
- Hva skal man si... Stemningen er vel aldri god når man melder oppbud. Den siden tiden har vært vanskelig for alle på kontoret, men alle har fått god informasjon om situasjonen og stått på hele veien, sier daglig leder Jørn Wilhelm Marki til Playboard.
I forrige uke ble Cyclone Distribution AS begjært konkurs, og dermed måtte Norges distribusjonsselskap omsider henge kroken på døra. Siden de ble opprettet på slutten av 80-tallet vært tilknyttet store, internasjonale merkevarer som DC, WeSC, Element og Lakai. Den siste tiden er det DC som har stått igjen som grunnpilaren i selskapet.
Les også: Skibutikkens død
De siste årene er det Jørn Wilhelm Marki som har vært ved roret i bedriften, som siden oppkjøpet av Swag, har vært i hardt vær. Omkostningene fra Swags konkurs rammet også Cyclone hardt.
- Hvorfor har det plutselig gått galt nå?
- Cyclone har alltid hatt distribusjon av brettmerker som kjerne virksomhet. Vi har alltid jobbet hardt med merkevarebygging og miljøskaping i alle år. For noen år siden gikk vi inn som partner i Swag, og dette selskapet gikk som kjent konkurs. De økonomiske tapene som Cyclone pådro seg under denne konkursen ble rett og slett for tunge å bære til slutt, Når vi plutselig eide halvparten av en butikkjede med 126 ansatte over natten, så merket vi fort at vi faktisk hadde null kontroll på butikkdrift. Det er et eget fag, som jeg respekterer enormt. Det er ene og alene oppkjøpet av Swag som er forklaringen på at ting gikk som det gikk med Cyclone.
Les også: Fanget i sin egen felle
- Hva tror du er de viktigste årsakene til den kraftige, negative utviklingen i hele bransjen de siste årene?
- Det er vanskelig å si, men det er nok en kombinasjon av flere ting. Først og fremst så har det jo vært et skifte i trendbildet, som det nå heldigvis føles som at er litt på vei til å snu igjen. Det har vært et stort frafall av spesialbutikker, og et marked som har vært meget presset av utenlandsk internetthandel. Som distributør og butikk blir man grunnet dette nødt til å tilpasse prisene for å være mere konkurranse dyktige. I denne tilpassningsprosessen forsvinner en del av fotjenesten, som man tidligere har kunnet bruke på å bygge et godt miljø rundt brettsporten. Rett og slett en litt ond sirkel.
- Tror du det er merkevarene eller det pressa markedet som har skylden?
- Hvis man ser globalt på det, så har vel mye ligget hos merkevarene som ikke har vært flinke nok til å følge med på alle nye trender. Det er alltid en tynn linje imellom hvor man vil gå og hva sluttforbruker forventer ifra merkevarer. Identitet er noe som er viktig for merkevarer, så det er ikke alltid like lurt i det lange løp å seile den veien vinden blåser.
Les også: Intervju - Daniel Pedersen
- Tror du skate- og snowboardnorge trenger en kraftig renovering for at man skulle kunne drive bærekraftig framover?
- Jeg synes at alle de som er involverte for å skape et godt skatenorge har gjort en veldig god innsats. Det popper opp skate/snow parker, som faktisk går an å bruke. Denne tillgangen vil på sikt skape en større brukergruppe. Det må være en drøm for en skater/snowboarder å vokse opp i dag. Vi får håpe at denne tilgangen omsider vil skape en etterspørsel.
Marki vil foreløpig ikke si hva som nå skjer med merkene som nå er under DC. En av trendene i skatebransjen er at merkene drives som agentvirksomhet. Om noe lignende skjer med DC vil Marki heller ikke si noe om.
- Hva er planen videre for de ansatte?
- Jeg håper virkelig at alle finner seg noe de vil trives med å gjøre, da vi alle har hatt det fantastisk som brettsport distributør i Norge. De er alle dyktige mennesker, så jeg er sikker på at de kommer til å klare seg fint.