Grus i landinga

KOMMENTAR: Norsk twintip er splittet.

Sist oppdatert: 4. april 2013 kl 13.19
HASHTAGG GIL: Grus i landinga er blitt det nye samlebregepet for ironisk skikjøring. Foto: Hans Petter Hval
HASHTAGG GIL: Grus i landinga er blitt det nye samlebregepet for ironisk skikjøring. Foto: Hans Petter Hval

Det er unntakstilstand i norsk twintip om dagen.
Etter at det ble klart at twintip skulle få være med i OL, stablet Norges Skiforbund raskt et landslag på beina.
Twintiplandslaget.
Med trener og støtteapparat på Olympiatoppen. Håpefulle twintipkids fra hele landet gikk bananas med OL-fakler og pønska ut potensielle vinnerrun. Åtte nordmenn- og kvinner får sjansen i Sotsji. Nåløyet er minimalt. Folk som har jobbet i kulissene for at jibbing skal bli tatt seriøst, på samme måte som de tradisjonelle idrettene, er selvsagt glade for at de som vil satse nå får muligheten til det.

Men norsk twintip er splittet. Det er ikke hva det en gang var. Før gjorde alle alt. Alle gjorde triks i parken, på hopp og rails. Når de ble lei, dro de ut i gata og kjørte streetrails. Hvis det snødde bygde de hopp, i det amerikanerne kaller «backcountry». I dag spesialiserer de norske jibberne seg i større grad. I miljøet snakkes det om «konkurransekjørere» og «filmkjørere» – og nivået er imponerende høyt i begge leire. De som satser på konkurranse vil nok merke at vinteren ikke strekker til, om man vil gjøre andre ting enn å bare terpe på triks og kjøre konkurranser. De som aller helst vil bli filmet må belage seg på mye venting og frustrasjon, før de magiskesekundene festes til film.

«Det store spørsmålet er om det blir grus i landinga».

Men det er mye mer sammensatt enn det. Det handler mer om hvilke verdier norske gutter og jenter har i forhold til skikjøringa si. Splittelsen blir et faktum når miljøet diskuterer hvordan skikjøringen skal presenteres. Noen mener at jibbing i 2012 skal skje på gigantiske hopp i sommerskisenter med solnedgang og doble korker. Andre mener det er viktig å holde ting ekte og fnyser av tekniske triks, utført av det de betegner som roboter. De vil heller kjøre på ski i gata og «tailtappe» en søppeldunk og ta ironiske backflipper over busskur. 

Og midt oppi det hele står vi foran vårt første VM i twintip på hjemmebane. Eller freestyle, for å være nøyaktig. På nettsidene til Freestyle VM 2013 er det i skrivende stund kun bilder av skicross og aerials. Hvis jeg skulle gitt den organisasjonen ett brennhett tips, ville det vært å sporenstreks legge ut noen bilder av Andreas Håtveit, for eksempel. Vår desidert mestvinnende mannlige freestyleutøver i nyere tid. Det er tross alt twintip ungdommen driver med. Men for all del. Kulekjørere, freestyle-hoppere og skicrossere er en viktig del av verdensmesterskapet på Voss, og fortjener oppmerksomhet. Slopestyle er også lagt til ekstremsporthovedstaden i vest, mens halfpipen blir i Oslo.

Da er det veldig artig at en av Norges største dobbelcork-motstandere, The Trashpartys primus motor, Magnus Støre, har fått det ærefulle oppdraget å være prosjektleder for VM-halfpipekonkurransen i Tryvann.
Det store spørsmålet er om det blir grus i landinga.
For det må jo være ekte.

Denne lederen stod på trykk i Fri Flyt #92

Publisert 4. april 2013 kl 13.19
Sist oppdatert 4. april 2013 kl 13.19
annonse

Relaterte artikler

annonse
Motsvar til Nils Faarlunds kommentar

«Et upresist spark til en hel generasjon»

1-5: Ja, så hvilken type er du? Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
En kortfattet analyse av heiskortkortenes ulike kjøperne

Hvilken skikort-type er du?

Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
Drømmeoppfinnelse

Drømmeoppfinnelse?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen