SPENSTIG: Bilen til Svein Tore Sunde er noe utenom det vanlige. Foto: Gjendine Eidslott.
Lesetid: 3 minutter
– Det er en gammel lastebil. Tidligere kranbil som Skanska brukte til å frakte dynamitt inn og ut av tunnelene de bygde. Kassen vi «bor» i er montert oppå selve planet.
– Hvorfor ble det akkurat denne bilen?
– Grunnen til at jeg kjøpte denne bilen er fordi jeg har hatt en drøm om å kjøre verden rundt, helt siden jeg var liten. Og er det en bil man kan gjøre det med, så er det denne. Jeg kan innrømme at jeg ikke har gitt slipp på den drømmen.
– Hvordan er det med innredning og sånt?
– Kompisen min slaktet en campingvogn på samme tid som vi fikset denne bilen. Så vi har en innredning som vi fikk ganske rimelig. Deretter bygde jeg opp min egen kasse som en slags hytte, med vanlig kjøkkeninnredning som jeg kjøpte på finn.no.
– Hvor mange kvadratmeter?
– Nesten 10. Det finnes jo leiligheter i Oslo sentrum på denne størrelsen, he he. Så for et rullende hjem er det egentlig ganske mye plass, synes jeg.
– Det mest overraskende med bilen?
– Haha, spør du andre vil det nok være de seks store fløytehornene som er foran på bilen. Disse kan nå opp til et helt absurd desibelnivå.
– Hva spilles ut fra disse hornene?
– Hvis du befant deg på Strynefestivalen hørte du nok mest Baby Shark eller Pirates of the Carribean. Det er lagt inn 32 forskjellige låter, men det er ikke særlig mange av de andre sangene som er allment kjent. Derfor blir det ofte de to nevnte melodiene på repeat. Det pleier å overdøve det meste.
– Noen andre funksjoner?
– Vi har solcellepanel på taket og fremme på spoileren. Også har vi litiumbatterier ombord. Alt av elektrisitet er trådløst. I tillegg har vi en 200-literstank med vann.
– Dere klarer dere en stund utenfor samfunnet?
– Hvert fall en god uke.
– Noen regler å forholde seg til?
– Det er ekstremt lett å rote inni denne bilen, så jeg prøver jo å ha noen regler angående rydding.
– Du klarer å holde det ryddig?
– Nokså ryddig. Bilen har mye lagringsplass. Det hjelper veldig med tanke på organisering. Det lagringsrommet er litt spesielt også, for det var en slags garasje før.
– Garasje inni en bil?
– Det var faktisk plass til en ATV tidligere. Så der er det enormt mye plass til det man måtte trenge, i tillegg til unødvendigheter.
– Hva slags turer pleier dere å dra på?
– Stort sett er vi ikke særlig langt hjemmefra – som er i Ørsta. Vi har ikke lov til å kjøre offroad i Norge, men denne bilen kan kjøre på alle mulige slags veier. Det er spesielt kult å oppleve de veiene som er vanskelig å kjøre med en mer normal bil. Langs disse veiene har vi funnet mange fine camping-spots.
– Mange fine turer rett utenfor bildøra, da?
– Det blir mye bilkjøring og festival, he he. Nei da, det blir noen turer også. Jeg er tidligere alpinist, så prøver å få til en del skikjøring. Ikke så veldig mye skigåing. Det er vel alpinist-mindsettet det der. Vi liker best heis. En klassiker er å parkere bilen på parkeringsplassen på Stranda.
– Hvordan vil du rate komforten?
– Senga og resten av innredningen er like bra som hjemme. I tillegg får vi velge utsikt selv. Jeg drister meg til en 11/10.
– Noen tips til de som også ønsker seg et rullende hjem?
– Følg med på finn. Plutselig dukker det opp en rimelig truck med 4-hjulstrekk. Deretter er det bare å hoppe i det. Det er lov å være litt spontan iblant.
Krypinn – Mercedes Benz 917
Hva: – Mercedes Benz 917 fra 1998.
Pris: – Kjøpte for 150 000 kr. Da var den helt ribbet innvendig. Når jeg regner på det nå har jeg brukt cirka 400 000 kr på reparasjoner og oppussing. Så da ble det plutselig en del mer, ja.
Soveplasser: – To til vanlig. Mulig med fire.
Innredning: – Helt vanlig kjøkkeninnredning med kjøleskap og fryser, dobbeltseng, spisebord og lagringsplass. Typisk hytteinnredning.
Antall netter i året: – Altfor få.
Beste minne: Alt som har foregått på Vestlandet.
Husregler: – Ta av skoene før du går inn. Ellers fritt fram.
Ragnhild Eriksrud har mersmak på campervan-livet, selv om hun har bodd fem måneder på Europas veier i sommer.
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Gjendine Eidslott
Journalist
Gjendine Eidslott har jobbet som journalist i Fri Flyt siden 2022. Hun har vært oppsiktsvekkende mange døgn blant spisse topper – både med og uten ski på bena. Gjendine er også interessert i klatring, sykling og andre former for friluftsliv. Har du en sak du tror Gjendine kan være interessert i? Send henne gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.