Aksel Lund Svindal har ikke bare gjort det bra som alpinist. Mesternes Mester har også etterhvert fått en god karriere i frikjøring. Her er høydepunktene.
DEBUT: Aksel Lund Svindal debuterer som helikopterbasert frikjører foran kamera. Dette er på Sunnmøre under, og noen sekunder etter knuste verdens beste alpinist den ene skia si til pinneved. Bilde: Endre Løvaas
Lesetid: 10 minutter
Aksel Lund Svindal har vært verdens råeste alpinist i en årrekke, men CV-en hans som frikjører har etterhvert også vokst seg stor.
Allerede i 2008 dukket han opp i Fri Flyt, og gjennom Field Productions har han kjørt flere rå linjer på ski. Her er høydepunktene fra Aksels frikjøringskarriere.
2008: LUCKY SUNNMØRE
Første gang Aksel Lund Svindal – en av tidenes beste alpinister – dukket opp i Fri Flyt, var som frikjører. Høsten 2008 leverte han en imponerende prestasjon foran kameraene til Field Productions i filmen Get Lucky.
I store fjell på Sunnmøre hoppet han klipper og herja i kjempefart sammen med sin gamle skolekamerat og konkurrent Eirik Finseth. Det var da de gikk på skigymnaset i Oppdal at Aksel la grunnlaget for å bli god på ski.
– Å være god på ski er mye mer enn å kjøre fort ned en løype eller hvor mange rotasjoner du klarer. Det handler om kontroll, allsidighet, feeling.
– Nå har jeg ikke tid til å drive med frikjøring, men i Oppdal kjørte jeg i perioder veldig mye. Hvis det ikke var renn, var vi ute i løs-snøen. Jeg hadde egne ski til det, de var ikke som dagens fatskis, men de var bredere og mykere enn konkurranseskiene, sa han til Fri Flyt i 2008.
I samme utgave kom han også med det som da var et litt alternativt syn på datidas frikjøringskonkurranser og dømminga i dem.
– Jeg så en konkurranse i Verbier en gang, hvor det handlet om å slippe seg utfor store dropp. Når folk går fem minutter sidelengs for å hive seg utfor den høyeste klippen, er det ikke skikjøring. Jeg ser stor forskjell på skiteknikken. En del kjører svinger uten retningsforandring, de bare skrenser. Jeg mener det er viktig å kjøre ordentlige buer.
2009: OL-OPPLADNING I KANADISK PUDDER
Våren før Aksel tok tre medaljer i 2010-OL i Vancouver (bronse i storslalåm, sølv i utfor og gull i super-g) var han på plass i Canada og slo skuldra ut av ledd på heliskiing. Nok en gang er Eirik Finseth og Aksel på skifilminnspilling med Field Productions.
– Jeg har nok kanskje en fordel gjennom å være god på memorering. I World Cup- sirkuset legger jeg mye vekt på løypebesiktigelsen og referanser. Disse egenskapene er det enkelt å ta med seg ut i terrenget også. Filming på denne måten var helt nytt for meg da jeg var på Vestlandet med Eirik i fjor. Nå skjønner jeg litt mer, med alt fra terminologi og taktikk til hva kamerafolk og publikum ønsker seg. Det er en spennende og morsom måte å jobbe på, for det ligger så mye bak et vellykket klipp. Faktorer som folk flest neppe tenker på. Det er lenge til jeg blir varm i trøya i dette gamet, men det er fryktelig morsomt og lærerikt, sa Aksel den gangen.
Skuldra slo han ut av ledd da han kasta seg ut en svær klippe. Ikke helt stuereint for verdens beste alpinist, så skaden ble dyssa ned, selv om den strengt tatt fikk fart på en nødvendig operasjon.
– Jeg burde egentlig ha operert den trøblete skulderen for lenge siden, så det passer for så vidt fint å få gjort det nå, erklærte Aksel, som opererte tre uker senere, og redda OL-sesongen.
Og det gikk jo temmelig bra.
I samme artikkel i Fri Flyt nummer 65 i 2009 avslørte Aksel at han ikke var klar for å bruke veldig mye tid på frikjøring – og han avslørte noen teknikktips.
– Hva betyr det for deg å delta i frikjøringsfilm, og er det noe du kan tenke deg å fortsette med, eventuelt etter endt alpinistkarriere?
– Jeg er med først og fremst fordi jeg synes det er moro . Tror ikke jeg kommer til å bruke mye tid på filming i årene fremover, men det er kult å være med hvis jeg har muligheten. Det er selvfølgelig også kult å se bilder og film etterpå. Hvis jeg er gammel, grå og kjip når jeg er ferdig som konkurransealpinist kan jeg i alle fall ta en titt på det.
– Du kjørte såpass på grensa at du skadet deg. Hva får deg til å risikere så mye?
– Jeg synes ikke jeg risikerte spesielt mye. Har kjørt en del på ski, så føler jeg har god kontroll på hvor grensene går. Jeg slo en skulder ut av ledd som har vært ute flere ganger før.
– Hvordan forandrer du skiteknikken når du kjører pudder?
– Det er mye det samme som gjelder, men pudder er mer tilgivende, så du kan cruise mer og trenger ikke være så nøyaktig. Det er heller ingen porter, så det gir mer rom for å improvisere og forandre linja underveis.
– Hva er forskjellen på klippedropp og hopp i en utforløype?
– I utfor er det mye fokus på å være aerodynamisk i lufta. Det vanskelige med klippedropp er at man, i alle fall på film siden man helst vil filme førstespor, ikke vet hvordan landinga er. Utfordringen i utfor er høy fart, og store konsekvenser.
2010: STORFJELLSKJØRING I FINNMARK
– For meg som racingkjører er det fullstendig ulogisk og unaturlig å bremse. Men i forbindelse med filming har jeg etter hvert skjønt at det kan være nødvendig for å se best mulig ut, sier Aksel.
– Han er så kjapp i topplokket. Aksel ser ei linje, memorerer den, og smeller til. På den første filmturen var han mer usikker på flyt og valg i eksponert terreng, og det ble litt stakkato. Nå vet han hva det handler om og hva han selv og kamerafolkene er ute etter. Alle vet at han er verdens beste skikjører, men å huske ei ny linje og kjøre den som om man har kjørt den hundre ganger før, er det ikke mange som får til. Aksel er utrolig konsentrert og profesjonell, men smilet sitter løst. Det er ekstra artig å se at han med godt over 200 skidager i året synes det er så fett å være med på sånt etter en lang og slitsom sesong, sier frikjørings-læremester Eirik Finseth i reportasjen fra Øksfjord i Fri Flyt.
De to er eks-klassekamerater og eks-konkurrenter, og Aksel er temmelig raus i omtalen av kameraten fra skigymnaset – og han er glad Finseth kan ta seg av de verste linjene:
– Det er fint at han plukker de råeste linjevalgene, så kan jeg heller kose meg ned de litt mindre eksponerte linjene. Jeg vil nødig spolere en sesong ved å skade meg.
2011: LOFOTEN
Field Productions fortsetter det fruktbare samarbeidet med Aksel Lund Svindal på skjermen. Filmturen til Lofoten våren 2011 ender ikke bare i nydelige filmscener i Being There, men også et knippe ubegripelig vakre bilder i Fri Flyt. Denne gangen er Aksel på tur med Henrik Windstedt og Asbjørn Eggebø Næss. Storparten av regninga tas av en ikke ukjent produsent av sukkerdrikk med ekstra koffein.
2013: REVOLVER-INTERVJUDUELL MED ANDREAS HÅTVEIT
Vær så god; et knippe spørsmål og svar av variert relevansegrad fra Fri Flyts Skiguide i 2013 (ja, Andreas fikk de samme spørsmålene og svarte litt annerledes kan du si).
– Hvem er din største inspirasjonskilde?
– Aamodt da jeg var yngre, og for så vidt fortsatt.
– Når du står opp om morran - har du vondt noe sted?
– Ikke nå, heldigvis.
– Sommerski: Fonna, Stryn eller Juvass?
– Der det blir nattefrost.
– I hvor mange verdensdeler har du kjørt ski?
– Alle utenom Afrika.
– Hvor er det beste stedet å kjøre ski på høsten?
– Spørs hvor seint, men Sør-Amerika i september, Alpene etter det.
– Hva er ditt favorittriks?
– Hockey.
– Hvor i Norge drar du helst på ski?
– Der det er bra forhold. Det er viktigere enn åtte-seters stolheis.
– Ja, i alle fall de dagene guidene var ganske tydelige og sa at «dere kan kjøre her, men jeg anbefaler det ikke!». Hva mener de med at de ikke anbefaler det, liksom? På slutten av turen var det ganske stor skredfare, og når de du spør om råd er såpass usikre, legger det virkelig en demper på stemningen, sa Lund Svindal i Fri Flyts Vinterekstra i 2015. Denne gangen var han på nok en tur med Eirik Finseth og Åsmund Thorsen.
– Blir du en bedre skikjører av disse filmturene?
– Jeg synes det, men jeg tenker ikke på det. Jeg får jo først og fremst denne muligheten fordi jeg er god på noe annet, og må være takknemlig for det.
De gangene han har mulighet tar Svindal med seg løssnøski ut på reise.
– Er du den ivrigste frikjøreren i verdenscupen?
– På herresiden er det nok amerikanerne, så kommer
jeg like bak dem. Det er litt den amerikanske spiriten at når det kommer løssnø, stikker de og kjører det, fortalte Aksel.
Da landslaget var i Chile på treningssamling høsten 2015 kom et massivt snødump. Lands-
lagene ploget ned løypa for å sjekke forholdene, som var langt fra gode.
– Det ble mest sannsynlig en god pudderdag, og en dårlig dag for storslalåm. De amerikanske kjørerne stakk for å kjøre pudder, mens de norske ble igjen for å trene. Det er den norske mentaliteten, sier Svindal: Dersom det er mulig å trene skal man gjøre det.
– Skulle du ønske du hadde det som amerikanerne?
– Nei, og det er helt uproblematisk. For pudderfolk høres det kanskje teit ut, men skal du bli god må du gjennomføre hundre prosent. Jeg har lange, stive ski og kondomdress. Det er det jeg er, og det jeg kan. Jeg kan ikke prioritere bort noe av det for å kjøre løssnø.
– Moderne frikjøringsski er litt sammenlignbart med den setupen man har på utforski. Hvis du trenger å kjøre to kjappe svinger, som for eksempel Bruckli-S-en i Wengen, hvor du sitter i nettet hvor det ikke funker, så trenger du det, men så har du andre strekker hvor du egentlig ikke vil at skia skal svinge. Og du klarer ikke å få en ski som har null innsving til å svinge masse når du trenger det. Men en ski som har nok innsving til å klare de tighteste svingene, med riktig tuning klarer du å styre det innsvinget på en måte som at hvis du trenger å kjøre en sånn S-sving, så får du det til på skjær, men om du trenger å kjøre en bue som er 300 meter radius, så får du til det og, sa Svindal til Fri Flyt.
Da var han fortsatt aktivt alpinist. Nå er den delen av skilivet hans forbi. Vi ønsker ham lykke til videre som frikjører!
Aksel Lund Svindal
1982: Født 26.12 på Skedsmo. Vokste opp på Kjeller.
2002: Fire medaljer i junior-VM, hvorav gull i kombinasjonen.
2003: Gjennombrudd som senior. Pallplass i verdenscupen, to NM-gull og femteplass i VM.
2005: Første verdenscupseier – Super-G i Lake Louise.
2006: 2006 Vinner Super-G-cupen sammenlagt.
2007: To VM-gull i Åre: Utfor og storslalåm. Vinner verdenscupen sammen-lagt i 2006-2007. I november 2007 faller han stygt i på trening i Beaver Creek
2008: Gjør comeback etter skade på storslalåm i Sölden høsten 2008. Vinner utforrennet i Beaver Creek – samme sted han skadet seg året før.
2009: Vinner verdenscupen sammenlagt og tar VM-gull i kombinasjon.
2010: Gull, sølv og bronse i Vancouver- OL, gullet kom i Super-G.
2011: VM-gull i kombinasjon.
2012: Vinner Super G-cupen sammenlagt.
2013: VM-gull i utfor. Vinner også totalcupen i utfor og Super-G.
2014: Vinner verdenscupene i utfor og Super-G sammenlagt.
2015: Ute med akilles-skade – men stiller opp i VM og tar to 5.plasser.
2016: Vinner utfor i Wengen. Faller i Kitzbühel og ryker korsbåndet.
2017: Kneoperert igjen – denne gang menisken.
2018: OL-gull i utfor i Pyeongchang.
2019: 9. februar kom beskjeden om at Aksel legger opp. Sølv i utfor-VM i Åre. Denne høsten kommer hans selvbiografi.
2020: Field Productions’ film om Aksel har planlagt premiere.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.