Norge har mange fristende elver til de som vil ut på lengre turer. Her finner du en guide til åtte av dem – og hvilke forberedelser du bør gjøre før du padler utfor strykene.
FEM MIL MED VERDENSKLASSEPADLING: Raundalselva er kanskje planetens mest komplette padleelv. Greg Dashper, Christy Long og Mikey Abbott i aksjon i klassikeren ved Voss. Foto: Benjamin Hjort
Lesetid: 10 minutter
Elvepadling over flere dager på samme elv er en litt krevende øvelse - kajakken er trang, og den blir ikke lettere å manøvrere av på være full av overnattingsutstyr - selv om du ikke får plass til særlig mye.
Samtidig gir denne måten å padle elver på helt unike opplevelser - og mange av de!
Denne artikkelen ble skrevet av Norges mest erfarne langtur-padler; Benjamin Hjort. Han hadde mange turer over flere dager i både Norge og andre land under beltet, og var en usedvanlig erfaren og dyktig elvepadler.
Benjamin omkom i en tragisk skredulykke i Aurland i 2016. Men hans mange bidrag til Fri Flyt skal ikke gå i glemmeboken, og denne artikkelen om noen av verdens flottest elvepadleturer er blant hans beste bidrag for å skape engasjement og blest om sterke opplevelser i norsk natur.
Bjøllåga
– Norges mest varierte
PÅ LANGTUR: Philip Baues i aksjon i øvre del av Bjøllåga. Foto: Benjamin Hjort
Etter et par tre timers bæring kan du se fram til selve innertieren av en flerdagerstur. Kanskje Norges fineste og mest varierte tur.
Den starter i høyfjellsterreng med dropp-basseng padling, Etter 30 kilometer skifter elva brutalt karakter. Gradvis blir den bare brattere og brattere. Booftakene blir perfeksjonert, samt at myggsprayen går tom i det den bukter seg inn i samløpet mot Rana.
To til tre overnattinger kan valgfritt skje på enten Bjellåvasstua, Midistua, Saltfjellstua eller Krukkistua.
Utla
– Norges dypeste juv
Utla starter i det små i det den smyger mellom stein og ur fra Sognefjellets platå, og inn under Hurrunganes storhet. Den får en rett vest i det storebroren overfaller den, og bykser ned i Norges dypeste juv.
Vil man ikke være med kan man enten tråkke opp Kirkestigen, eller ta en enklere og mindre religiøs bæretur på elv venstre. Etter en liten time er man inne i Jotnenes bolig, og får prøvd dens makt og styrke. Elva blir gradvis hardere, men ikke for vanskelig om man velger tørre septemberdager med omhu.
To til tre overnattinger kan skje i historiske turisthytter eller langs elvebredden. Alt etter smak og variasjon.
Glomåga
– Saltfjellets vakreste tur
NYDELIG: Karl Engen nyter vakre omgivelser ved Glomåga i Nordland. Foto: Mathias Fossum
Etter en meget lang biltransport, og flattvannspadling over Storglomvatnet åpner en skjønnhet av en elv seg mellom Svartisens brefall.
Turen vil alltid stå sterkt i minnet for de som legger ut i dette urørte terrenget - særlig hvis man har med seg Sveits´ svar på He-man, som gjerne setter utfor strekningens største foss.
De siste kilometerne ved det spektakulære Marmorslottet blir det noen lengre bæringer. Ikke la deg skremme av dem.
Lomsdalselva
– Langturen i nord
Lomsdalen. Du får den ikke gratis, og den starter hardt og brutalt med bæring opp 500 høydemeter. Etter 15 km med slit, og myggstikk starter moroa fra Elgviddvatnet. Drømmesklier og marmorglaserte juv bringer deg gjennom noe av Norges siste villmark.
Et lite eventyrland dupper opp, samtidig som fisken napper bra. Forvent 3 til 4 dager på første turen, spesielt om du ikke har planlagt returen fra Storbjøra.
Bonus: Hvis ikke disse turene er nok, så er Blakkåga et fint alternativ!
