Stereo Skis ble startet for over ti år siden med utgangspunkt i å lage en helt ny type twintip vannski. Den ideen er for lengst tatt til side og siden har det norske skimerke primært laget topptur- og frikjøringsski.
– Det har vært veldig krevende for Stereo Skis å klare å nå kritisk masse. Vi har vokst steg for steg, men det har vært en marginal bedrift. Det har vært en oppstartsfase lenge. Det er fordi at i freeride-markedet og toppturmarkedet er det mange om beinet og det er begrenset hvor mange ski du får solgt, og det er pris-sensitivt, for det er hele tiden priskrig i Norge. Man må satse, man må ekspandere, og det å ha bakkeski gjør at vi da har enda en fot hvor vi kan nå et marked som er mye større og vi kan ha noe større volum, sier Jens-Martin Johnsrud, daglig leder i Stereo Skis.
Nå har de sammen med Kjetil André Aamodt utviklet konkurranseski for slalåm og storslalåm som kan brukes i FIS-systemet. Det å samarbeide og få Aamodt-navnet på skiene betyr mye for Stereo.
– Kjetil er en skilegende og han er større stjerne i Europa enn jeg var klar over. Det er jo over 16 år siden han kjørte, men det er helt vill respekt de har for ham. Det er mange som sier; «Han er en av de største navnene i sporten! Lager du ski sammen med ham?». Så det er veldig gøy, og han er kjempegod å forholde seg til og kjempekul å samarbeide med, sier Johnsrud.
Med åtte OL-medaljer, hvorav fire var gull, og fem VM-gull, er Aamodt ansett som en av tidenes beste alpinister. I tillegg er han både en av tidenes yngste og eldste til å ta OL-seier. Nå er han et kjent fjes på TV og ekspertkommentator for Viaplay sine alpinsendinger.
Målet er norske utøvere på norske ski
Få merker dominerer i alpin racing og det har vært de samme gigantene i mange år, men i fjor kom Van Deer, merket til Marcel Hirscher, inn som en nykommer og Henrik Kristoffersen vant flere renn på disse skiene. Johnsrud mener suksessen til Van Deer gjør at markedet er mer åpent for at en nykommer kan lykkes.
– Vi er jo så gode. Vi har vunnet hundre medaljer de siste tretti årene i OL og VM, så har vi ikke norske ski! Det hadde vært veldig gøy å hatt en norsk utøver på norske ski som kunne vinne noen medaljer der ute, sier Aamodt.
Tidligere har Stereo skis fått hjelp fra tidligere toppalpinister Ole Kristian Furuseth og Harald Christian Strand Nilsen til å utvikle sine første bakkeski. Skiene ble solgt til flere high-end butikker i Alpene, og det er fortsatt planen med denne nye kolleksjonen for å øke salget.
– Det å gå full on inn i World Cup og ha utøvere som kjemper om pallplassene, det er et stykke å gå, for der er det et budsjettspørsmål. Hadde vi hatt en stor aktører i ryggen som bare kunne gitt oss et budsjett er det mulig å få til på ganske kort tid, men vi må gjøre det steg for steg. Kombinasjonen med eldre utøvere som er med og tester med yngre utøvere som kan veie opp, det kan bli vår måte å gjøre det på da. Steg for steg, også strekker vi det litt lenger for hvert år, forklarer Johnsrud.
Fortsatt er den eneste skimakeren i Norge som lager topptur og frikjøringsski for hånd, Endre Hals på Lønset. De fleste skiene fra Stereo Skis lages på Åre Skidfabrik i likhet med blant annet SGN, 1000 skis og andre nordiske skimerker. Bakkeskiene blir produsert i en liten skifabrikk i Italia, som også blant annet lager merket Blossom. De har tidligere erfaring med å lage ski for World Cup kjørere.
– Det er veldig likt som når jeg jobba som utøver. Du kan være på fabrikken og prate med de som bygger skiene der og prøve ulike materialer og jobbe litt med profiler, sier alpinlegenden Aamodt.
Utstyret utvikles stadig og under Aamodts karriere ble skiene kortere og kortere. Kravet fra FIS er at skiene skal være 165 cm for herrer og 155 for damer. Aamodt er likevel ikke fornøyd med reguleringene FIS setter på konkurranseutstyret og mener det virker mot sin hensikt.
– Jeg synes det er dumt. Jeg mener at det ikke burde ha vært det. FIS gjør det på grunn av skadesituasjoner. Men egentlig virker det bare mot sin hensikt. Man er jo egentlig mest trygg på det man selv føler at man kan kjøre fint på. Nå har man tvunget å kjøre i 165 på slalåm, forklarer Aamodt.
Liker at det sitter på is
Aamodt er lite fan av ski som sitter dårlig på isen og kjører fortsatt på World Cup ski til vanlig.
– Jeg elsker jo at det sitter på is. For det er jo ofte sånn at det blir litt isete. Det verste jeg vet er når skia glipper, fordi det ikke er nok hold i skia. Klart for en helt nybegynner så blir jo dette her litt vel aggressivt, og da kan det fort gå noen knær og sånn. Så det er egentlig derfor jeg holder meg til nær til World Cup-konstruksjon, fortsatt selv om jeg blir 52. For jeg føler meg tryggest, rett og slett, på de skiene, sier alpinlegenden.
– Hva er det som gjør at disse skiene sitter godt på isen?
– Det er mye ask i trekjærnen, som er på en måte veldig solid og litt tungt. Også har du titanal 0,8 både opp og nede, dobbelt. Det er jo liksom de hovedingrediensene i skia, forklarer Aamodt.
Lanserer fem nye ski
Sammen med Aamodt lanserer Stereo skis fem nye skimodeller. Fire «race kolleksjon» ski der to av dem er FIS graderte modeller som står til reguleringene, samt to snillere utgaver som er bygd i samme materialer.
– Den korteste her er FIS SL 165 og den lengste er en FIS storslalomski herre lengde 193, 30 meter radius. Begge to har vi også i damelengde. De to i midten er race-carve-ski, så de er ikke FIS-gradert, men de er veldig nærme World Cup skiene. De er litt snillere i fleksen, og de har en geometri som er litt mer anvendelig for cruising i bakken, for folk som vil ha ski med høye kjøreegenskaper, men til en litt annen type kjøring, forklarer gründeren.
Stereo og Aamodt har jobbet tett opp mot fabrikken i Italia. De har testet ulike materialer, jobbet med profiler, og noen av skiene som ikke ble FIS-ski har endt opp som nye modeller i kolleksjonen.
I tillegg til «race kolleksjonen» laget de også en snillere og mer lettkjørt utgave kalt AC.
– Vi prøvde først en bredere type RC, men det ble for mye kraft med en såpass bred ski, så vi valgte å lage en snillere ski med en lettere treskjerne. Fortsatt en veldig performance-ski, men den er 71 under foten. Her er treskjernen bøk og poppel i stedet for ask som er i World Cup-skiene. Så den blir litt snillere, litt mer lettkjørt. Den er leken, sier Johnsrud.