/ Nyheter

Filmeventyr i Utahs bakgård

For tiden jobber ski- og snowboardfilmselskapene på høygir med kommende sesongs filmer. Fri Flyt var med amerikanske Level 1 Productions under innspillingen av årets storfilm "Long Story Short". Det ble heftige jibbesekvenser i dyp snø, og en eviglang tur bakpå snøskuter!

Sist oppdatert: 16. februar 2007 kl 12.20
PÅ FILM: Stefan Thomas, switch 540 truckergrab, Guardsman Pass, Utah. Foto: Thomas Kleiven
PÅ FILM: Stefan Thomas, switch 540 truckergrab, Guardsman Pass, Utah. Foto: Thomas Kleiven
Lesetid: 2 minutter

Tekst og foto: Thomas Kleiven

– Selv om det er vanskelig å finne nye steder å filme i Utah, er det veldig bra å være her. God snø og stabile vintre er hovedgrunnen, sier filmfotograf i Level 1 Productions Freedle Coty.

Vi er i den amerikanske delstaten Utah i USA, noen av snøsportenes mest kjente kulisser, kjent for å huse vintre og snøforhold av ypperste klasse. Filmselskapene har lekt seg i Utahs fjell like lenge som slike filmer har blitt laget.

Men fjellenes popularitet gjør at de beste stedene blir raskere oppkjørt for hvert år som går. I tillegg er det ingen som foretrekker å filme et sted som tidligere har blitt festet på film. Ønsker man å finne noe urørt, eller aller helst noe som ikke har vært filmet tidligere, må man sette seg på skuteren og dure innover den amerikanske villmark.

– Er man i Utah får man alltid gjort noe. Jeg tilbringer nesten hele vnteren her, sier Coty.

Mens Fri Flyt er på besøk, er sesongen ikke den beste. Det er langt unna 2005-vinteren. Men resultatet blir likevel veldig bra, dokumentert i den nyskapende filmen ”Long Story Short”. Terrengjibberne Alex Balsen, Liam Downey og Stefan Thomas jobber som besatt foran kamera, og bruker den puddersnøen de finner.

Å henge på et filmteam betyr skuterkjøring. I USA er skuterkjøring nærmest folkesport for de som har nok dollar. Skuterspor på alle kanter og mye bråk gir et annerledes inntrykk av skuterkjøring enn det man lett kan få av å se på amerikanske ski- og snowboardfilmer. Når man i tillegg setter seg fast i en meter pudder et par ganger om dagen, mister man fort inntrykket av skuterkjøring som en enkel, bekymringsløs transportmetode gjennom vinterlandskap.

Og, om du var i tvil: Bak feiende flotte hopp og svinger på filmlerretet, ligger timesvis med slit. For eksempel opplevelser som at skuteren ikke vil starte. Og vi måtte traske flere kilometer hjem på alpinutstyr i skumringen.

Publisert 16. februar 2007 kl 12.20
Sist oppdatert 16. februar 2007 kl 12.20
annonse

Relaterte artikler

annonse
Ole Christian Mork Fri Flyt
Flere gjester hos SNØ enn i fjor sommer

Økning i antall sommergjester hos SNØ

Shishapangma Kristin Harila rekord
Besteg Shishapangma

Rotteracet har startet

LIGHT LINES: Pengene fra auksjonen av bildet fra Store Ringstind i Jotunheimen skal gå til kampen mot utbyggingen.
Bruker fotoprosjekt i kamp mot regjeringens planer

Auksjonerer bort bilde i kampen mot myndighetenes omdiskuterte planer

KLAR: Når Kristin Harila setter seg mål går hun all-in. Nå er hun klar for verdensrekordforsøk. Foto: Privat
Kristin Harila vil bestige 14 fjell over 8000 meter

Prøver igjen: – Kan bli historisk i sitt nye forsøk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen