– Telt er blitt mye mer enn grønne tunneltelt og tre buer. Det har veldig mange ikke fått med seg, sier Sjur Mødre i Sportsnett, merittert norsk polfarer, og nå uoffisiell norgesmester i telt på lager.
Den nettbaserte butikken, med utsalg i Oslo sentrum, har rundt 100 ulike teltmodeller fra produsenter over hele verden.
– Det er blitt vår lille hobby. Å føre så mange telt er kanskje ikke det lureste, men det er morsomt, sier Mørdre.
Flere parkeringsplasser må tas i bruk når publikum inviteres til teltbyen i Parkveien i Oslo. Leverandører og importører vil være på plass og svare på spørsmål. Det loves også tilbudspriser.
Utviklingen innen telt har skutt fart de siste årene, etter at norske Helsport laget de første tunnelteltene for noen tiår siden. I likhet med valg av moderne, teknisk bekledning, er funksjon og spesialisert bruk blitt viktige faktorer i teltvalg. Men det oppdager du ikke nødvendigvis i sportssjappa på nærmeste hjørne.
– Folk kan kjøpe en jakke til 5000 kroner, men synes så mange penger er altfor mye for et telt. Det er litt teit at det er slik. Her har butikkene et budskap som må ut: Lettere telt, nye konstruksjoner, lysere og triveligere farger, små telt, store og morsomme telt. Og mange produsenter har kommet lengre enn det tradisjonelle, norske tunnelteltet, mener butikksjef Mødre
I Oslo 16. juni kan du se telt fra produsentene MSR, Mountain Hardwear, Hilleberg, The North Face, Eureka, Mountain Equipment, Eureka, Black Diamond, Helsport og Bibler.