«Vi anbefaler ingen å ta øksa i egne hender»

«Nei, vi snakker ikke om bjørk, buskas og kratt. Vi snakker om tilrettelegging som kan medføre ansvar og vi snakker om svært tydelige grenser. Alt var ikke bedre før». Det skriver Camilla Sylling, generalsekretær i Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner i en kommentar.

Sist oppdatert: 8. oktober 2024 kl 14.47
Camilla Sylling
REAGERER: Generalsekretær Camilla Sylling ønsker ikke skikjørere og snowboardere som kvister og hogger på eget initiativ ved skianleggene. Foto: Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner
Lesetid: 3 minutter

KOMMENTAR: I kommentaren «Operasjon bjørkeskog» på Fri Flyt, oppfordres leserne til en dugnad mot gjengroing av det norske skianlegget. 

Det er som forfatteren også nevner, definitivt ikke fritt fram å bare hogge på eget initiativ.

Ikke bare fordi man kutter trær på andres eiendom, men fordi all tilrettelegging medfører ansvar.

Utenfor merkede, sikrede, skiltede og preparerte løyper kan ikke drivere av alpinanlegg ta ansvar.

hallingskarvet skisenter
Les også

Ansvaret til alpinalegget slutter ved kanten av den løypa (To meter utenfor der igjen vi tar ansvaret for å sikre menneskeskapte installasjoner som snøkanoner, sikringsbokser, fjerner steiner, osv.).

Dette er gjeldende regelverk ikke bare i Norge, men i hele Europa. 

I USA er en litt annen historie, der du noen steder kan få bot for å kjøre utenfor tilrettelagte løyper.

Hvis et anlegg ønsker å tilrettelegge partier for frikjøring, må vi se for oss konsekvenser ved uhell utenfor de preparerte løyper. Hvilke ekstraordinære farer finnes? Stubber som stikker opp ved lite snø? Juv, elver, gjerder eller andre farer?

Hva hvis det er dårlig sikt, er det fare for at noen kjører seg bort?

Om

Camilla Sylling er generalsekretær i bransjeforeningen Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner.

Tynning av skog kan være med på å skape terrengfeller, øke sjansen for skred og utglidningsfare.

Det er nøye gjennomtenkt hvor den preparerte bakken er lagt, og det står fareskilt i gult om at skikjøring utenfor er på eget ansvar.

Heldigvis er det også godt forankret i store deler av den norske folkesjela, at utenfor løypene ferdes du på eget ansvar. Derfor er det også svært viktig at vi ikke tukler med grenser, tilrettelegging og ansvar.

Hvis et alpinanlegg velger å gå til det skrittet at de tilrettelegger deler i anlegget for frikjøring, tar man også med i den avgjørelsen at man ansvarsforsikrer, merker og til dels da også skilter slike områder, og tydelig viser på løypekart at dette er en del av anleggets ansvar. Igjen for å være tydelig på hvor grensene går.

Det bør for eksempel måtte fremkomme om dette er områder som også patruljeres, for å unngå at eventuelle skadde her ikke blir funnet.

ULOVLIG HOGST: Hogsten i Vikerfjell Naturreservat ble oppdaget i august, og da var da trolig ganske nylig utført. Foto: Statsforvalteren i Oslo og Viken
Les også

Vi anbefaler ingen å ta imot rådet fra Fri flyts skribent om å ta øksa i egne hender. Gå gjerne i dialog med grunneierne og anlegget ditt, fremlegg dine ønsker og eventuelle påstander om at noe er grodd igjen, og ha gjerne den innstillingen at det kan være noe jeg ikke vet, derfor spør jeg først.

Alle som driver skianlegg må sette sikkerheten til sine gjester først.

Er det noe som har forandret seg de siste 10 årene, så er det holdningen og kravene til hvem som skal ta ansvar hvis noe går galt.

Les også
Publisert 8. oktober 2024 kl 14.01
Sist oppdatert 8. oktober 2024 kl 14.47
annonse

Relaterte artikler

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen