Kristin Harila innrømmer at hun fikk hjelp av sherpaer som ble flydd opp med helikopter på to av fjellene i rekordforsøket, men sier dette er vanlig praksis i guideselskapene i Himalaya - og langt fra juks.
I HELIKOPTER: Kristin Harila på vei til Makalu basecamp. Foto: Kristin Harila
Lesetid: 4 minutter
– Det er veldig vanlig å bruke helikopter for å fly opp sherpaer som jobber med ruta. Mange er mot bruk av helikopter, men det er en forutsetning for sikkerheten, sier Kristin Harila til Fri Flyt.
Harila har måttet tåle kritikk etter bestigningene av Annapurna 1 og Manaslu, fordi guideselskapet hun benytter, Seven Summits Treks, brukte helikopter for å fly sherpaer opp til høydeleirene, for så å etablere ruta ovenfra og ned. Harilas gruppe klatret begge disse fjellene utenfor sesong, og var derfor alene uten andre som bidro til å etablere ruta til toppen.
– Hvor høyt fløy sherpaene som hjalp dere, og hvor mange var de?
– Det vet jeg ikke, det må du spørre Seven Summits Treks om, sier Harila.
– Hvordan definerer du en riktig bestigning?
– Å gå fra basecamp, til toppen og tilbake til basecamp. Noe annet er helt uaktuelt for meg, selv om jeg tror mange får godkjent bestigning av Everest selv om de flyr opp til Camp 2 for å slippe isfallet på Khumbubreen. Mellom baseleirene flyr jeg helikopter. Det var slik Nimsdai gjorde det og slik gjør jeg det.
Seven Summits Treks har ikke besvart Fri Flyts henvendelser.
– Ingen vanlig fremgangsmåte
Det er ikke etablert regler for hva som er en godkjent bestigning og ikke. Men Himalaya-veteran Jon Gangdal, som har besteget fem 8000-meters topper og skrevet flere bøker om klatring, syns ikke bruk av helikopter for å etablere ruten ovenfra er innafor.
– Nei, det er ikke etisk riktig med hjelp ovenfra på denne måten. Tradisjonell Himalaya-klatring foregår nedenfra og opp, og så vidt jeg kjenner til er dette ingen vanlig fremgangsmåte, sier Gangdal til Fri Flyt.
Han er enig i at det øker sikkerheten for både sherpaer og klatrere, men etter det Gangdal vet brukte ikke Nimsdai helikopter på dette viset da han satte sin verdensrekord, selv om også han fløy helikopter mellom baseleirene.
– Det blir en annen sport når ruten blir etablert ovenfra, og så vidt jeg har skjønt gjorde ikke Nimsdai det. Men det er bra Kristin er åpen om det, og jeg understreker at prestasjonen hennes er formidabel. Det er helt rått at ei norsk jente får til dette her, sier Gangdal.
Harila selv ønsker ikke å gi ytterligere kommentarer til Gangdals innspill.
Fokus på sikkerhet
– Sikkerhet for sherpaene er det viktigste. Og om Nimsdai brøyta vei selv hele tiden, så er det helt greit for meg. Ut over det har jeg ingen ytterligere kommentarer, sier hun.
I etterkant av bestigningen av Manaslu forrige uke fikk Harila kritikk for framgangsmåten, som mange antyder er juks. Mingma G Sherpa - venn av rekordholder Nimsdai Purja og eier av guideselskapet Imagine Nepal, som er konkurrent med Seven Summits Trek - observerte helikopteret og publiserte videoen på Instagram.
Han kom med sterk kritikk av Harila i et intervju med Explorers Web. Flere hengte seg på kritikken, både i intervjuer og sosiale medier.
Vil jobbe for likestilling i miljøet
– Det er stor overvekt av menn blant kritikerne, og det får jeg bare leve med. Slik har det vært hele veien. Både utstyrsprodusenter og sponsorer prioriterer menn. Dette er et veldig mannsdominert og lite likestilt miljø, noe som er den viktigste grunnen til at jeg starta hele prosjektet. Blir det verdensrekord vil jeg bruke den for alt det er verdt i jobben med å bedre likestillingen i fjellklatremiljøet, sier Kristin Harila.
PS! Unntaket fra regelen om å gå fra basecamp, til toppen, så tilbake basecamp, er Mount Everest og Lhotse, som både Nimsdai og Harila klatret på samme tur uten å være nedom baseleiren. På disse fjellene klatret de basecamp- Mt. Everest- Sørskaret- Lhotse- basecamp.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.