/ Nyheter

Pudderjakt i Alpene del II

Her er andre del i jakten på pudder i Alpene. Samtidig fikk Østlandet sesongens største dump. Typisk.

Sist oppdatert: 18. januar 2007 kl 09.51
Benny og Bella har en fin jobb, de er blikkfang foran Matterhorn
Benny og Bella har en fin jobb, de er blikkfang foran Matterhorn
Lesetid: 5 minutter

Tanken var altså å rømme landet for å finne bedre snø enn hjemme, men til tross for at vi bestemte oss i siste liten klarte likevel værgudene å starte snøværet idet vi gikk på flyet på Torp flyplass. Sånn var det med den saken, og vi lot oss ikke demotivere av slike trivielle omstendigheter.

Zermatt i tall

Litt praktisk info først for de som lurer på tilsvarende måte å reise på, vi tok altså fly til Milano (750,- inkl ski og bagasje), leiebil fra Milano i fem dager (2300,- totalt for 7-seter samt 500,- i diesel), noen hundrelapper i bommer og avgifter, noen hundrelapper til parkering i Täsch og en hundrelapp med toget inn til Zermatt. Som nevnt i forrige artikkel er altså Zermatt bilfritt i den forstand at man ikke kan kjøre inn, men må ta toget siste biten. I fjor ble visstnok hele stedet avsperret i 14 dager pga mye snø og skredfare i togtrasèen, noe vi bare kunne drømme om (og gjorde). Overnatting i Zermatt kan koste fra 3-400,- natta til ut av hvitøyet, vi valgte en mellomvariant på trestjerners men standarden var upåklagelig. Heiskort for både Zermatt og Italienske Cervinia koster 400,- dagen eller 1100 for tre dager. Ønsker du å bare Zermatt koster det deg 350,- dagen.

Stedet

Zermatt dreier seg naturlig rundt turisme, og med drøye 5500 innbyggere på 1600 moh er det en stille og trivelig bygd å bevege seg i. Tregrensen ligger på 2400 moh, så det er spennende terreng tilgjengelig både over og under denne. Med 120 hoteller i alle prisklasser er det mye å velge mellom, og prisnivået i Zermatt er nok hakket høyere enn de fleste steder i Mellom-Europa. De sier selv det er verdt det, vi var der såpass kort tid at det ikke sved like mye som en sesongkjører ville opplevd det. Fra byen kan man for eksempel ta et spesialtog direkte til 3100 moh, hvor det av alle ting er laget Europas høyest beliggende kjøpesenter.

Kjøringen

Vi var på leting etter ”treeskiing”, og fant en del, men på grunn av mildt vær i lavere strøk måtte vi konstatere at den biten nok må tilfredsstilles neste gang. I høyden var det kaldere, og det var fullt mulig å finne tørr snø i skyggesider og i sola utpå dagen. Det ble dog en del ”shark-attacks” på sålen. Heissystemet er basert på små og store gondoler, men også stolheiser (med vindskjerm) er det en del av. Totalt finner du 8 store og 11 små gondoler og 20 stolheiser som dekker 313 km med preparerte løyper. Det er plenty bratt terreng på Zermatt siden, men pga mye smelting i sola og vindblåste sider i høyden, holdt vi oss mest i lesidene der snøen hadde holdt seg best. Med bedre base og halvmeteren med nysnø hadde stedet blitt et helt annet. Offisiell snødybde når vi var der fra 11. – 15. januar var 190cm i høyden. Uoffisielt var det nok mindre.

Vi var en kjapp tur over til Cervinia siden, men der hadde vind og sol virkelig stått på, og siden vi ikke hadde med oss skøyter satte vi kursen rimelig kjapt tilbake til ”vår” dal. På linken til høyre kan du se løypekartet for Zermatt, og den beste kjøringen akkurat nå fant vi i høyden ved Rothorn Paradise ned mot Sunegga Paradise. Terrengparken ”Gravity Park” var delvis åpen, men det er ingen gunstig heisløsning i dette området, bortsett fra en lang stolheis. Her finner du hovedsakelig mellomstore hopp og en ganske omfattende rail-linje. Vi kom ikke for å tygge metall, så det er alt å si om den saken.

Natteliv

Zermatt har god stemning både på dagtid og kveldstid, men du finner ikke St Anton tilstander her, selv om sveitserne også kan en ting eller to om afterski. På den irske baren Papperla er det bra trøkk etter at heisen stenger, du kan også stoppe underveis I bakkene på flere steder for et avkjølende inntak nærmere sentrum. Hett tips er Hennu Stall som ligger tett ved bakken når du kommer ned fra Schwarzsee Paradise, her er det plass til flere hundre utendørs fem meter fra tilbringerløypa. På kveldstid skjer det ting i kjelleren på Papperla, Schneewittchen, og på T-Bar, som ligger i hovedgata, i Pollux hotell. Den gamle kinoen bør også sjekkes ut, her kan man stå i puben og sniktitte på film gjennom fremviserrommet som er åpent. (om du liker å se film uten lyd..)

Konklusjon

Zermatt har utfordrende terreng som vi denne gangen ikke fikk brynet oss på til fulle, et sentrum uten biler og kjas og mas, veldig hyggelige folk og en skandinav prosent på under 2. Og så har de klokker. Mye klokker, prøv gjerne en håndlaget til 150 000 sveitserfranc, 780 000 kroner. Litt høyt prisnivå, men som turistkontoret så treffende bemerket, ”It iz worth it!”

Tekst & foto: Are Tallaksrud

Publisert 18. januar 2007 kl 00.50
Sist oppdatert 18. januar 2007 kl 09.51
annonse

Relaterte artikler

annonse
Ole Christian Mork Fri Flyt
Flere gjester hos SNØ enn i fjor sommer

Økning i antall sommergjester hos SNØ

Shishapangma Kristin Harila rekord
Besteg Shishapangma

Rotteracet har startet

LIGHT LINES: Pengene fra auksjonen av bildet fra Store Ringstind i Jotunheimen skal gå til kampen mot utbyggingen.
Bruker fotoprosjekt i kamp mot regjeringens planer

Auksjonerer bort bilde i kampen mot myndighetenes omdiskuterte planer

KLAR: Når Kristin Harila setter seg mål går hun all-in. Nå er hun klar for verdensrekordforsøk. Foto: Privat
Kristin Harila vil bestige 14 fjell over 8000 meter

Prøver igjen: – Kan bli historisk i sitt nye forsøk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen