Yrkesvalget

Drømmer du om å dra til USA for å kjøre park, men har ikke så mye som ei krone? Morten Eliassen hjelper deg.

Sist oppdatert: 26. desember 2014 kl 12.11
DET STORE YRKESVALGET: La oss si at du vil til Amerika for å kjøre park i vinter, men du mangler pengene. Gjør som Jan. Ta deg en strøjobb på din nærmeste burgerkneipe og flipp deg til Freeway-parken i Breckenridge. Illustrasjon: FF
DET STORE YRKESVALGET: La oss si at du vil til Amerika for å kjøre park i vinter, men du mangler pengene. Gjør som Jan. Ta deg en strøjobb på din nærmeste burgerkneipe og flipp deg til Freeway-parken i Breckenridge. Illustrasjon: FF
Lesetid: 5 minutter

Kanskje er du avgangselev på videregående, kanskje er du bare et helt vanlig menneske som nekter å bli voksen. Det spiller ingen rolle, for neste vinter skal du til USA og kjøre ski en hel sesong. Planen er så sinnssykt rigga. Bare ta en red-eye direkte fra Hallingdal Intl til Denver, stikke på Hertz og be gutta hooke dere opp med en matt svart pony, stikke på Alamo og høre om de har et billigere alternativ, stikke på craigslist og kjøpe en bulkete pedochevy, cruise opp til Frisco og ta inn på et sånt ekkelt, lite motell som du har sett DJ Steffen Hamre blogge om i bloggen sin. Og så: stå og fryse deg snørrete på drop in-kulen i Freeway hver dag i tre måneder. Det eneste du trenger nå er midler. Men mamma og pappa har brukt alt de eier på å pushe sponsor me-videoen din på nett. Det betyr at du må jobbe selv.

Er det så stress, da? Har da jobbet før, du? Klippet hekken til bestefar oppe i åsen for 2500 kroner timen. Men nå skal du liksom sysselsettes av et ekte arbeidsliv. Med ekte kolleger og ekte sjefer og ekte kantinebrød med ekte fuckings tubeost. Og tre år på medielinja i Raufoss gir ikke nødvendigvis tyngden du trenger for å slå inn døra hos KPMG. Heldigvis finnes det håp. Strøjobber kalles det, og nå skal du få høste av mine noe oppdiktede erfaringer.

Trucksjåfør
Du vet den maten som ligger i hyllene på den butikken hvor mora di handler de tingene som ligger på den asjetten du spiser fra? Den kommer ikke dit av seg selv. Faktisk må noen sørge for at butikkene får den levert. Som trucksjåfør, eller “bedriftens viktigste brikke” som sjefen vil kalle deg mens han fysisk gjør hermetegn i luften, vil du ha mulighet til å både hente OG pakke matvarer i alle tenkelige kategorier og etterpå levere dem til en lastebilsjåfør som kjører det ut til butikkene. Hverdagen er spekket med morsomme konkurranser som “hvem kan gjøre jobben sin raskest?” og “hvem kan gjøre minst feil denne uken?”. Lystig! Og endelig har mora di deg å takke for at maten kommer på bordet.

Sportsbutikkansatt 
Dette er perfekt, du elsker jo sport! Og ingenting er morsommere enn å selge utstyr du behersker, men ikke kan betale for, til mennesker som har råd, men ikke behersker det. Det er fredag og du står på DUBXL og monterer bindinger på et par fleskenye Opus for en femten år gammel goofer som viser deg bilder av hvor sinnssykt hardt det laver ned i Hemsedal. Chill! Men du jobber helg. Hver helg. Og hvor blir det av spenna? De har du selvsagt toasta på en selvslysende 71o Nord-jakke som en av de flinke selgerne greide å dytte på deg i lunsjen.

Studier
En bachelor i markedsføring tar ca tre måneder, og gir deg den nødvendige kompetansen til å bemanne telefonen hos hvilket som helst bemanningsbyrå. Noen trenger en vikar? Say no more. Du kan overføre vedkommende til riktig instans bare ved hjelp av et tastetrykk og litt hjelp siden du er ny. 150 kroner i timen hos Manpower er kanskje ikke all verden, men det følger en ganske feit bonus. Lånekassen estimerer nemlig tre ÅR på den nevnte bachelorgraden, hvilket betyr at du kan leve som en kommunalt ansatt greve i 33 måneder til. Riktignok har styringsrenta gjort det tøffere å være norsk i statene, men dollarkursen til tross, du kan fremdeles drikke på deg diabetes mellitus for en tier.

Burger King 
Lyst til å gli inn i mengden når du kommer til Colorado? Feit og kvisete er defaultsettingen der borte. Mange hevder at Burger King bare steker burgerne på den ene siden. Det er selvsagt en fullstendig hodeløs myte. På BK kjører de utelukkende burgerne i mikroen. Ryddig! Lønna og arbeidstidene er riktignok helt umenneskelige, men du får i det minste en uniform du kan vokse i.

Portør
Du har trillet rundt på den tusen år gamle bestemora di hele sommer’n. På tide å få litt igjen for det. Selv om besta di betaler godt, betaler Oslo Universitetssykehus enda bedre. Er du heldig, får du muligheten til å jobbe nattevakt. Da triller man de døde. De er som kjent litt lettere, siden sjelen er borte, og den veier jo faen så mye. I tillegg får man ekstra penger etter klokken 23, trolig kompensatorisk fordi nettavisene ikke oppdateres like ofte på denne tiden av døgnet. Uniformen er straight G. Hvite bukser med strikk i livet, en chill hvit tee med navneskilt og grønne crocs whadduuup.

Skriv for Fri Flyt 
Som freelance artikkelskriver for landets viktigste vindsurfeblekke, får man muligheten til å tjene masse spenn fra hvor som helst. Du kan for eksempel ta en pause i eksamenslesingen og dunke ut 800 ord om jobbmulighetene for ambisiøse Amerika-loffere og fakturere gjennom enkelmannsforetaket ditt i samme slengen.

Ses i Junaiten!

Publisert 26. desember 2014 kl 12.11
Sist oppdatert 26. desember 2014 kl 12.11

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen