Regjeringen vil bygge ut en ny firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t gjennom Lågendeltaet naturreservat, som har Norges strengeste naturvern. Dette har ført til kraftige reaksjoner i miljøet.
Snowboarderen og fotografen ønsker å gjøre en forskjell i forbindelse med sitt mye omtalte fotoprosjekt «Light Lines», med mål om å knipse skikjøringsøyeblikk på en ny og unik måte på ti av Norges mest ikoniske fjell. I mørket, med hodelykt som hjelpemiddel, "tegner" de lyslinjer ned fjellsidene for å kaste lys over naturkrisen og hvordan vi mennesker endrer naturen vår for alltid.
Vil bidra med midler
I forbindelse med dette prosjektet har de sammen lansert en protestauksjon til inntekt for Lågendeltaets venner sin kamp mot utbyggingen.
Hvor mye håper dere auksjonen av bildet vil samle inn?
– Printet er "limited edition" og normal pris er kr 32 000. Akkurat nå er budet på kr 30 000, og vi er i grunn fornøyd med det, men det hadde vært stas om vi fikk inn bud på over normal salgspris, forteller Vegard Aasen til Fri Flyt.
Auksjonen varer til og med lørdag, og han legger til at jo mer de selger bildet for, jo mer midler får Lågendeltaets venner til den politiske kampen mot utbyggingen av E6.
– Frivillighet er helt supert, men for å ha en aktiv kampanje trengs det midler, forteller han.
Fri Flyt har tidligere skrevet om fotoprosjektet. Det var også på forsiden av bladets 169. utgave.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Trosser Miljødirektoratet
Lågendeltaet naturreservat ble vernet i 1990 for å beskytte et unikt ferskvannsdelta og våtmark med et rikt og variert biomangfold. Nå vil regjeringen bygge en ny firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t gjennom naturreservatet, svært nær området der det i dag ikke engang er lov til å padle kajakk deler av året grunnet hensyn til dyrelivet.
Miljødirektoratet konkluderte i desember med at det ikke er grunnlag for å bygge veien gjennom naturreservatet, men regjeringen bestemte likevel at den beste løsningen er å endre verneforskriften for å bygge veien.
Hva er grunnen til deres sterke engasjement i denne saken?
– Her går altså regjeringen i mot Miljødirektoratet og den forskningsbaserte kunnskapen, og går inn for å endre verneforskriften for Lågendeltaet naturreservat for å bygge ny E6. Dette er et svært verdifullt økosystem som man nå setter på spill for å bygge ny vei. Det er et naturreservat, som er vår strengeste verneform, men likevel blir dette skjøvet til side, forklarer Aasen.
Vegard Aasen trekker fram naturavtalen i Montreal, som ble undertegnet før jul med Norge og Espen Barth Eide i spissen, hvor det blant står at vi skal verne 30 prosent av naturen.
– Noe av det første de gjør etter å ha signert avtalen er å oppheve vernet av Lågendeltaet. Med dette viser det hva regjeringa tydelig mener at vern er verdt. Hva er poenget med en naturavtale dersom dette er politikken som skal være førende for framtiden?
Han legger til at dersom vi ikke engasjerer oss i saker som dette kan vi vinke farvel til naturen slik vi kjenner den i dag.
Vil at flere skal engasjere seg
Hvilken betydning tror du auksjonen vil ha for engasjementet med å stoppe E6-utbyggingen gjennom Lågendeltaet naturreservat?
– Vi har to mål, det ene er å få inn nok midler som er nok til at Lågendeltaets venner kan kjempe litt hardere, sier han.
Det andre målet deres er å nå ut med budskapet til ski- og friluftsmiljøet i Norge.
– De aller fleste i disse miljøene er glad i naturen vår, og ønsker å verne den. Dessverre er det alt for få av oss som engasjerer seg politisk og prøver å gjøre en forskjell.
Aasen mener Lågendelta-saken kan være førende for vernepolitikken det neste tiåret, og sier man er nødt til å engasjere seg slik at man kan jobbe aktivt for å dempe naturkrisen.
– Politikerne hører på folket, og sammen er ski- og friluftsmiljøet en stor og sterk stemme, avslutter han.
Brev til Espen Barth Eide
Sammen med Calum Macintyre har Aasen skrevet et brev til klima- og miljøminister Espen Barth Eide, hvor de kommer med sin bekymring over regjeringens planer. Fri Flyt har vært i kontakt med Klima- og miljødepartementet, som kommenterer følgende om brevets innhold:
– Lågendeltasaken er ikke svart/hvitt. Med dagens trafikk på eksisterende E6 gjennom verneområdet måtte tiltak gjøres, noe som uansett ville ha ført til inngrep i virkeområdet. Det vi sendte på høring, er å sende trafikken i tunell forbi det viktigste området for fugl og heller krysse området et annet sted med mindre fugl. Dette er samlet sett en bedre løsning for både verneverdier og Lillehammer-samfunnet, sier statssekretær Ragnhild Sjoner Syrstad.