Avviser alle protester mot via ferrata på Andersnatten
Sigdal kommune avviser alle klagene på de omstridte planene om via ferrata på klatrefjellet Andersnatten i Sigdal. Fredag kommer lokalpolitikerne til å stemme ja til det omstridte anlegget.
VIA FERRATA PÅ ANDERSNATTEN: Slik er den omstridte via ferrata´en tenkt plassert i høyre kant av Andersnattens østvegg. Foto: Sigdal aktiv
Lesetid: 4 minutter
Planene om å etablere såkalt via ferrata – jernstige på italiensk – på fjellet Andersnatten i Sigdal ble lansert i fjor høst. Selv om planene får bred støtte lokalt av både næringsliv, politikere og grunneiere, måte det flere runder med innsigelser til før planene ble godkjent.
Og ikke minst har prosjektet satt sinnene i kok i deler av klatremiljøet. Sørøstveggen på Andersnatten er et ikonisk område for klatrere. Siden den første klatreruten ble gått her i 1943 har veggen blitt nærmest legendarisk kjent for sine mange ruter med høy kvalitet.
LEGENDARISK VEGG: Andersnattens sørøstvegg har en svært sentral posisjon i Norges klatrehistorie, blant annet på grunn av flotte, krevende og lange ruter relativt nær Oslo. Foto: Thomas Kleiven
Via ferrata-saken skal behandles av Sigdal kommunes hovedutvalg for næring og drift fredag 19. oktober. Der vil den etter alle solemerker få ja, etter at kommunepolitikerne tidligere har enstemmig sagt ja til via ferrata i Andersnattens sørøstvegg.
Det var sist høst aktivitetsselskapet Sigdal aktiv lanserte planene, etter å ha gjennomført møter med blant annet Kolsås klatreklubb og Norges boltefond. Planen var åpning sommeren 2021. Men så krevde kommunen behandling etter plan- og bygningsloven, med høringsfrist i desember i fjor. Femten ulike instanser, inkludert Statsforvalteren, leverte protester. Innsigelsene handlet blant annet om truede arter og arkeologiske funn som måtte utredes, og mange klatrere uttalte seg svært kritisk til prosjektet.
– Vi har ikke latt oss hisse opp av enkeltpersoners meninger, det har vi ikke tid til. Men vi syns det er trist og bli vi møtt med sånne holdninger fra utenforstående. Det er kjedelig å få så mange usaklige kommentarer og negativitet, særlig for oss i styret som jobber gratis og legger ned hundrevis av timer for å få til noe. Dette har ikke vært en hyggelig tid, sa Sondre Nygård, som er styreleder i Sigdal aktiv, selskapet som har fått mye pepper for planene om via ferrata på Andersnatten.
Sigdal aktiv ble dermed pålagt ytterligere utredninger og prosjektet ble utsatt til sommeren 2022. Utredningene er nå i havn og fredag kommer lokalpolitikerne til å si ja. Saken går så videre til Statsforvalteren i Oslo og Viken.
Flere klager på det forrige vedtaket har nådd Sigdal kommune, men administrasjonen avviser alle, og tilrår politikerne å stemme ja til å tillate via ferrata, som altså er metallstiger som tillater ikke-klatrere på komme seg opp stupet.
KLASSISK RUTE: Den hvite stripe (grad 6) er den mest populære klatreruten på Andersnatten, og en av de fineste rutene i Norge. Foto: Dag Hagen
Men via ferrata-anlegget på Andersnatten er omstridt, og særlig blant en del klatrere har protestene vært høylytte. Høringsrunden etter forrige vedtak ble nylig avsluttet, og to omfattende protester mot via ferrata´en ble sendt Sigdal kommune. Den ene fra Norges klatreforbund (NKF), som også inkluderte Kolsås Klatreklubb, Ål Klatreklubb, Norske Tindevegledere (Nortind), DNT fjellsport og Norsk Tindeklub.
Også aksjonsgruppen Andersnattens venner leverte inn protest. I denne gruppen er klatrenestorene Nils Faarlund og Marius Morstad sentrale.
– Saken er større enn bare Andersnatten. Poenget er at det er for lett å bygge ned norsk natur. Vi vil ha på plass en godkjenningsordning for via ferrata, som hever terskelen for å bygge sånt. Det er skremmende at offentlige midler bevilges til noe som er uregulert og uten sporbarhet. De som bygger anleggene godkjenner og kontrollerer dem også. Dette vil bli en merkesak for framtiden som viser hvor lett det er for kommunene å bygge ned fri natur. Via ferrata på Andersnatten vil stå igjen som et nasjonalt symbol på hvordan man ikke skal gjøre det, poengterer Morstad i denne artikkelen.
Alle punktene i klagene ble kontant avvist av administrasjonen i Sigdal kommune.
Et av disse var faren for steinras. Det ble blant annet ble det vist til et nylig steinsprang som ødela en av plattformene som var bygd i den planlagte traseen for jernstigen. Som svar på dette skriver kommuneadministrasjonen:
NKF har anført at traseen fremstår som utrygg og viser til at det i løpet av sommeren 2021 har gått et steinsprang som har rammet og ødelagt en plattform. Administrasjonen legger til grunn at tiltaket oppføres i samsvar med kravene i byggteknisk forskrift. For å forsikre at tiltaket bygges med tilstrekkelig sikkerhet, har administrasjonen stilt som vilkår for dispensasjon at fjellsikring skal belegges med ansvar for utførelse og prosjektering i tiltaksklasse 3 i henhold til SAK10 § 13-5 bokstav b. Erklæring om ansvarsrett og oppdatert gjennomføringsplan sendes kommunen før igangsetting av tiltaket og senest ved søknad om midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest.
Kommunen avviser også protestene knyttet til selve inngrepet via ferrata´en innebærer, og skriver blant annet:
Noen brukere av turområdet vil kunne reagere negativt fordi tiltaket innebærer tekniske inngrep i veggen. Men inngrepet er beskjedent, og vil ikke være synlig for folk som ferdes på turstien fra Andersnattjern til toppen av Andersnatten. For friluftsfolk som etterspør litt mer utfordrende aktiviteter i naturen, vil etableringen av Via Ferrata øke attraktiviteten til området. Dette kan være personer som ikke ville reist til Sigdal og Andersnatten i dag, men som vil kunne få Via Ferrataen som et hovedmål for turen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.