/ Kite

Hilsen fra Patriot Hills

Ronny Finsås, kiter & kokk på Finse1222, skal på ny ekspedisjon til Sydpolen. Nå har han ankommet leiren Patriot Hills, hvor han skal jobbe som kokk i en måned. Vi har fått et reisebrev.

Sist oppdatert: 15. november 2004 kl 00.14
Den glade kokken på sydpolpunktet. Bilde fra en tidligere ekspedisjon.
Lesetid: 4 minutter

Ronny Finsås har tidligere seilt til sydpolen, og er tilbake for å være ekspedisjonsleder på en kommersiell tur. Reisebrevet ble sendt via satelitt-telefon 10. november.

I dag, hadde vi flight nummer to med IL76 inne. Den skulle vært her 3. nov. Den var en charterflight for militæret i Chile. De har en ekspedisjon til sydpolen på gang. Tur-retur med traktor! En uke forsinket er ganske vanlig her nede.

Vår flight gikk utrolig nok som planlagt. Vi var fremme i Patriot Hills mandag kveld. God følelse å trekke inn iskald luft igjen. Fjellene rundt var de samme som i fjor. Slitsom sjau med all bagasjen, to nye snøscootere, 115 drivstoff-fat, litt ferskmat og mye forskjellige ”met” og ”com” dingser.

Etter å ha rigget våre private fjelltelt, som skal være våre hjem i 2-3 mnd, var det rett inn på kjøkkenet. Kjøkken og kjøkken, en komfyr inne i radio-teltet (på størrelse med et militært lagstelt) + et lite bord. 15 mann inne samtidig til middag og du må ut for å snu deg. Heldigvis fikk vi opp guide-teltet neste dag. Her kan man ”rommelig” servere 40 mann samtidig. Som presidenten sier: Det er en ekspedisjons basecamp det her.

Det var 5 forskjellige ekspedisjoner med på flighten vår. De tre guidede fikk starte med en gang. En kort flytur ned til Hercules Inlet, og de var i gang. To av de kom innom leiren for å hente mer utstyr før de reiste videre. Vi har hatt ca 25-30 minusgrader og vind opp i liten kuling. En av deltakerne fikk annengrads frostskade på fire fingre og måtte avbryte ekspedisjonen. En annen fikk annengrads på østvendt kinn, og fortsatte med store bandasjer. Annengrads frostskade er blemmer og sår. I verste fall amputasjon.

De to andre ekspedisjonene venter fortsatt på flyvær vestover. Den ene skal starte i bunnen av Axel Heiberg breen. De skal følge ruten til Amundsen mot sydpolen, og kite tilbake til PH. Den andre skal til Mt. Vinson og området rundt. De skal oppdatere kartene over området.

Syv av årets ekspedisjonsdeltagere har vært på Finse i løpet av siste år!

Arbeidsdagen min starter ca kl. 0700. Det er fire timers tidsforskjell mellom her og hjemme. Jeg kan fortsatt sove til kl 1100. Frokost er fra 0800 til 0900. Eggerøre og bacon på toast. Kake til teen kl. 1100. Lunsj kl 1300. Ny kake kl. 1600 og middag 1900. I seng ca 2200.

Vi er 15 stk. som arbeider her nå. Vi skulle vært 3 til, men en av twin otterene fikk en alvorlig rammeskade (station 60), og måtte returnere til PA. Den er på vei ned igjen. Vi er kokken, assistenten, radiomannen, værmannen, to piloter, en flymekaniker, to vanlige mekanikere, en lege, to guider, en hotellsjef, en leirsjef og presidenten (Mike Sharp). På neste flight kommer en kokk og en lege til + ca 10 klienter, som de kalles her.

Har rigget opp stereoanlegg på kjøkkenet, og solcellepanelet gir nok strøm til å drive PC’en og to høytalere hele arbeidsdagen. Veldig fornøyd. Det er dessverre ikke alle som tåler norsk-svensk garagejazz under frokosten. Men med litt tilpassing av volum går det bra. Presidenten har ennå ikke vært innom og skrudd ned volumet!

Det er god stemning i kveld. Den store fuglen er ”off deck” på vei til PA. Den tok av rett over leiren, som sist, og etterlot oss med store glis. Rett inn på kjøkkenet og hive pastaen i kokevannet. Biff med bearnaise, pasta og bønnesalat. En kryddervariant av ”verdens beste” til dessert. Rødvin og whisky til.

I morra kan det bli travelt. Ny IL76 flight er planlagt, og vi får se om været holder. Jeg trenger fløte og hvitvin, så jeg krysser fingrene.

Publisert 15. november 2004 kl 00.14
Sist oppdatert 15. november 2004 kl 00.14
annonse

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)