Under Ekstremsportveko på Voss stilte TV 2, som TV-kanal og medieaktør, med et produksjonsteam få kan matche. Med enorm og massiv oppmerksomhet rundt festivalen på Voss hadde de en unik mulighet til å øke folkets forståelse av ekstremsport. Den muligheten mener jeg de misbrukte.
I kampen om oppmerksomhet til leserne og seerne var det deltakerne på Veko som til slutt tapte kampen. La meg presentere noen konkrete eksempler fra uken som gikk:
Dag Sandvik leverte en utrolig imponerende prestasjon i Brandsethelva. I konkurranse med verdenseliten padlet han inn til en marginal 2.-plass, like bak stjernen Mike Dawson fra New Zealand, som i tillegg er en erfaren OL-deltaker. I ettertid sitter man igjen med «Ingvild Skare Thygesen og Andreas Håtveit konkurrerer i elvekajakk» på nettsidene.
Da Aleksander Aurdal vant tidenes råeste Big Air-konkurranse i juli (!) i Myrkdalen uteble hele den journalistiske dekningen av konkurransen. Riktig nok ble det vist en videoedit i ettertid, men det uten noen som helst form for kommentarer eller journalistisk virke. Det blir tilnærmet likt å se en langrenns-sprint uten kommentatorer. Heller ikke at Eirin Myklebust tok løpefart og gjorde dobbelt mollberger var interessant nok. Istedenfor fikk vi se nevnte Ingvild (tidligere Farmen-vinner) gjøre en stillestående backflip fra 11(!) meter (ja, det er den samme høyden som de fleste andre også hoppet).
LES OGSÅ: Jentene skrev backfliphistorie
Er det virkelig sånn at de norske ekstremsportutøverne er så kjedelige at vi behøver kjendiser fra hele alfabetskalaen for å gjøre TV-sendingene interessante? Og er det virkelig det vi som TV-seere vil ha?
Jeg forstår godt hvorfor enkelte skikjørere stiller opp på Veko. Det er god og positiv oppmerksomhet på noe som kan være tilnærmet en hjemmebane. At TV 2 velger å vinkle store deler sin nett-dekning av Veko på sine egne kjendiser, er det derimot lov å stille spørsmålstegn til.
Flere av utøverne på Ekstremsportveko er både seriøse og aktive. I mine øyne fortjener de mer enn å tape en oppmerksomhet-kamp mot kjendiser. Vær så snill å hjelp oss å bygge opp disse utøverne og idrettene, istedenfor å tulle det bort i fiffige nettsaker.
Ekstremsportveko eller en realityserie? Omtrent slik ser TV 2 sin Ekstremsportveko-side ut. Foto: Skjermdump
«Se hva disse driver med»-journalistikk kommer sjeldent, om noen gang til å øke folks bevissthet rundt mindre idretter i landet. Et så stort selskap som TV 2 sitter på en enorm definisjonsmakt, og kunne ved forståelse av idretten formidlet dette. Det skal sies at de ved noen anledninger leverte reportasjer som gjorde seg utmerket godt. Blant annet en rørende reportasje om Josh Neilson. Det vil vi ha mer av.
Det er både lett og betimelig å stille seg spørsmålet hvem sine munner TV-kanalen vil mette med sin dekning av Ekstremsportveko. Den selvsentrerte kjendisdyrkelsen har i alle fall liten, om ingen, påvirkning på idrettene vi driver med. At de som aktør i mediebransjen er avhengige av klikktall må man selvfølgelig ha forståelse for.
Etter at NRK, som ble betalt 400.000 kroner i 2010 av arrangøren, trakk seg ut som mediepartner i 2014, gikk TV 2 inn. Ifølge daglig leder i Veko, Sofie Torlei Olsen, er det nå TV 2 selv som betaler for senderetten. På den måten er det en positiv ting at TV 2 går inn i dekningen, som en mer uavhengig mediekanal. Å bruke store deler av sponsorbudsjettet på en mediedekning er verken bærekraftig eller medieetisk. Men med det kommer også et økt press om å levere resultater for TV-kanalen.
Som kringkaster har de derimot et ansvar for å gjøre det som for mange er uforståelige idretter og aktiviteter- til nettopp forståelige. Således har de også et ansvar og plikt om å sette seg inn i, og forstå disse idrettene på et høyere plan enn «det så skummelt ut. Det hadde aldri jeg gjort».
Slik journalistikken ble drevet under Ekstremsportveko sitter jeg igjen med et sammensurium av «se på disse raringene» og «se på våre egne kjendiser som gjør det samme». Det er synd. Både for ekstremsport og for TV-seerne.