KOMMENTAR: Den amerikanske superstjernen Lindsay Vonns spinnville comeback i idretten mangler sidestykke, mener Fri Flyts skribent Alexander Urrang Hauge.
BRONSE BAK MOWINCKEL: Lindsey Vonn sikret bronse i utfor under OL i Pyeongchang 2018, like bak Ragnhild Mowinckel som tok sølv. Foto: EPA/VASSIL DONEV
Lesetid: 5 minutter
- Jeg forsto at fraværet fra adrenalin og fart kom til å bli den verste savnet etter å ha lagt opp, sa Lindsey Vonn i et intervju med BBC.
Året var 2019 og Lindeay la opp. Kroppen greide ikke mer. Etter ti operasjoner sluttet Lindsey å telle. Smertene hindret generell livsutfoldelse.
Snaue seks år senere er hun prøvekjører i Beaver Creeks legendariske utfortrase; Birds Of Prey. 72 kilo muskler fordelt på 178 centimeter og to sylskarpe Head-ski.
Plutselig var comebacket innen rekkevidde.
I skrivende stund er det i ferd med å utfolde seg et slags alpintmirakel. Alpintsirkuset skal få en slags pr-messig salto mortale som endre alt og ingenting.
Glem Lucas Braathen og savnet etter Aleksander Kilde Aamodt.
Innlegget er en meningsytring. Den gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende kronikk og debattinnlegg til meninger@friflyt.no.
Alpinesset Lindsey Vonn er på vei tilbake i manesjen. Og hvis alt klaffer ser vi henne i St. Moritz til helgen.
Aldri før har det vært så mye snakk om en prøverkjører. Er hun god nok, er hun rask nok, tåler kroppen hennes skikjøringen? Mens sirkushester savner lukten av sagspon, savner Lindsey seiersrus og isblankt holkeføre ned Super G-, storslalom- og urfortraseer.
Lindsey har nemlig ingen grunn til comeback. I alle fall ikke på saklighetens rasjonalle og knusttørre papir.
Hun er førti år. Hun har vunnet det meste og har skibaggen proppfull av seire. Tre olympiske medaljer 82 verdenscupseire og dessuten har hun vært gjennom et skademareritt av de sjeldne. Hun er visstnok den første skikjøreren i verdenscupen som kjører med en kneprotese. Kirurgene har sagd av deler av beinstrukturen i kneet og erstattet det med titan.
Hun debuterte i verdenscupen i 2000, og la opp i 2019. Kun Mikhaela Schiffrin kan måle seg med Lindsey Vonn. Vonns karriere vokser ut fra en bakgrunn og en oppvekst hvor mye ble ofret for idrettens skyld. Familie og søsken som satser alt på et kort, og som flytter dit snøen og mulighetene er.
-Jeg likte å vinne da jeg var en liten jente. Jeg konkurrerte mot skikjørere som var tre-fire pr eldre enn meg, og som gjorde narr av meg. Jeg husker jeg sa veldig lite som barn. mitt språk var fart, sier hun i et intervju.
Kanskje tok Lindsey Vonn et veivalg midt i skuffelsen over å høre at hun ble baksnakket som 16-åring. Noen trenere sa at Lindsey kommer aldri noe sted med sin skiteknikk. Hun kunne lagt seg ned og latt skuffelsen ta overhånd. I stedet gikk det en faen i henne. Hun skulle vise at hun kunne, med sine forutsetninger og sin stil, selv om teknikken ikke var fra læreboka.
For hva er det med idrettsfolk som ikke gir seg, hva er comebackets egentlige natur og hvorfor lar vi oss fengsle?
Den amerikanske OL-helten Lindsay Vonn er lunken til å kjøre i samme anlegg som brettkjørere.
I Don Winslows bloddryppende meksikanske narkothriller av en bok, Power of the Dog, er det en scene hvor en bokser våger seg inn i ringen mot en motstander som er mye bedre enn ham. Han forstår raskt at han kommer til å få mye juling, og frykter både for livet og nederlaget. Men så forstår han at meksikanerne som ser på, jubler ikke nødvendigvis mest for den som vinner, men elsker den som kan ta i mot mest mulig juling - og fortsatt ikke gir seg.
Det er derfor vi elsker Aksel Lund Svindal, Kjetil Andre Aamodt, Ragnhild Mowinckel og Lindsey Vonn. Håpet og troen på et comeback, at noen skal reise seg, at de skal finne tilbake til den linja og følelsen - en kode som skal knekkes. Ingen skriver dikt om perfeksjonister som Marcel Hirscher.
Lindsey Vonn bærer også et annet ansvar, enten hun vil eller ikke. Som kvinnelig idrettsutøver har hun et potensial til å være et forbilde utover idretten. Det er en rolle hun har både forstått og utnyttet. Det har singlet i glasstak rundt Vonn. Ikke bare fordi hun havnet på forsiden av Sports Illustrated i stilren hockey-posisjon, og måtte tåle at det ble sammenlignet med en sexstilling. Amerikansk bluferdighet skal man ikke kimse av. Men også fordi hun har påpekt det åpenbare gapet i inntekt og sponsoravtaler.
– Jeg opplever en generalisering, at kvinner blir sett på som b-varer. Vi er «ponni-showet», mens mennene er de skikkelige racerhestene. Det er veldig irriterende, sa hun til svenske Aftonbladet, som ble referert i Aftenposten i 2017, i kjølvannet av #metoo-bevegelsen som preget samfunnsdebatten.
-Vi må endre hvordan sporten våres behandles av media. I 2023 ble ikke alpint vist på TV en gang i USA. Hvordan skal vi bygge opp alpint når de ikke viser sporten på tv engang, sa Lindsey Vonn i en podcast i vinter.
For oss frikjørere, som ikke lar livet styres av porter og hundredeler, er det også et annet element. Det er erkjennelsen av at livet går og sesongene ruller avgårde. Også frikjørere blir eldre. Finnes det noe fetere enn å omgjøre førtiårskrisen til et comeback, til en usving som handler om at du rett og slett ikke er ferdig med det du elsker aller mest? Frikjørernes livsoppgave er jo å aldri gi seg. Kjøre kortsvinger inn i solnedgangen, før man havner i penalet og siste spikeren i kista, eller skiboksen, er et faktum.
Lindsey Vonn prøver seg ikke på comeback på grunn av medaljer og dollars, men fordi hun elsker skikjøringen - og fordi hun ikke føler seg ferdig.
Men ambisjonene ligger der et sted, under et lett snødekke.
-Jeg vil ikke ende opp med å si at jeg er verdens beste kvinnelige skikjører, sa Vonn før OL i Pyeongchang.
-Jeg vil heller si verdens beste skikjøreren noensinne.
Racingski, eller racing slalåmski, er lettere og mer anvendelige enn storslalåmski. Her er 10 grunner til å velge denne type ski. Samtidig gir vi deg tips til hvilke ski du kan velge.
Å kjøpe brukt skiutstyr er både billig, miljøvennlig og enkelt. Her er noen tips til deg som jakter nytt utstyr for topptur og frikjøring.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.