Vefsna (Susna)
– Langturen som har alt
SUSNA: Ron Fischer padler i Susna i Hattfjelldal. Foto: Benjamin Hjort
På lav vannstand er dette en villmarksopplevelse uten like. De fleste padler denne uten å campe underveis, men en flerdagerstur fra øverst oppe i Børgefjell til utløpet i Mosjøen vil gi deg alt det du ønsker av padling. Turen går gjennom Hattfjelldal, som er et aldri så lite elvepadle-paradis med mange elver å velge i.
Store fosser, nydelig natur, leirplasser som går rett inn i eventyrene, fisk som vaker rundt båten og storvannspadling uten sidestykke i Norge.
Raundalselva
– Klassikeren på Voss
Denne turen bør oppleves over flere dager. Få elver ligger så til rette for flere dagers padling. Dette er en god elv å starte med. Ta toget fra Voss tidlig en morgen, jobb deg nedover de varierte strykene og juvene på vei mot Voss sentrum.
Noen av strekkene i Raundalselva er hardere enn andre, men bæringene er korte og ikke for harde. Etter 50 kilometer med padling kan du avslutte med å padle Vetlehelvete inn til Voss sentrum, og rusle opp på jernbanen for å feire turen.
Denne turen bør ikke gjøres på mer enn 30 kubikk med mindre du kjenner elva som din egen lomme.
Sjoa
– Klassikeren
BERØMT: Sjoa har flere svære stryk og fosser, som Stuttgongsfossen. Foto: Mikael Gillis Ekström.
De fleste elvepadlerne har padlet denne elva, men de færreste kan slå i bordet med å ha padlet Sjoa fra topp til bunn. Gå ut og gjør det. Elva fortjener at du får oppleve den i sin helhet på en tur.
Få nordmenn har padlet så mange flerdagersturer som Benjamin Hjort. Her er hans tips for en vellykket langtur i bratte elver:
– Noe av det største ved elvepadlingen for meg er å reise på flerdagerstur. Dag etter dag kan du padle nye stryk uten å måtte tenke på bilkjøring og andre hindringer. Padlingen står i fokus 100 prosent. I Norge er mulighetene gode, spesielt i juli, august og september når dagtemperaturen er høy. Hovedreglene for meg på alle turene mine har vært:
Det er viktigere at alle kommer til mål i god behold, enn at de hardeste strykene blir padlet
Lett vekt på alt utstyret er nøkkelen til en god tur. Du ønsker ikke å ha med for mye utstyr og for tungt utstyr. Blir båten for tung, blir turen fort et slit
Vær bevisst, velg gruppedeltagere med omhu, og snakk om forventninger på forhånd
Snakk om alt. Spesielt det du ikke tror du trenger å snakke om
Vær smart, og vit at ulykker kan skje på ett øyeblikk. Forebygg i stedet for å drive førstehjelp.
Synfar om du er i tvil
Senk farten når ting begynner å bli hektisk
Kjenn gruppa di, om ikke du kjenner gjengen fra før; lær gruppa å kjenne
Kjenn elva og forholdene, og hvis ikke lær den å kjenne
Kjenn ferdighetene dine, og legg lista deretter
VIKTIG: Elvepadleturer over flere dager krever grundige forberedelser. Foto: Benjamin Hjort
UTSTYRET:
Alt utstyret bør pakkes i to tørrbagger. En tykk og en tynn tørrbag. Det tyngste sentreres rundt midten av båten. Alt utstyr festes til setet med små tau. Bærefoamen (skumgummien) bak i båten skjæres ut til en sveitsisk ost slik at din delbare åre får plass i den.
