Skiinfo er sannsynligvis skisentrenes viktigste markedsføringskanal. Alpinanlegg i hele verden er med, og både pressen og sluttbrukerne benytter seg av informasjonen på nettsiden. Skiinfo finansieres ved annonsesalg og avgift fra kundene –altså skisentrene. Jo mer de betaler, jo mer synlighet får de. Og jo mer (ny)snø de kan melde om, jo mer oppmerksomhet. Særlig fristende kan det være å avrunde moderate nysnømengder opp til 20 centimeter, for da får du pudderalarm. Måler du i lesida, så holder det med fem minutters lett snødrev for å få de nødvendige 20 centimeterne. Men måler du i losida er ikke en gang et halvmeters dump nok.
Da er det kanskje ikke rart at Skiinfo ofte kritiseres for å melde mer snø enn det faktisk er, også når skisentrene er feilkilden.
Fnugg er Alpinanleggenes Landsforening (ALF) sin nye tjeneste som skal ta opp kampen med Skiinfo –i hvert fall for anlegg i Norge. Nesten alle norske skisentre er med i ALF, og alle medlemmene får sin plass på Fnugg –så lenge de betaler en ekstra avgift. Så langt har nesten halvparten av ALFs 200 skianlegg valgt nettopp det.
Lars Wenaas sine tre skisentre Oppdal, Bjorli og Vassfjellet, er de tre større anleggene som ikke har funnet det verdt å være med i interesseforeningen.
ALF-sjef Camilla Sylling Clausen lover en reklamefri tjeneste, hvor Norges alpinanlegg slipper å slåss om oppmerksomheten med utenlandske anlegg. Vi i Fri Flyt har fått se en smakebit, og det er ingen tvil om at dette er lekre saker.
Men også i Fnugg er det skisentrenes markedsfolk som melder inn den viktigste informasjonen for oss skikjørere: nysnømengden. Her gis ingen ekstra bonus for å runde opp til tjue centimeter, men det er utvilsomt best for skisentrene å melde så mye nysnø som mulig. ALF har ingen mulighet til å kontrollere sannhetsgehalten i dette, så hvordan skal de da unngå den samme fella som Skiinfo?
– Eventuelle overdrivelser fra skisentrene vil umiddelbart kunne avsløres av brukerne på sosiale medier. Dessuten er vi ikke en kommersiell tjeneste med annonsører som skal tjene på treff, svarer ALF-sjefen i dette intervjuet fra i vår.
Men denne oppdragelsen i sosiale medier har vel ikke skjedd for Skiinfos del? Kan det være fordi at undertegnedes teori er feil? Altså at skisentrene ikke overdriver? Jeg må innrømme at jeg har vondt for å tro det. Jeg heller mer mot at vi brukere i for liten grad bruker sosiale medier –som forumet på friflyt.no- til å oppdra norske og utenlandske alpinanlegg.
Men det syns jeg vi bør gjøre. For Fnugg er utvilsomt et viktig og velkomment verktøy for oss som er opptatt av snødybde (siden du har funnet veien inn på denne nettsiden, så er du garantert opptatt av nettopp det). Derfor må vi ta oss på tak og si fra på verdensveven når skisentrenes markedsfolk jukser. Det vil nemlig oppdra dem og gi oss flere faceshots. For hvem vil ikke ha det?