Orage er et tradisjonsrikt klesmerke som er mest kjent for oss nordmenn fra Nord-Amerikanske skifilmer de siste to tiårene.
Merket hadde en liten distribusjon i Norge rett før frikjøringsbølgen kom på midten av 2000-tallet, men det har vært vanskelig å få tak i her til lands de siden. Nå er de tilbake i Norge for fullt!
Historien
I 1989 var det to studenter ved University of Cuebec at Montreal som bestemte seg for å lage en vanntett skijakke. Evelyn Tempe som studerte business og var med i alpinklubben til universitetet, hadde vokst opp med to foreldre som drev en lokal sportsbutikk. Hun kunne mye om både handel, stoff og kundebehov etter å ha tilbrakt mye tid sammen med foreldrene i butikken.
Hun skjønte heller ikke hvorfor ingen av skiklærne hennes holdt henne tørre under dårlig vær.
Det ble etter hvert åpenbart for henne at hun måtte prøve å lage sine egne klær og sydde sammen en jakke og en bukse med en vanntett membran i foreldrene sin garasje. Merket ble kalt Orage, som er fransk for storm.

En venn av Evelyn, Eric D’anjou, som jobbet i en lokal sportsbutikk, og som også var med i skiklubben på universitetet, hjalp henne med å selge klærne fra bagasjerommet på bilen hennes på gaten i Montreal.
Det nye merket ble fort en snakkis på grunn av den høye kvaliteten, og i løpet av kort tid ble sportsbutikker oppmerksomme og begynte å kjøpe inn Orage.
Klærne var mer streetinspirert og var mye kulere enn hva som var på markedet på den tiden og kom på grunn av det inn som ett friskt pust i bransjen.
Folk var vant med racinginspirert design fra merker som Spyder og Decente, eller klær i standardfargene sort og rød fra merker som The North Face og Patagonia. Det fantes ikke gode alternativer på klesfronten for folk som ville skille seg ut når de sto på ski.
Orage valgte mer utfordrende farger og mønster som appellerte i større grad til en ung, urban og moderne brukergruppe.
Selv om klærne var tekniske nok til å tåle røft vær, passet de også like godt i motebildet på gaten. Montreal er en veldig kreativ by og merket trakk sin inspirasjon fra byens artister og musikere, i tillegg til skikjørerne.
- Vi ville lage robuste, men samtidig stilfulle klær, sier D’anjou som er øverste sjef i Orage den dag i dag.
Det har vært filosofien bak Orage fra begynnelsen av. Vi tror at måten vi kler oss på er viktig for å vise en del av personligheten som ikke kommer ut gjennom ord og kroppsspråk.

Du vil kanskje ikke ha en helt svart skijakke? Vi ville gi kundene våre en mer spennende måte å uttrykke seg på.
Selv om Orage vokste fort var likevel maskineriet bak merket beskjedent. Et bordtennisbord i foreldrene til Evelyn sin garasje var arbeidsbenken de brukte for å lage produktene, og alt ble sendt ut fra kjelleren og ut til butikker og kunder.
Etter hvert ble det vanskelig å forsette og øke volumet på denne måten og de åpnet opp et kontor i Quebec. Fra egenproduksjonen kom det nå inn lokale syersker hver dag for å sy jakkene og buksene for hånd.
I følge D’anjou, så har alle firmaer sin helt egen livssyklus, og hver syklus varer ofte i ca 10 år. I de første 10 årene i Orage sin historie fokuserte de på å lage en unik stil, som gav skikjørere en ny og annerledes look enn det som var på markedet da.
- Vi var ekte skikjørere, men vi likte ikke skiklærne på den tiden, sier D’anjou. Vi ville ha klær vi følte oss vel i, og det fantes bare ikke hos andre merker.
Du vil kanskje ikke ha en helt svart skijakke? Vi ville gi kundene våre en mer spennende måte å uttrykke seg på.
Som en hyllest til freeskimiljøet som var i full oppblomstring på nitti og totusentallet, laget de sin egen signaturkonkurranse: The Orage Masters som samlet noen av de aller beste skikjørerne fra perioden. Det var en «head to head» konkurranse mellom kjørerne, men arenaen var vel så mye et sted for god stemning, musikkfestival og lekearena som en konkurranse.
Det var rett slett en arena der regler var til for å brytes, som var veldig typisk for miljøet på den tiden.

Den andre syklusen
Etter hvert som miljøet forandret seg gikk Orage inn i det som D’anjou kaller den andre syklusen, nemlig fokuset på freeski/park.
Når pionerer som Sarah Burke og Sean Petit utviklet nye triks som de tok med inn i de snowboarddominerte terrengparkene og halfpipene, utløste det en ny æra for sporten.
En æra hvor skifilmen hadde sitt definitive høydepunkt og kringkastet høykontrastfargede og baggykledde skikjørere som sto på ski på en helt ny måte til kinolerret og tver rundt om i verden.
Når Orage, sammen med moderselskapet Coalision inc., ble solgt i 2008, forlot D’anjou selskapet. Men i 2013, gikk syklusen mot slutten når selskapet igjen ble lagt ut for salg.
D’anjou og freeskipioner Mike Nick bestemte seg for å kjøpe tilbake selskapet som D’anjou hjalp til med å starte.
- Når jeg tok over igjen, så hadde måten folk sto på ski på forandret seg igjen. Frikjøring var blitt det nye både for meg personlig og for skimijøet, sier han.
Vi skiftet fokus fra parken og over til frikjøring.
I 2019 kom merket ut med en ny og «freshere» logo for å feire sitt 30-års jubileum. Samtidig begynte de å se østover mot Europa og har nå planene klare for å øke tilstedeværelsen i det europeiske markedet betydelig fra høsten 2021.
Selv om Orage hele tiden har fokusert på å lage de mest brukervennlige klærne av de beste materialene, hadde brukermønsteret i markedet endret seg.
Man ville ha mer tekniske, lettere og mer pustende klær, laget for å vare lenge og være brukervennlig også når folk går oppover på feller.

- Vi har alltid benyttet oss av den beste teknologien, men vi har måttet tilpasse oss til å designe lettere klær. Vi vil lage lettere, mer stretchy, mer pustende og varmere klær. Det er en designfilosofi som står sentralt i alle avgjørelser nå, sier D’anjou.
Det er også et nytt fokus på bærekraft og miljø. For å bygge et bærekraftig merke som er i stand til å utvikle seg i dag, er du avhengig av produkter som tåler å brukes lenge i hardt vær i fjellet.
- Vi vil at produktene våre skal vare, sier D’anjou. Det hjelper ikke så mye at klærne er 100% resirkulert dersom du kjøper ny jakke hver sesong.
I år så har produktene til Orage blitt laget med 60-70% resirkulert materiale, og 40% av produktene ble fraktet uten forsøplende og forurensende plastinnpakking.
Orage produserer ikke lenger i en garasje i Montreal. Produktene blir nå laget i fabrikker hvor rettigheter for arbeiderne står sentralt.
- Det er ikke så viktig for meg å tjene de ti kronene ekstra på produktet vi selger, men å kvalitetssikre at vi lager de beste varene med høyest kvalitet, på den aller mest ryddige måten, sier D’anjou.
Vi vil bare samarbeide med underleverandører og produsenter som har de samme verdiene som oss. Vi har derfor sett etter partnere som bryr seg om arbeiderne, som bryr seg om kvaliteten, og som bryr seg om miljøet.
Så, hva er det neste for Orage?
- Det er et spørsmål vi spør hverandre om hver dag.
Fokuset vårt nå er å lage fjellklær for alle, ikke bare skikjørere. Det medfører produkter også for de andre sesongene, og produkter som er brukervennlige til forskjellige aktiviteter og forhold. Men igjen med bærekraft og stil som de viktigste designfilosofiene.
- Vi startet med å lage klær som fikk folk til å uttrykke seg på en ny måte. Fremdeles så har vi de samme diskusjonene i de strategiske møtene. Det er alltid; Hva er «edgen» til dette plagget? Alt vi gjør må være i DNAet til Orage.
Vi er strålende fornøyde med å reintrodusere Orage for friluftsentusiaster og skikjørere i Norge. Vi har valgt partneren Pyramiden Sport i Tromsø hvor du får kjøpt og sett Mountain X kolleksjonen fra høsten av. Den kommer også til å finnes tilgjengelig i nettbutikken.
Lurer du på noe om klærne våre kan du ta kontakt med oss på europe@orage.com
