/ Nyheter

UTE er opplagsvinner

Mens opplaget til norske magasiner faller, fortsetter sports- og friluftsbladene til Fri Flyt AS suksessen. UTE øker opplaget med 15,5 prosent, fjerde mest av norske blader.

Sist oppdatert: 11. februar 2010 kl 14.21
UTE er opplagsvinner, sportsmagasinene til Fri Flyt AS vokser videre
UTE er opplagsvinner, sportsmagasinene til Fri Flyt AS vokser videre
Lesetid: 2 minutter

Både Klatring, Fri Flyt og Terrengsykkel hadde opplagsvekst i 2009, men den største veksten hadde UTE, som hadde en fremgang på 15,5 prosent og nå er oppe i et opplag på 7701 eksemplarer på hver utgave.

– Vi har har jobbet intenst med å sørge for at UTE når ut til flere lesere, og disse tallene viser at folk setter pris på et godt, friskt og uavhengig friluftsmagasin, sier UTEs redaktør Trygve Sunde Kolderup.

Fri Flyt AS overtok UTE sommeren 2008, og bladet har fått et kraftig løft både i redaksjonelt innhold og markedsføring. Bladet kommer seks ganger i året, og hovedfokuset er skiturer om vinteren og fotturer om sommeren. Høy journalistisk kvalitet, gode bilder og en ren og tiltalende layout er med i formelen som har gitt suksess.

– Vi har et en kraftig vekst i abonnementssalget de siste månedene, så denne veksten kommer til på fortsette i 2010, sier Sunde Kolderup.

De fleste magasinene i MBLs opplagsoversikt hadde tilbakegang i 2009. Slik er det ikke i Fri Flyt AS. Fjorårets opplagsvinner Terrengsykkel fortsetter også fremgangen. En vekst på 10,3 prosent gir en sjuendeplass blant de 67 magasinene som er med i opplagskontrollen til MBL.

– Sykling er i stor vekst, og med Terrengsykkel har det norske markedet fått et blad på høyt internasjonalt nivå, sier Terrengsykkel-redaktør Øyvind Aas.

Bladet Klatring er også inne blant de ti magasinene med mest fremgang i 2009. En økning på 2,2 prosent gir grunn til optimisme foran 2010, hvor det blir en økt satsning på markedsføringen av dette anerkjente nisjemagasinet. Samtidig er det flaggskipet i Fri Flyt AS fremdeles ski- og snowboardmagasinet Fri Flyt, som er Norges mestselgende sportsmagasin (Interpress) og har hatt vekst gjennom alle de 11 årene bladet har eksistert. Opplagstallene viser en fremgang på 0,4 prosent, som gir en 17. plass på lista.

– Til sammen når våre blader ut til stadig flere lesere. Vi har satset hardt på journalistisk kvalitet, og det setter leserne pris på. Veksten kommer både fordi nisjene øker, og fordi vi treffer disse nisjene stadig bedre, sier ansvarlig redaktør i Fri Flyt AS, Erlend Sande.

Publisert 11. februar 2010 kl 14.05
Sist oppdatert 11. februar 2010 kl 14.21
annonse

Relaterte artikler

annonse
Ole Christian Mork Fri Flyt
Flere gjester hos SNØ enn i fjor sommer

Økning i antall sommergjester hos SNØ

Shishapangma Kristin Harila rekord
Besteg Shishapangma

Rotteracet har startet

LIGHT LINES: Pengene fra auksjonen av bildet fra Store Ringstind i Jotunheimen skal gå til kampen mot utbyggingen.
Bruker fotoprosjekt i kamp mot regjeringens planer

Auksjonerer bort bilde i kampen mot myndighetenes omdiskuterte planer

KLAR: Når Kristin Harila setter seg mål går hun all-in. Nå er hun klar for verdensrekordforsøk. Foto: Privat
Kristin Harila vil bestige 14 fjell over 8000 meter

Prøver igjen: – Kan bli historisk i sitt nye forsøk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen