I en kjølig kjeller på Lørenskog sitter Filip Christensen (21) godt isolert mot tropeheten utenfor, mens fingrene flyr over tastaturet. Sommer er ensbetydende med klipping og redigering, eller "geeking" som de sier på ghettospråket. Ikke rent få timer med råmateriale skal logges, korrigeres, klippes og limes, prosederes, fargejusteres, rendres, justeres og modifiseres. Selve filmopptakene gjennom en lang vinter fortoner seg som en oppvarmingsrunde foran den prosessormaraton som sommermånedene innebærer. Først langt ute i september er det ferdigstillelse og premiere på verket, som i år har fått tittelen "Eyes wide open".
Tittelen, er det et ordspill på Stanley Kubrick-klassikeren "Eyes wide shut"?
- Nei, hehe, her er det dårlig med Tom Cruise eller Nicole Kidman. Derimot er "Eyes Wide Open" en veldig fengende tittel på en skifilm, og som kan vinkles fra mange hold. Tematikken handler om det å være skjerpet og konsentrert, noe som vil være en av trådene i filmen.
Dette er, på tross av din unge alder, din 6. filmutgivelse. Fortell, fortell!
- Jeg annonserer vel ikke noen revolusjon innen skifilmsjangeren nå heller, men føler at utviklingen har fortsatt på alle måter, med alt fra utstyr til innhold og produksjon. I år har vi blant annet tatt i bruk RED-kameraet, som er det råeste du får på markedet. Vi samarbeider med dyktige folk og leverandører som til sammen løfter kvaliteten flere hakk, og dessuten har jeg utrolig dyktige utøvere med i filmen. Spesielt morsomt er det at Aksel Lund Svindal tok seg tid til å bli med på opptak igjen, selv etter en lang og krevende racingsesong. Generelt vil jeg hevde at vi har mye bedre kvalitet på alt i år, og ikke minst fikk vi sikret fantastiske pudderscener allerede tidlig på sesongen. På det personlige planet har jeg tatt viktige skritt for å bli en bedre filmprodusent, og det var ikke mange døgnene jeg tilbragte hjemme denne vinteren. Jeg har lært meg å bruke RED, kjøre snøscooter, lært mye om storfjellskultur, skred osv, og tilegnet meg nye erfaringer som forhåpentligvis vil gi resultater i fremtiden.
Før var det stort sett bare norske kjørere med på filmene dine, men dette har snudd seg?
- Field Productions begynner tydeligvis å få et fotfeste også i det amerikanske og kanadiske markedet, og vi fikk mye skryt for "Get lucky" i fjor. Mange etablerte toppkjørere har kontaktet meg for å få være med i filmen denne vinteren, og til slutt måtte jeg nesten takke nei. Det kan ikke være for mange med på rollelisten heller. Eric Hjorleifson, Chris Rubens, JT Holmes, Tom Wallisch og Wiley Miller er kanskje navn som virker kjente for mange, og ikke minst Jon Olsson.
Kan du si noe mer om "Eyes Wide Open"?
- Jeg tror den ender opp på i underkant av 40 minutters spillertid, med en blanding av location-parts og kjører-parts, og med mye tøff grafisk animasjon som binder det hele sammen. På DVD´en kommer i tillegg dokumentaren som Even Sigstad produserer. Den blir tredelt og på nesten halvannen time, fordelt på storfjell, urban og park som tema. Den tar for seg alle sider av skikjøringen, arbeidet som ligger bak, alle kjørerne intervjues om hva som ligger bak osv, og vil være ærlig og informativ. Foruten meg selv og Even har Espen Kristiansen, Howie Arnstad, Pål Ulvik Rokseth, Jan Petter Aarskog og Jan Olav Jenssen stått bak kamerane, og Pål Gustav Viderberg gjør det grafiske arbeidet. Premieren blir i Oslo et sted lørdag 19. september, og filmen vil være i salg rundt 1.oktober. "Eyes Wide Open" blir selvsagt en av filmene på Fri Flyt Film Tour til høsten, som har premiere på Rockefeller lørdag 3.oktober.
Følg med på fieldproductions.com, så får du vite mer!
Teaseren får du se ved å klikke på linken til høyre.