/ Nyheter

Filmanmeldelse: Hunting Yeti

Alle vet at en film har en begynnelse og en slutt, DVD’en til Hunting Yeti har også det, men hele Hunting Yeti konseptet strekker seg lengre.

Sist oppdatert: 7. oktober 2008 kl 12.48
Lesetid: 3 minutter

For seere av Hunting Yeti skilles i to grupper: De som har fulgt med og sett web-filmene i vinter og i sommer, og de som ikke har gjort det. Grunnen jeg drar frem dette er at filmen vil oppfattes ganske ulikt mellom de to gruppene. Personlig tilhører jeg den første gruppen.

Introen begynner bra, David Bowie klinger godt i ørene mine og bildene som flikker over skjermen er pene, kjøringen god og omgivelsene inspirerende. Introen fungerer godt til å begynne med, men så oppstår det en problemstilling: ”Er dette en intro eller er det en part?” Grunnen til at jeg spør er at det er litt diffust hva dette egentlig er. Klippene som serveres i begynnelsen er et utdrag fra hele sesongen. En ”best of 2008” åpning som viser kanskje litt vel mye av hva som er i vente. Faktisk er mange av klippene kun å finne her og når denne delen følges opp av en timelap seksjon som minner mer om en tradisjonell intro så blir det litt rart.

Dette må ikke misforstås. Hunting Yeti er bra. Gode bilder, bra filming, særdeles gode kjørere og en veldig god følelse preger hele filmen. Det er generelt sett lite å trekke ned på utenom litt på struktur og format. Noen vil kanskje se på dette som et velkomment avbrekk fra en etablert standard, men i mine øyne ødelegger en litt for lang introduksjon litt for resten av filmen. Det vises rett og slett for mye fra starten av.

I fjor leverte den samme gjengen Idea, som da fikk en femmer. Følelsen er mye den samme, men formidlingen er nok et hakk bedre i år. Musikken er veldig god i Hunting Yeti og inntrykket av initiativ, entusiasme og lekenhet er fremdeles til stede. Kreativ kjøring, god musikk og veldig gode utøvere er et godt utgangspunkt. Eric Pollard viser seg her også som en god filmskaper. Produksjonene gjennom vinter og vår har holdt høyt nivå og slik fortsetter der her. Andy Mahre, Pep Fujas Chris benchetler og flere er kjente og kjære navn i skiverden, og de viser at de fremdeles er sterke profiler å regne med i tiden fremover.

Filmen er totalt sett veldig bra, og inneholder store mengder av vakre dager i fjellet som får smilene til å bre seg. Hunting Yeti har også mer park en idea, så parkentusiastene får også sin dose her, i tillegg til å servere utallige klipp fra fjell og skog med mye fin snø. Hopp, rails, fjelllinjer, pillows og lek i mengder! For de som har fulgt tett med på web-episodene så vil dere kjenne igjen mange av klippene og turene fra disse episodene, det er ikke så veldig mye nytt, men det er presentert i en bedre pakke. Med litt bedre og mer konsekvent redigering kunne filmen kanskje nådd helt opp.

Karakter: 5

Publisert 7. oktober 2008 kl 11.53
Sist oppdatert 7. oktober 2008 kl 12.48