/ Nyheter

Filmanmeldelse: Reasons

Poorboyz har laget mange skifilmer opp gjennom årene, deriblant mange klassikere.

Sist oppdatert: 16. desember 2008 kl 18.10
HÅTVEIT-SHOW: Bra kjøring, men litt mye snikk-snakk.
Lesetid: 3 minutter

I Reasons er det overraskende mye snakking. Har kan du få litt overdose allerede i åpningssegmentet fra Japan. To så gode kjørere som JP og Chris Benchetler klarer å underholde oss mer enn nok med kjøringen. Kombinert med bildene og Sigur Ros er det stemning i mengder. Det kunne vært vakkert, men snakkingen ødelegger. Det er godt å få den personlige vinklingen, men det må balanseres bedre enn det tidvis gjøres her. Det følels litt som å se på et kommentarspor.

Heldigvis er urban-segmentet som følger litt mer up-beat, fulgt av mer pudder kjøring, med John Spriggs og Mike Henitiuk, Laurent Favre og Julien Regnier.

Mike Douglas snakker varmt om Whistler, og som vanlig kjører han med kamera på hjelmen, og så overtar Mark Abma som kjører morsomme linjer på hjemmebane, før de så står oppe i Whistler Backcountry og kjører store fjelllinjer. Her er det mye god kjøring og bra trykk.

Men det er noe rart med denne filmen. For noen år siden kom Poorboyz med sin jubileumsfilm ”X – ten”, men det virker som om skal markere noe i år også. De referer tilbake, kopier mye av opplegget i ”X – ten” og så tar de med oss til et langt segment der X-games glorifiseres. Personlig opplevelser og vinklinger fra kjørerene er fint. Andreas Håtveit reflekterer over sin X-games opplevelse forrige vinter og Simon snakker om hans og Tanner sin dramatiserte battle i pipen. Men det bryter opp filmen, og skulle heller vært brukt som bra tilleggsmaterial.

Tanner Hall stikker innom før Sammy Carlson gir oss et knallsterkt backcountry segment. Etter en stund blir også Simon Dumont og Jossi Wells med for å leke i løssnøen. Videre besøker vi JOSS, med Jon Olsson, Simon og Sammy før Andreas og Jon Håtveit tar over. Denne gangen har duoen hatt det veldig gøy og gir oss et av de absolutte høydepunktene i filmen og i filmåret. Stor kjøring fra Andreas og veldig god filming av Jon.

Nimbus independent besøker også Poorboyz, der Pep Fujas, Andy Mahre og Eric Pollard har et segment som utelukkende består av film material fra Hunting Yeti filmen. Litt underlig spør du meg, selv om kjøringen og sangen er god.

Tim Durtchi kjører veldig godt, med leken kjøring og stadig utvikling og kunne kanskje fortjent å få avslutningssegmentet, men Simon Dumont viser at han fremdeles er en av de aller beste der ute. Han kjører fremdeles godt på løssnøhopp og viser at han er mye mer enn den half-pipekjøreren han selv er redd for å bli stigmatisert som. Dessverre er det noe som ikke stemmer med redigeringen.

Det hele blir litt langdrygt, litt for mye snakking, litt for mye konkurranser. Filmen blir brutt opp flere ganger og mister rytmen. Hadde denne filmen hatt bedre flyt kunne den ha gjort det bra, men den spriker for mye. Kommentarene er ment godt, og tanken er god. Poorboyz skal ha skryt for gode bilder og en del fine musikkvalg. Vi får en personlig vinkling, et innblikk i livsstilen og som film er ”Reasons” bedre enn ”Yeah Dude” fra i fjor, men de lykkes ikke helt. Det blir litt for mye unødig og det trekker karakteren ned.

Karakter: 4

Publisert 16. desember 2008 kl 17.58
Sist oppdatert 16. desember 2008 kl 18.10