Bakgrunn
Vpg har både fysisk- og nettbutikk og driver i tillegg engros av en rekke merkevarer innen moderne friluftsliv. Siden oppstarten på 90-tallet har den vært drevet av entusiaster innen de ulike sportene de representerer med varesortimentet. Store deler av omsetningen til Vpg drives gjennom engrossalg (b2b) og direkte salg gjennom egen fysisk butikk på Oppdal, samt nettbutikk. De opererer primært i en nisje innen moderne friluftsliv og er ikke kjedetilknyttet.
Merkevarebygging og vekst
Vpg var en av Fri Flyt sine første annonsekunder og har gradvis økt innsatsen siden de gikk i gang med å bruke Fri Flyt magasin som mediekanal for å bygge merkevare. Fra starten og videre utover har de foruten å øke innsatsen også iverksatt en gjennomtenkt strategi over flere av våre ulike titler. Både gjennom magasin, digitalt, arrangement og webtv. Forlaget Fri Flyt AS har på mange måter vokst parallelt med Vpg.
Resultat og posisjon blant målgruppen
På tross av at Vpg har base i oppdal og er en gründerbedrift av og for entusiaster har de hatt en jevn vekst i omsetning de siste 20 årene. De har gjennom konsistent og målrettet merkevarebygging nå en andel på 63% av leserne som har Vpg top of mind blant sportsbutikker i Norge. Det er over 20% foran andreplassen og de utkonkurrerer alle de store kjedene. Vpg har også vært utradisjonelle i sin bruk av flater for å bygge kjennskap. De har over tid i stor grad har brukt magasin for å bygge merkevare for nettbutikken. I en meget smart form ved at de i stor grad har kjørt profilannonser. Alle annonsene er gjennomgående med et portrettbilde av en ansatt + et actionbilde med link inn mot en blogg på nettsiden. På den måten skaper de synergier og bygger opp under kompetanse og kunnskap som merkevaren skal stå for. De skaper også trafikk til sidene hvor medarbeiderne gir råd for kjøp av utstyr.
I 2018 hadde Vpg en omsetning på 157 millioner kroner totalt inklusive engrosvirksomheten.