Vefsnavassdraget og ni andre elver trues av utbygging
Tidenes beste kvinnelige elvepadler fortviler etter Høyres forslag om å fjerne vernet av en rekke elver i Norge. Mariann Sæther driver raftingselskap i Vefsnavassdraget som er et av verdens beste områder for elvepadling. Nå kan vernet av vassdraget bli opphevet.
HJEMMEBANEN TRUES: Mariann Sæther er tidenes beste kvinnelige elvepadler. Hun driver raftingselskap i Vefsna i Nordland, som også er blant verdens beste elver for elvepadling. Høyre ønsker å oppheve vernet av dette og ni andre vassdrag, som gjør mildt sagt Sæther fortvilt. Foto: Rowan James
Lesetid: 4 minutter
– Å i det hele tatt tenke på å demme opp et vassdrag som er ett av få i Europa som renner fritt fra fjell til fjord er helt forferdelig. Det er vanskelig å ta stilling til hva som kan bli ødelagt slik padlemessig, men i Vefsnavassdraget har vi tre strekker vi bruker til rafting, blant annet Norges eneste overnattingsrafting. Det er forferdelige greier de klarer å finne på - igjen og igjen.
Det sier Mariann Sæther, som er tidenes beste kvinnelige elvepadler og en levende legende i padlemiljøet. Hun har flere imponerende førstegangspadlinger i Norge og verden under beltet, samt deltagelse i en drøss filmer og to verdensmestertitler i brattpadling blant et utall seire i diverse konkurranser.
Mariann eier og driver også selskapet River North Rafting sammen med samboer Ron Fischer. De bruker altså Vefsnavassdraget i Nordland til sine raftingturer.
Vefsna er en av ti elver Høyre ønsker å få opphevet vernet av, slik at elvene kan bygges ut for kraftproduksjon. Disse vassdragene står på lista:
Opo i Ullensvang, Vestland
Vossavassdraget, Vestland
Granvinsvassdraget, Vestland
Eikedalsvassdraget, Vestland
Flåmsvassdraget. Vestland
Strynevassdraget, Vestland
Gjengedalsvassdraget, Vestland
Løkjelsvassdraget i Etne, Vestland
Verdalsvassdraget, Trøndelag
Vefsnavassdraget, Nordland
– Jeg har ikke padlet Flåmselvi, men selve dalen er en naturperle av den sjeldne. Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at dette blir å ødelegge et praktfullt stykke natur. Når det gjelder de andre er Vosso brukt til både familierafting og SUP. Elva har også en fin lekevalse, pluss en ganske stor bølge mange lokale harpadlet i. Elva renner langs veien til Bergen, og foruten at den er fantastisk å leke seg i så forringes nok også naturkvaliteter for turister som kommer. Og hva med laksen i Vossovassdraget? Opo tror jeg ikke at jeg har padlet, ei heller de andre, dessverre. For meg er Vefsna kronjuvelen blant vassdragene på listen, sier Sæther.
Men Høyre mener det trengs mer kraft i Norge, og at utbygging av disse elvene er veien å gå.
– Vi har sett på vassdragene hvor utbygging kan gi viktig flomsikring og samtidig ivareta naturverdier og god lakseforvaltning, sier energipolitisk talsperson for Høyre, Bård Ludvig Thorheim, til NRK.
Mariann Sæther mener argumentene er null verdt, og at løsningen heller er å modernisere eksisterende kraftverk.
– Argumentene er håpløse - vi må senke forbruket, ikke øke, og vi må utnytte og oppgradere eksisterende kraftverk. Det ikke opp til Norge å være Europas grønne batteri - jeg heller mer og mer mot at atomkraft kan være en løsning, men det hjelper ikke akkurat at Tyskland vedtar å legge ned disse. Det store problemet tenker jeg er at vi er tilknyttet Europas kraftmarked, og da vil vi alltid få disse problemene - for noen vil tjene mye på å eksportere strøm nedover, skjult bak nettopp disse argumentene, sier hun – og legger til:
– Det er synd og skam at man i det hele tatt tenker på å fjerne vern av vassdragene. Verneplanene var kompromisset etter de store kampene på 90-tallet, og var grunnen som fikk naboer til å snakke sammen igjen, familier til å forenes. Det har blitt kjempet for hvert eneste ett av vassdragene, og med god grunn - at det nå skal være så enkelt å fjerne de er rett og slett uhørt, og for meg til å miste troen på dagens politiske system hvor politikere og lobbyister kan oppnå noe slikt.
– Hvilke konsekvenser vil en utbygging av Vefsnavassdraget få for raftingen dere driver?
– Det er litt vanskelig å svare på uten å vite hva slags planer som tenkes. Det er vel naturlig at man vil ta vann og overføre til Røssvatnet, og da kommer det helt an på hvilke mengder det er snakk om. For meg er det mest skremmende at selv om man påstår man bare skal ta flomtoppene, så har jeg null tillit til at det bare blir slik når overføringstunnellen er ferdig. Har man tatt litt er det veldig lett å ta mer. Se bare på Nedre Otta som vi mistet mest på grunn av at vassdraget allerede var utbygd - selv om den utbyggingen var hundrevis av kilometer unna. Vår bedrift har vi ingenting å vinne på utbygging - flomtoppen håndterer vi godt ved at vi også har Svenningelva å rafte på når det er for mye vann i Vefsna.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.