Du trodde kanskje det var NRKs sin interesse for ekstremsport som gjorde at du fikk servert en tjue minutter sending hver dag fra Ekstremsportveko på Voss. Da trodde du feil: Bergens Tidende har i dagens utgave en sak om hvordan lokalmiljøet på Voss har startet inn en kronerulling og samlet sammen 400.000 kroner for at NRK skal dekke Ekstremsportveko med sendinger hver dag.
– Helt uakseptabelt
– Vi kan ikke akseptere at noen skal kunne betale for å få noe frem i mediene. Prinsippet er forkastelig, og det er helt uakseptabelt med tanke på kravet om en fri presse, sier Gunnar Bodahl Johansen ved Institutt for Journalistikk.
– Tekstreklame er reklame som er fordekt som redaksjonelt stoff. Så vidt jeg forstår er dette tekstreklame satt i system, sier professor Knut Helland, som mener praksisen kan være i strid med, Kringkastingsloven, Markedsføringsloven, Vær varsom-plakaten, Tekstreklameplakaten og Redaktørplakaten.
I tillegg minner Helland om at kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas selv sitter i styret for Presseforbundet, som forvalter pressens egne regler.
– Dette er tillatt
I et svar til BT sier mediesjef i NRK, Øyvind Lund, at det er uproblematisk at statskanalen lar idrettsarrangører skaffe penger til produksjon:
– NRK har anledning til å sponsorfinansiere kultur- og idrettsarrangement, og det er de som finansierer produksjonene. Dette er vi tillatt gjennom Kringkastingsloven, sier Lund.