Klokka er 2100 mandag 19. januar i Kristiansand du har vært på jobb siden klokka 16.00, du drar med deg noen alt for tunge søppelposer ut for å tømme de i containeren, det snør sidelengs og du smiler selv om du drar søppel i snøfokk.
Tankene går tilbake til lederen til Hans Petter Hval i siste nummer av Fri Flyt om å utnytte snøen når den kommer uansett hvor og når.
20 cm…. Den første snøen ingen såle, ikke faen om du risikerer det med de nye skiene. Dessuten var du på ski i går det holder vel?
22.15: Ferdig på jobb, det har kommet 5 cm til, kanskje det har snødd mer på Tinnheia det er jo 200 høydemeter fra jobb!?
22.40: 30 cm på Tinnheia hvertfall der vinden har blåst snøen opp mot muren, ikke faen tenker du igjen og sjekker værmeldinga. Det er meldt plussgrader og det vante sørlandsslapset i morra, det er nå eller aldri hvis du skal få kjørt de stiene du så i høst på løpeturer. Idet du går opp trappa og vrir om nøkkelen, husker du de 12 år gamle Atomic skiene som du har innerst på loftet, de på 160 centimeter. Med andre ord 5 cm høyere enn du selv var sist de ble brukt.
22.45: Du finner ut at det ikke holder at du var på ski i går.
23.00: De blå atomic skiene får se lys for første gang på mange år, merkelig nok glir skiskoene rett inn i bindingen, kanskje ikke så rart siden du fikk slalomsko 3 størrelser for store som du skulle vokse inn i.
23.30: Jobbtøy er byttet med skitøy og du spenner på deg skiene utenfor huset, stålkantene rasper motvillig i asfalten på vei opp bakken.
23.35: På toppen av en gangsti med lys halve veien ned, du setter utfor gliser helt til lyset stopper og asfalten blir til grus, nå er det ikke lengre bare snøen som mangler såle. Men man kan ikke gi opp så lett det er jo snø ute!
00.00: Neste sti, asfalt hele veien lys hele veien og glis hele veien, for du kjører ski klokka halv 1 på natta, etter jobb på de samme skiene som du tok dine første svinger på. Svingene er omtrent like radikale i dag som de var for 12 år siden men hvem bryr seg, du kjører faktisk ski der ingen skulle tru at nokon kunne køyre ski.
Takk for inspirasjonen Hans Petter!