Den norske sportsbutikk-kjeden driver i dag 162 butikker over hele landet. Når Sport 1 nå satser millioner av kroner på å lage en ny kjede, er det for å nå fjellsport-forbrukerne med de ledende merkevarene på markedet.
Ski, klatring/fjellsport og aktivt friluftsliv blir blant kjerneområdene.
– Vårt mål er å bli best på fjellsport-segmentet. I Norge mener vi det er plass til en slik kjede, sier Robert Helgesen i nye Skandinavisk Høyfjellsutstyr.
– Hvordan skal det skje?
– Med lokalt eierskap og en viss grad av lokal tilpasning, hvor katalogen til Skandinavisk Høyfjellsutstyr vil utgjøre storparten av sortimentet.
Sport 1 Gruppen har kjøpt rettighetene til navnet Skandinavisk Høyfjellsutstyr (SHU), et konsept som opprinnelig ble etablert med sin første butikk i Hemsedal i 1974. Flere SHU-butikker har forsvunnet fra Oslo de siste årene, mens dagens Skandinavisk-butikk i Hemsedal fortsatt vil eies av importøren Vertikal AS.
Men i tillegg kommer altså nærmere 20 butikker med lokale eiere over hele Norge. Den første er etablert i Svolvær, de neste dukker opp i Tromsø, Bodø, Oslo og Trondheim.
– Vi er for tiden på jakt etter lokaler i Oslo. Vi ser først og fremst på steder med en naturlig tilknytning til fjellsportmiljøer, og hvor det utøves fjellsport, sier Helgesen.
I fase to varsles det etableringer i Bergen, Lillehammer/Gudbrandsdalen og vest for Oslo.
– Det har lenge vært et refreng i bransjen at det er en overetablering av sportsbutikker i Norge. Er det plass til en ny kjede?
– Å spesialisere seg er en måte å vinne konkurransen. Vi tror norske forbrukere ønsker en slik rendyrket fjellsport-kjede, sier Helgesen.
Skandinavisk Høyfjellsutstyr har blant annet hentet inspirasjon fra Sverige og kjeden Naturkompaniet.
Sport 1-kjeden er nest størst i Sports-Norge, med 1,3 milliarder kroner i omsetning i fjor - 800 millioner bak gianten G-Sport. G-Sport har ekspansive planer for nye butikker kommende år, samtidig som også nykommere som Anton Sport satser knallhardt.
Forbrukere kan se frem til økt konkurranse.
– Sportsbransjen går tøffe tider i møte. For å overleve må man enten bli stor, eller satse på nisjene, sier redaktør Morten Dahl i Bladet Sport, sportsbransjens eget fagblad.
Fakta:
2006-tall for omsetning i de norske sportskjedene: G-Sport (2,08 mrd.), Sport 1 (1,3 mrd.), Intersport (1,2 mrd.), MX Sport (657 mill.), XXL (608 mill.), Stadion (526 mill.), Coop OBS (429 mill.), Sportshuset (287 mill.) - Anton Sport (utgikk av Sport 1 i fjor, har uttalt mål om 1 mrd. innen 2013).