Du trenger følgende:
Ett fullstendig skift innvendig. Ulltrøye, ullstillongs og ullsokker
En varm genser
Ei tynn regnjakke
En shorts
Ei lue
Sandaler/sko om det er kaldt ute
En titankopp som kan brukes til kokekar
Multiverktøy
Skje
Dunsovepose
Liggeunderlag
Plastikkposer 18 stk a 8 liter
Kart, kompass og kartmappe
Skrivesaker
Penger og betalingskort
Sysaker
Duct tape
Kokekar med lokk
Dopapir og toalettartikler
To splittårer i laget
Lett førstehjelpsskrin
MAT:
Maten på flerdagersturer bør være lett og næringsrik. Du skal ikke feire julaften, men ha nok mat til at du trives, og at stemninga holder seg på topp. Dry-tecemballasje i folie legges igjen hjemme, og byttes ut mot doble plastikkposer rundt hvert måltid. Zip-lock poser blir fort din gode venn. På de fleste turer har jeg hatt med ris og blandet det med suppeposer og gjerne en spekepølsebit. Til frokost fungerer havregryn med sukker eller müsli bra. Resten av dagen kan du spise kjeks, nøtter og sjokolade. Gjerne til en kopp te eller kakao. Drikkeflasker av hard og tung plast tilhører historiebøkene, velg heller lette sammenleggbare drikkeflasker.
KART:
Det er en av nøkkelen til suksess på turen. Lær deg å lese høydekurver og terreng. Vit hvor du skal gå og padle på forhånd. Ser du en høydekurve over elva betyr det fall eller drop. Ligger høydekurvene parallelt eller tett inntil elva betyr det at elva går inn i et juv.
TRANSPORT AV KAJAKKEN:
Det er veldig greit å ha med et lett bæresystem laget av bærestroppene fra en stor tørrbag satt sammen med en lang strammesnor som du normalt bruker på biltaket. Dette festes i og bak setet. Tres over ryggstøtta, og festes i håndtakene bak på båten. Ved hjelp av en 120 cm lang slynge og et par karabinkroker har du et meget lett, godt transportsystem som både funger for biltransporten, og for bæring av kajakken.
CAMPING:
Sett alltid en pinne i vannkanten når du går på land slik at du kan se om elva har steget eller sunket neste dag. Leiren bør ligge litt opp for elva, sandbunn gir fort rusk i maskineriet. I kalde årstider velg leirplasser som gir morgensol, og med gode muligheter for leirbål. En lett presenning mellom fire padleårer funger bra som tak. Telt kan vurderes om myggen biter. Jeg er ganske kynisk i hva jeg har med av utstyr, og jobber mye for at det jeg har med kan brukes på mange forskjellige måter. Eksempelvis bruker jeg tørrbagene med oppblåste plastikkposer på innsiden, som liggeunderlag under beina. Under hode og rygg har jeg det minste og letteste Term-A-rest underlaget jeg kan oppdrive. En skje er nok. På de fleste turer har jeg brukt 10 min på å handle inn maten, og 20 min på å fordele dette i doble zip-lockposer. Et hett tips er å velge hytter langs elva for å spare vekt og øke komforten.
PSYKOLOGI:
Det er noe helt annet å dra på flerdagersturer enn dagsturer. Tenk på at du selv og andre vil gå opp og ned i forhold til energi og humør. Spesielt på slutten av tunge dager er dette vanlig. Vis respekt for hverandre, og avklar ting tidlig. Om noen bærer mer enn andre vurder om du skal hjelpe dem framfor å slå av en vits om hvor treig de er mens du slapper av i båten. Jobb med gruppedynamikken, og kommunikasjon. 4 til 6 personer er god gruppestørrelse. Blir det flere, blir det ofte mye rot og stress. Ofte kan det være lurt å dele en sjokolade eller en tørr ulltrøye til slitne og kalde folk. Er man varm og tørr, gjør man gode vurderinger. Spesielt med litt sukker i blodet. Dette forebygger ulykker og uheldige situasjoner.
LENGDE OG TID:
Dette er veldig forskjellig fra gruppe til gruppe hvor fort og langt man beveger seg i løpet av en dag. En erfaren gruppe går ofte fort forbi stryk som ser harde ut, og bruker liten tid på synfaring om strykene ser farlige ut. Det beste sikkerheten er ofte å padle to og to ned de heftigste strykene. Har man en som padler, og resten av gruppa spiller lommetennis på land, blir turen fort lang. Ved å velge lette «kyllinglinjer» uten å gå ut av båten, flyr man ned elva, opptil 40 kilometer på en dag. Er elva bratt og heftig blir distansen redusert 10 til 12 km. Du vil padle lengre og bedre med en god lang lunsj, hvor padletoppen blir tatt av, og ulltrøya får tørke i sola.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.