/ Nyheter

Bobilferie: Rød snø

I bytte mot guiding til Red Mountains beste skikjøring, har Fri Flyts bobilpatrulje blitt innstendig oppfordret av kanadiske pudderhnunder om å skryte av løssnøforholdene til norske jenter med breie ski.

Sist oppdatert: 6. mars 2006 kl 09.23
Henning Opstad får luft under vingene.
Henning Opstad får luft under vingene.
Lesetid: 3 minutter

Etter å ha tilbragt en uke i folketomme Castle Mountain må vi bygge oss opp til å tåle overgangen til de mer turistifiserte anleggene lenger nord i Rocky Mountains. Dermed ble valget lett med tanke på neste reisemål, nemlig Red Mountain. Kjøreturen fra Castle Mountain går via Cranbrook for å få en overhaling på bilen etter kuldesjokket den fikk i Castle. Vi benytter oss av anledningen og kjører en dag i Kimberley, et anlegg som på mange måter ligner en del på Hafjell. Etter en dag der innser vi at det ikke er noe blivende sted og setter kursen mot Red Mountain. Underveis kjører vi over Kooteney Pass på drøye 1700 moh. Dette passet er blant mange ansett som et bedre topptursområde enn sin noe mer kjente konkurrent lengre nord, Rogers Pass. Vi merker det av på kartet og legger det inn som et poensielt reisemål senere på turen.

Red Mountain ligger ca 10 minutters kjøretur fra den lille trivelige landsbyen Rossland, helt på grensen til USA. En klassisk nordamerikansk småby med én gate bestående av små butikker og et par puber og cafeer. På Steaming Shovel er det stor fest hver torsdag med en noe spesiell form for musikkquiz. Man får mer poeng for å danse på bordene og være apekatt enn for å tippe riktig sang. Vi er innom, men gir oss tidlig. Utenfor faller snøen kraftig, og vi har pudderabstinenser etter nesten to uker uten skikkelig snøfall.

Dagen etter blir vi ikke skuffet. De to heisene tar oss snaue 900 høydemeter oppover lia, og under oss har vi bratt og åpen skog med drøye 25 cm florlett canadisk pudder. I heisen snakker vi med en lokal helt, og han kan fortelle oss om tidenes sesong i Red Mountain. Han har hatt 80 skidager så langt og bare 3 av de har vært uten å kjøre pudder. Dette er dog mye ved bruk av feller. I det hele tatt er det veldig mye toppturutstyr å spore i anlegget. Fra toppen er det enkel tilgang til mange fine og enkle toppturmål. Det eneste som for mange kanskje kan føles som et savn i Red Mountain, er den fullstendige mangelen på skikjøring i mer alpine omgivelser. Dette er det i det hele tatt ikke mange anlegg i Canada som kan tilby. Skogskjøring er den Canadiske fomen for skikjøring.

To dager etter snøfallet er det meste innenfor anleggets grenser oppkjørt. Vi velger å finne frem fellene for å tråkke oss oppover White Ridge mot Record Mountain. Mens vi tar på fellene kommer det 4 lokale karer som også skal på tur. Når de hører hvor vi kommer fra kan de fortelle oss at stadig flere Skandinavere finner veien til Red Mountain. Likevel lurer de på hvorfor vi ikke kan ta med oss noen av de Skandinaviske jentene når vi kommer over. Slik kan vi yte noe i gjengeld når de er så hyggelige og deler deres pudder med oss.

Etter 6 dager slår det inn med mildvær. Vi begynner å ane at vi kanskje bør trekke nordover snart. Likevel vil vi prøve ut Whitewater først. Basen her ligger på 1600 moh. og kan derfor kunne skånes for det verste mildværet.

Ord: Birger Holo, Erik Glæstad, Henning Opstad og Bjørn-Erik Dale

Bilder: Birger Holo

Publisert 6. mars 2006 kl 09.21
Sist oppdatert 6. mars 2006 kl 09.23
annonse

Relaterte artikler

annonse
Ole Christian Mork Fri Flyt
Flere gjester hos SNØ enn i fjor sommer

Økning i antall sommergjester hos SNØ

Shishapangma Kristin Harila rekord
Besteg Shishapangma

Rotteracet har startet

LIGHT LINES: Pengene fra auksjonen av bildet fra Store Ringstind i Jotunheimen skal gå til kampen mot utbyggingen.
Bruker fotoprosjekt i kamp mot regjeringens planer

Auksjonerer bort bilde i kampen mot myndighetenes omdiskuterte planer

KLAR: Når Kristin Harila setter seg mål går hun all-in. Nå er hun klar for verdensrekordforsøk. Foto: Privat
Kristin Harila vil bestige 14 fjell over 8000 meter

Prøver igjen: – Kan bli historisk i sitt nye forsøk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen