Finanskrise og lavkonjunktur setter ikke særlig spor etter seg i nordmenns friluftsvaner. Sportsbransjen går så det griner, og folk verner om sin hellige fritid. Nye ski, snowboard, klær og stæsj har blitt prioritert foran oppussing og bilbytte. Og nå skal utstyret til pers - i Alpene.
Langley øker flykapasiteten
Adm. Dir. Pontus Langley i Langley har måttet revidere sin kapasitet, etter at bestillingene har økt med 10% sammenlignet med samme tid forrige sesong.
– Om dette er et ytterligere signal på at lavkonjunkturen er på vei til å snu, eller at nordmenn er så dedikerte til skikjøring at de prioriterer bort annet, er vanskelig å si. Vi må nå sette inn ekstra fly på mange av destinasjonene under vinterferien for å etterkomme etterspørselen.
Økning også for STS Alpereiser
Den største turoperatøren, STS Alpereiser, melder om en økning på over 8% for det norske markedet. Adm. Dir. Peter Johnson innrømmer at de var litt usikre på prognosene foran denne sesongen.
– Vi var nok litt urolige da vi lagde katalogen, men bekymringen viste seg å være ubegrunnet.
Er det noen destinasjoner som skiller seg ut?
– Både for Norge, Sverige og Finland er det ulike preferanser, men mest bemerkelsesverdig for oss er det at østerrikske Saalbach er opp hele 50% på det norske markedet. Også Verbier, Ischgl og Champoluc stikker seg ut med kraftig vekst av nordmenn.