/ Skate

Skaternes ollie: – En tålmodighetsprøve

Ollie er byggesteinen for videre utvikling når man lærer seg å skate. – Alt handler om timingen, sier Tonje Pedersen.

Sist oppdatert: 9. juni 2024 kl 06.00
Lesetid: 2 minutter

Når du har kommet i gang med skatingen, og lært deg det mest grunnleggende, kan det være på tide å lære seg ollie.

Ollien er et viktig triks for å utvikle seg videre. Man trenger å kunne hoppe når man skal lære seg vanskeligere triks som 180, pop shuvit, kickflip osv.

– Når du lærer ollie er det viktig å huske at det krever masse øving. Jeg sto selv i timesvis på verandaen og øvde, men plutselig løsner det litt og man begynner å få det til, forklarer Pedersen.

– Man må bare prøve seg litt fram og ikke gi opp, det er en tålmodighetsprøve og alt handler om timingen på hva man gjør med føttene.

OLLIE: I starten kan det være lurt å lære seg bevegelsene man må gjøre med føttene på flatmark. Foto: Fredrik Ouren Jostad
OLLIE: I starten kan det være lurt å lære seg bevegelsene man må gjøre med føttene på flatmark. Foto: Fredrik Ouren Jostad

Tre steg

Tonje liker selv å dele opp trikset i tre deler:

  1. Starte med å poppe tailen av brettet i bakken for å lære seg bevegelsen.

  2. Skyve framfoten oppover platen, så man får med seg høyden og blir vant til bevegelsen.

  3. Hoppe med kroppen, sånn at brettet kommer opp.

– Det er ikke nødvendigvis slik at du har en perfekt ollie med en gang du har gjort disse tre trinnene, og det er derfor det er viktig å øve helt til man får det til, sier hun.

NB: Tonje Pedersen har skatet i mange år og er en tidligere profesjonell skater, vi vil anbefale alle å bruke hjelm når de kommer i gang med skating.

Se videoen øverst i artikkelen for å komme i gang med grunnleggende skating.

Dette er pensum i Fri Flyts skateskole:

Publisert 3. juli 2023 kl 08.57
Sist oppdatert 9. juni 2024 kl 06.00

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen