PEISKOS: Med fyr på peisen i bilen kan elvepadler Martin Vonheim kose seg med morgenkaffen i stuedøra. Bildet tok han sjøl. Foto: Martin Vonheim
Lesetid: 2 minutter
– Vi satt en 7-8 stykker baki bilen og varma oss etter padlinga på X2-festivalen i fjor. Vedovnen funker veldig bra, sier bileier Vonheim til Fri Flyts Mitt Krypinn-spalte.
I sin femten år gamle Volkswagen Caddy i langversjon har han nemlig installert et ganske eksotisk varmeapparat i soverommet bak.
– Jeg har alltid drømt om å ha vedovn i bilen, og fikk et bra tips av en kollega (Martin jobber som driftstekniker i Voss resort, så man kan trygt anta at både han og kollegene innehar mye Reodor Felgen-skills journ. anm. Jeg kjøpte ei ny, gammel bakdør for 300 kroner, slo ut ruta, erstatta den med ei finerplate og laget gjennomføring til pipa ut gjennom den. Så bygde jeg vedovn av et gammelt brannslukningsapparat, sveisa det til døra, og vips hadde jeg vedovn i bilen. Drøm oppfylt, forteller Martin.
Han har blitt stoppa flere ganger av politiet med pipa stikkende ut av bakdøra, men han har aldri fått noen form for påpakning av ordensmakten.
– Pipa er et gammelt eksosrør som ikke stikker ut så mye. Jeg setter på forlenger når jeg fyrer i ovnen. Da kjører jeg også ei vifte, og jeg har alarm som varsler hvis karbonomonoksid-nivået blir farlig høyt. Og så er jeg litt spent på EU-kontrollen, sier han.
GJENBRUK: Et gammelt brannslukningsapparat og et eksosrør har fått nytt liv som vedovn. Foto: Martin Vonheim
Ut over brannslukningsapparatvedovnen og pipa er Caddyen hans mer standard utrustet som padlebil. Det betyr dobbelseng baki og utfellbart spisebord. Siden arbeid med isolering er mye kjedeligere enn å sveise vedovn av et brannslukningsapparat, er det så som så med isoleringen.
– Eh, ja, det er litt isolasjon her og der. Å isolere er ikke så artig arbeid, og opplegget i bilen er strengt tatt ganske simpelt. Det blir fort varmt inni der, og så blir det omtrent like fort kaldt igjen, men jeg sover i bilen når som helst jeg altså!
– Hva med bål, som er en viktig tradisjon på padleturer? Går det ut over bålfyringa at du kan fyre i bilen?
– Neida, jeg fyrer mest rundt middagstider, pluss en liten lunk før jeg skal legge meg. Det er ganske fint på padleturene om våren.
Volkswagen Maxi Caddy
Årsmodell: 2010
Pris: 60 000 kroner for fire år siden
Sove- og spisefasiliteter: Dobbeltseng og utfellbart spisebord
Spesial: Vedovn festet til bakdøra, med pipe ut samme dør. Åpner for hyggelige kvelder rundt peisen for opptil åtte personer - muligens flere
Oppbevaring: Tja - elvekajakkene er henvist til taket på bilen
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Tore Meirik
Journalist
Tore Meirik er journalist, utstyrstester og (mye) mer på tur enn de fleste – med ski, klatretau og elvekajakk. Han er sentral i Fri Flyt når det gjelder alt fra skitesting til dekning av snøskred og reisereportasjer fra inn- og utland. Med bosted i Oppdal er skisenteret og Sunndalsfjella hans hjemmebane.
Har du et tips Tore kan være interessert i? Send han en e-post:
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.