«Den som kjøper et sesongkort, vil få mange lykkelige skidager og tjene inn sesongkortet i løpet av kort tid. Den som ikke kjøper sesongkort, vil ikke få mange lykkelige skidager og vil heller ikke tjene inn et tenkt sesongkort i løpet av kort tid.»
I DET FØLGENDE SKAL jeg mansplaine hva jeg mener: hvis du kjøper et sesongkort, vil du reise til skianlegget ditt nesten hver helg, i alle ferier og på enkelte kveldskjøringer. Du vil ikke bry deg om været i nevneverdig grad. Du reiser uansett. Du tar det du får. Du er villig til å gamble. Du er villig til å tape. Du er villig til å sitte tre timer i varmestua fordi heisen stenger i stiv kuling fra nordvest – med odøren fra frityrgrytene, sportssendingene uten lyd på en vegghengt tv og spillelisten over høyttaleranlegget som Belsebub har kuratert.
Men du er villig til å vinne, også. Vinne de briljante dagene – hvor det snør overraskende mye og lenge. Hvor det er vindstille og små øyeblikk med blå himmel. Hvor både skikjøringen – og samtalen i t-kroken – plutselig blir deep.
OG HØR: hvis sesongkortet ditt koster 4900 kronasjer og dagskortet koster 490 kroner, vil den 11. skidagen din på mange måter være gratis. Den 12. skidagen vil føles billigere enn gratis. Og den 28. skidagen vil kanskje være det nærmeste du noensinne kommer en Eurojackpotgevinst på 1,4 milliarder kroner.
Skianlegget er uansett lykkelig – fordi du ofte kjøper pommes frites og vafler, i en mystisk kombinasjon, til priser som ville fått bestemoren din til å holde en lang tale om den generelle nøysomhetskulturen i etterkrigsåra.
LES OGSÅ
Tenk deg om bindingene dine kunne stilles inn med riktig DIN en gang for alle.
– Det tenkes livsfarlige tanker der ute. Kanskje jeg skulle gitt telemark en ny sjanse? skriver Alexander Urrang Hauge.
Hvis du ikke kjøper sesongkort, vil du alltid studere værmeldingene nøye og reise til skianlegget kun på de aller beste dagene. Da vil du kjøre hele dagen lang, ta en kort pause i varmestua, og irritere deg over alle sesongkortinnehaverne som allerede har kjørt opp den gode snøen.
Og du vil aldri få mer enn maksimalt ni skidager.
For du ønsker selvsagt ikke den fryktelige fornemmelsen av at du burde kjøpt sesongkort.
NOK OM DET. Denne teksten skal holde det den lover i ingressen – og derfor kommer nå en kortfattet analyse av hvem kjøperne av de ulike skikorttypene ofte er:
Sesongkortet: dette innehar unge mennesker som gjerne er plagsomt gode på ski – og som har prestisjefylte bachelorgrader og velfungerende deltidsjobber, studielån med borteboerstipend eller – enda bedre – foreldre som ikke liker formueskatten. En annen kategori er barnefamilier med relativt høy husstandsinntekt – mennesker som gjerne sender en Snap eller to for mye av junior som svinger mellom en sjiraff og en gorilla i barnebakken.
Dagskortet: folket ønsker seg ikke lenger brød og sirkus. De ønsker seg brød og dagskort.
To valgfrie dager: målgruppen for dette kortet er småbarnsfamilien som er på vinterferiebesøk på hytta til en annen småbarnsfamilie, men så går plutselig begge småbarnsfamiliene ned med en Norovirus og får ikke satt en eneste sving i de grønne løypene.
10 klipp: dette kortet kjøpes gjerne av en bestefar på 71 år som skal ut for å heie på barnebarna som kjører baklengs i parken. Selv har han alpinski fra 1988 og boblejakka han fikk av en kompis som gjorde dugnad under OL på Lillehammer.
Enkelttur: kudos til alle skianlegg som fortsatt selger enkeltturer! Enkeltturen kjøpes gjerne av et middelaldrende ektepar med fjellski, selvstrikkede gensere og dagstursekker fylt med økologisk kamomillete, knekkebrød med hvitost, nødbivuakker og guidebøker på papir. «Vi skal bare til toppen av heisen og gå videre derfra», sier de, med glødende entusiasme.
Og som alle vet: det er dette middelaldrende paret som vil finne den beste snøen av oss alle.
LES OGSÅ
– Den moderne skibums er ikke en som har spart opp penger eller jobber som servitør. Det er en som jobber i Facebook, Google eller et annet tech-selskap og har hjemmekontor. De tjener gode penger og står på ski når det passer dem, forteller skiprofil Stian Hagen.
«Det kommer et rykk som bare et ekte Poma-trekk kan gi. Voksne kvinner og menn har blitt dratt ut av skistøvlene av det rykket».