– Everest-sirkuset er i ferd med å flyttes til K2, og økende behov for bærere høyt på fjellet er den direkte årsaken til ulykken hvor Muhammad Hassan døde.
Det sier Jutta Vanessa Tørkel til Fri Flyt. Sammen med Reidar Berg og Andrej Verstad har hun skrevet en kronikk som ble publisert på friflyt.no onsdag, hvor de tar til orde for at skylden for dødsfallet må plasseres vekk fra klatrerne som var på fjellet ulykkesdagen og til bærerne som lider under den økende flommen av klatreturister til Pakistan - samt samfunnsstrukturer i de fattige og fjellrike delene nordøst i landet.
– Muhammad hadde aldri vært høyere enn basecamp, og hadde ikke utstyr for å jobbe i høyden. Men da to andre såkalte high altitude porters (HAP, journ anm.) ble skadet på samme tid som den russiske ekspedisjonen trengte mer hjelp høyt på fjellet, så arrangøren Lela Peak Expeditions seg nødt til å sende uerfarne bærere med dårlig utstyr opp til de høyeste leirene.
Fri Flyt har prøvd å få svar Lela Peak Expeditions gjentatte ganger, men har ikke lyktes å få kontakt med turarrangøren. Men sjefen i selskapet, Syed Anwar Ali, har uttalt til NRK at Muhammad hadde både erfaring og utstyr.
Tørkel, som er født i Tyskland, men er norsk statsborger og har bodd i Norge i 30 år, var på fottur til K2 basecamp i 2017. Da var Muhammad Hassan, som omkom på K2 27. juli, en av bærerne på turen.
– Vi ble godt kjent og har holdt kontakten siden, helt fram til Muhammad omkom i juli. Det er stor kontrast mellom bildene han delte med oss, og det vi ser på sosiale medier til de vestlige klatrerne. Muhammad var en ydmyk og stillfaren type, som befant seg nederst på den svært strenge hierarkiske stigen som gjennomsyrer det pakistanske samfunnet. Vi opplevde at vår guide, som var sjef på turen, flere ganger slo bærerne. Vi kranglet mye med guiden, og var sjeleglad da turen var over. Men vi var en liten gruppe, og fikk veldig god kontakt med bærerne, inkludert Hassans venn og kollega, som vi må anonymisere i kronikken vår.
Jutta Vanessa Tørkel mener den pågående etterforskningen av ulykken på K2 ikke kommer til å føre til noe som helst.
– Den er bullshit. Det kan hende sjefen i Lela Peak Expeditions får en smekk, men det løser ikke problemet. For det første fordi det fins verre selskaper enn hans, for det andre at problemet uansett ligger høyere oppe. De lokale guideselskapene gjør bare det de får beskjed om av vestlige ekspedisjoner, sier hun.
Muhammads venn og kollega, som de kaller «Mirza» i kronikken på grunn av frykt for represalier i hjemlandet, har fortalt Tørkel om hva som skjedde den skjebnesvangre dagen på K2, som altså var samme dag Kristin Harila nådde toppen og satte verdensrekord.
– To HAP´er ble skadet, og det ble behov for nye mannskaper som kunne bistå taufikselaget øverst på fjellet. «Mirza» er HAP, men han ville ikke opp på grunn av farlige forhold. Dermed måtte Lela Peak Expeditions sende opp Muhammad og en annen bærer da den russiske ekspedisjonen etterlyste mer hjelp. Selv om de hadde verken erfaring eller utstyr for å jobbe så høyt på fjellet. Det var med andre ord krav fra vestlige klatrere kombinert med at mennesker nederst i hierarkiet i praksis ikke har mulighet til å si nei som førte til dødsfallet.
Lela Peak Expeditions-sjef sier dette til NRK om Muhammad Hassans utstyr:
– Han var opptatt av sikkerhet og hadde alt nødvendig utstyr på lik linje med andre klatrere og hjelpere som vårt firma skaffet de utenlandske klatrergruppene.
Jutta Vanessa Tørkel mener en fairtrade-merking til bærerne i Pakistan kan være løsningen på problemet.
– En slags fairtrade-sertifisering av bransjen. Det går an å kjøpe fairtrade t-skjorter, hvorfor skal det ikke da gå an med pakistanske bærere? Dessverre tror jeg samfunnsstrukturen i Pakistan, hvor hierarkiet styrer det meste, er til hinder for dette. Er du nederst på rangstigen har du ingenting du skulle sagt, sier hun.
– Hvorfor er det slik tror du?
– Det er nok en arv fra den britiske koloniseringen, og en endring vil utvilsomt ta lang tid, sier Tørkel, som har startet underskriftskampanje for å få i gang arbeidet med fairtrade-godkjenning av bærere på høyfjellsturisme.
Muhammad Hassan etterlater seg kone og tre barn.