Både Klatring, Fri Flyt og Terrengsykkel hadde opplagsvekst i 2009, men den største veksten hadde UTE, som hadde en fremgang på 15,5 prosent og nå er oppe i et opplag på 7701 eksemplarer på hver utgave.
– Vi har har jobbet intenst med å sørge for at UTE når ut til flere lesere, og disse tallene viser at folk setter pris på et godt, friskt og uavhengig friluftsmagasin, sier UTEs redaktør Trygve Sunde Kolderup.
Fri Flyt AS overtok UTE sommeren 2008, og bladet har fått et kraftig løft både i redaksjonelt innhold og markedsføring. Bladet kommer seks ganger i året, og hovedfokuset er skiturer om vinteren og fotturer om sommeren. Høy journalistisk kvalitet, gode bilder og en ren og tiltalende layout er med i formelen som har gitt suksess.
– Vi har et en kraftig vekst i abonnementssalget de siste månedene, så denne veksten kommer til på fortsette i 2010, sier Sunde Kolderup.
De fleste magasinene i MBLs opplagsoversikt hadde tilbakegang i 2009. Slik er det ikke i Fri Flyt AS. Fjorårets opplagsvinner Terrengsykkel fortsetter også fremgangen. En vekst på 10,3 prosent gir en sjuendeplass blant de 67 magasinene som er med i opplagskontrollen til MBL.
– Sykling er i stor vekst, og med Terrengsykkel har det norske markedet fått et blad på høyt internasjonalt nivå, sier Terrengsykkel-redaktør Øyvind Aas.
Bladet Klatring er også inne blant de ti magasinene med mest fremgang i 2009. En økning på 2,2 prosent gir grunn til optimisme foran 2010, hvor det blir en økt satsning på markedsføringen av dette anerkjente nisjemagasinet. Samtidig er det flaggskipet i Fri Flyt AS fremdeles ski- og snowboardmagasinet Fri Flyt, som er Norges mestselgende sportsmagasin (Interpress) og har hatt vekst gjennom alle de 11 årene bladet har eksistert. Opplagstallene viser en fremgang på 0,4 prosent, som gir en 17. plass på lista.
– Til sammen når våre blader ut til stadig flere lesere. Vi har satset hardt på journalistisk kvalitet, og det setter leserne pris på. Veksten kommer både fordi nisjene øker, og fordi vi treffer disse nisjene stadig bedre, sier ansvarlig redaktør i Fri Flyt AS, Erlend Sande.