Fire punkter om park

KOMMENTAR: Norske terrengparker kunne vært bedre, og norske terrengparkbrukere sutrer alt for mye. Hvordan skal vi gjøre parkene bedre?

Sist oppdatert: 20. november 2013 kl 12.19
MÅ IKKE TAS FOR GITT: I Alpene gir mange anlegg blaffen i terrengpark, for det koster mer enn det smaker for skisentrene. Derfor: Ta ikke din lokale terrengpark for gitt, men hjelp anlegget å gjøre den bra. Foto: Tore Meirik
MÅ IKKE TAS FOR GITT: I Alpene gir mange anlegg blaffen i terrengpark, for det koster mer enn det smaker for skisentrene. Derfor: Ta ikke din lokale terrengpark for gitt, men hjelp anlegget å gjøre den bra. Foto: Tore Meirik

Når for tida renner det inn rapporter fra tilsynelatende ivrige skisentre som vil at vi i Fri Flyt skal skryte av terrengparken deres. Og det er bra, for det er absolutt ingen selvfølge at skianleggene skal ha denne parken vi trives så godt i. Ingenting er bedre enn at norske skianlegg vil satse på park –og skryte av det. Derfor må kidsa som er misfornøyde med sin lokale park slutte å klage, eller i det minste endre klagemåte. Og sjefene i norske skianlegg må skjerpe seg.

Men først svaret på hvorfor vi skal være ydmyke, og det er punkt 1:

1: Å kjøre tråkkemaskin en time koster 1500 kroner inkludert drivstoff, lønnsutgifter, avskrivninger og sosiale utgifter. Hvor lang tid det tar å bygge parken kommer an på hvor mange maskiner og ansatte anlegget har, hvor mange elementer man ønsker å bygge, terreng, vær, driftsstopp på tråkkemaskinene og hvor mange arbeidsføre, ivrige jibbekids som ønsker å hjelpe til. Konklusjonen er uansett at det er veldig dyrt å bygge terrengpark. 

Eller for å si det på en annen måte: Å tilfredsstille jibberen koster minst fem ganger så mye som å tilfredsstille junior i familien fra Danmark. Men både parkrotta fra Bærum og Jesper fra Jylland betaler det samme for heiskortet.

Hvorfor i huleste har disse skianleggene terrengpark i det hele tatt? Joa, både du og jeg vet svaret, men jeg tviler på at en høyt utdanna økonom som ikke leser Fri Flyt vil svare det samme som deg og meg. 

2: Hvorfor klarer ikke norske anlegg å bygge like fete parker som de har i USA? Svaret er egentlig ganske enkelt: Et vanvittig befolkningsgrunnlag gjør at de selger sjukt mange flere (og dyrere) heiskort enn norske anlegg har sjans til. Dermed bidrar alle som kjøper heiskort til at masse tråkkemaskiner, masse folk og masse utstyr gjør at de kan preppe og shape mye mer enn her hjemme. I tillegg gjør visst klimaet at det er lettere å bygge hoppene. 

En modernisering av måtene man tildeler tippemidler på kunne garantert gjort mye bra her. Derfor blir det kjempespennende å se om den nye, mørkeblå regjeringa vår har tenkt å holde løftene den ga her på friflyt.no.

Men den viktigste grunnen får du i punkt 4.

PS! Gresset i parken er ikke alltid grønnere på den andre siden. En middelmådig norsk terrengpark overgår de fleste parkene i Alpene. Har du hørt om terrengparken i verdens kanskje mest berømte skisted Chamonix? Ikke det nei. Det er fordi den ikke eksisterer, i hvert fall ikke i en standard som er verdt å skrive hjem om.

3. Å klage på parken er kjempepopulært blant jibbekidsa, særlig på sosiale medier. Men neste gang dere skal, sikkert med rette, klage: Spør dere selv hva dere ønsker å oppnå. Målet må jo være at parken skal bli bedre? Da er det ingen vits i å skrive dette på facebookveggen til skisenteret ditt (dette er et eksempel fra facebookveggen til et ikke ukjent skisenter i Midt-Norge): 

«Parken i år var rett og slett helt rævva.. Dårlige hopp osv»

Hvordan skal de bli flinkere ved hjelp av denne tilbakemeldingen? Ha som mål at du skal hjelpe skisenteret å lage en bedre park, og skriv deretter. Da kanskje målet nås til glede for alle. Hvorfor var det rævva, hva var rævva og hvordan skal skisenteret løse problemet uten å gå konkurs? 

4. Til slutt kommer et velment råd til norske alpinanlegg som har lyst på fornøyde gjester i terrengparken: Tenk på hvor dere rekrutterer parkbyggere, og hvorfor. I Norge er det sterk tradisjon for å hente tråkkemaskinkjørerne, og dermed parkbyggerne, blant folk med større interesse for motor og mekanikk enn for ski og snowboard. Ingenting i veien med det forsåvidt, men er dere flinke nok til å passe på at dere rekrutterer maskinsjåfører som, i tillegg til å være gode på maskiner, også er brukere av parken? Altså at de faktisk er interessert i elementene de lager?

Spør dere selv: Hva er enklest? Å få en 17-åring fra mekaniske fag som kun er interessert i rånebil og mopedkjøring til å bygge en fet park, eller en 17-åring som har både moped- og bilinteresse, men som også digger snowboard eller twintipski?

Å rekruttere parkbyggere som brenner for det de lager koster faktisk ikke mer enn det mange gjør i dag: Rekrutterer folk som gir faen så lenge de får laga en snøhaug.

Vi avslutter med en lett omskrevet og oversatt versjon av John F. Kennedys legendariske sitat fra hans innsettelsestale 20. Januar 1961, som for øvrig også ble referert i den legendariske MSP-filmen Global Storming:

My fellow Norwegians, ask not what your terrainpark can do for you, ask what you can do for your terrainpark.

Publisert 20. november 2013 kl 12.19
Sist oppdatert 20. november 2013 kl 12.19
annonse

Relaterte artikler

annonse
Motsvar til Nils Faarlunds kommentar

«Et upresist spark til en hel generasjon»

1-5: Ja, så hvilken type er du? Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
En kortfattet analyse av heiskortkortenes ulike kjøperne

Hvilken skikort-type er du?

Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
Drømmeoppfinnelse

Drømmeoppfinnelse?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen