Dobbel-hvafforno?

KOMMENTAR: Norske sportsjournalister vet ikke opp eller ned på en dobbelcork. Hvem sin skyld er det?

Sist oppdatert: 4. april 2013 kl 11.23
TRIPPELVOLT? Har ikke norske sportjournalister peiling? Eller er det vi som er for dårlige til å fortelle dem hva vi driver med? Illustrasjon: Jan Petter Aarskog
TRIPPELVOLT? Har ikke norske sportjournalister peiling? Eller er det vi som er for dårlige til å fortelle dem hva vi driver med? Illustrasjon: Jan Petter Aarskog

Før jul raste debatten i avisene om norske mediers påståtte neglisjering av gutter og jenter på brett og twintipski. Arrangører av store mesterskap savnet kompetanse blant landets journalister – og ikke minst pengestøtte fra store norske selskaper. Det er vel og bra, og på sin plass. Men det er ikke så svart-hvitt. Endringer skjer ikke over natta, og skal vi dominere sportssendingene på fjernsynet, må vi gjøre jobben selv. Vi må gjøre idrettene mer tilgjengelig for media – vi må spille journalistene gode.
Det er forståelig at det blir litt trått å lage nyhetssaker til sportsrevyen når essensen er; «jeg er stoka så lenge jeg får shredde på ski med venner».

Men bare hvis utøverne vil, da. Bli tatt på alvor og få samme mediedekning som langrenn og fotball? Husk at noen kameler må svelges for å gjøre sporten mer folkelig. Det er ikke sikkert du kan være like «core».

Men det er ikke lett. Da verdenseliten på ski og brett barket sammen i Breckenridge under prestisjekonkurransen Dew Tour før jul, kalte Thomas Lerdahl og NRK det nystartede twintiplandslaget for «fristillandslaget». Eller hva med da VG omtalte trippelcork som «trippelvolt». Det gjorde trippelvondt i hjertet mitt.

Det er i Freestyle-VM på hjemmebane i mars det må skje. For ikke å snakke om OL i Sotsji. Vi trenger norske ski- og brettkjørere i fi nalene. Det må bli så spennende at Andreas Håtveit og Torstein Horgmo flipper og spinner seg langt inn i sendetida til Senkveld og Dorthe Skappel og gullrekka på krinken må gå i reprise dagen derpå. Vi må ha nordmenn på pallen, gjerne med gullet rundt halsen og etterpå skal de intervjues av strikkegensere i provisoriske tv-studioer med peis og live-overføring fra det lokale samfunnshuset med ordførere og limericks. Og så må de i Se & Hør med kjendiskjærstene sine. For tenk så viktig ravnen Marion, håndball-Mia og Rosa-Mariann har vært for snowboard-Norge, der de har stått side om side med sine snowboardstjerner på den røde løper. Gjort gærningene husreine i media.

Nå er det opp til PK Hunder. Kanskje det er hans tur til omvende en lesbisk håndballspiller.
Eller hva om Tiril Sjåstad Christiansen hooker opp med Lido Lido? Norges svar på Justin Beiber. 
«Oh baby, baby».
Uansett. Det er opp til oss seere å bestemme om det skal sendes mer ski og brett på TV.
Gjør din plikt i vinter – se på sendingene fra X Games på NRK og The Arctic Challenge på TV2. For å nevne noen.
Ifølge tall Snowboardforbundet opererer med, er det 200.000 brettkjørere i landet. Tar vi en liten kontrollsjekk i norske terrengparker kan vi anslå at det er dobbelt så mange som kjører ski. Minst. Det vil si en potensiell målgruppe for sendingene på om lag en halv million. Det er like mange seere som det cupfinalen for jenter i 2011 hadde da den ble sendt direkte på NRK noen måneder før Snowboard-VM i samme by, som kun klarte å kapre halvparten så mange.

Men bare vent. Det kommer. En vakker dag ser flere på norske gutter og jenter på ski og snowboard, enn jentenes cupfinale i fotball.

Denne lederen stod på trykk i Fri Flyt #94

Publisert 4. april 2013 kl 11.23
Sist oppdatert 4. april 2013 kl 11.23

Relaterte artikler

Motsvar til Nils Faarlunds kommentar

«Et upresist spark til en hel generasjon»

1-5: Ja, så hvilken type er du? Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
En kortfattet analyse av heiskortkortenes ulike kjøperne

Hvilken skikort-type er du?

Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
Skibindinger

DIN kalkulator

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen