
– Nei, jeg har aldri gjort det. Alt er naturlig der.
Forthun har gjennom flere år gått viralt med klipp både med og uten ski, og har hatt en stor følgerskare i flere år.
Han mener effekten av å skaffe seg flere følgere vil være liten. Flere profilerte skikjørere var forøvrig enig med Lindkjølen, som blant annet Cody Townsend og Jacob Wester.
– Du får en liten effekt av noe som har lite betydning. Får du en sponsor vil de raskt se at dette ikke stemmer. Sponsoren legger vekt på det som produseres eller konkurranseresultater, fremfor følgere på Instagram.
Han mener også det kommer lite positivt ut av å irritere seg over det.
– Det finnes mange folk som har mindre følgere enn meg, som tjener mye mer på å stå på ski. Jeg ser ikke på det som urettferdig, det er bare bra for dem. Du får ikke noe positivt ut av det å se på den måten. Det er ikke vits å irritere seg over det.
Han er også uenig i Lindkjølens sammenligning mellom doping i idrett og større følgerskarer.
– Men det kan ikke sammenlignes helt. Doper du deg får du et resultat med en gang. Innholdet blir ikke bedre, og det du produserer blir ikke bedre av flere følgere. Du får bare et høyere tall på toppen av kontoen.
Han mener derimot at flere som står for kritikken, produserer for lite.
– Når det gjelder hele Sogndal-gjengen, og har jeg et syn på hvorfor det er sånn. De produserer ikke nok. Du ser ikke noe særlig til dem hele sesongen, så kommer det noe på slutten av året. Skal du bli lagt merke til må du komme ut med noe hele tiden, og holde det gående. Ingen av dem har noen sinnssyke resultater, og de legger ikke så mye ut på nettet.