Sogndal Freeride blir i år den eneste konkurransen i Norge som er en del av kvalifiseringen til verdenscupen. Norgescupens samarbeid med FWQ har over flere år skapt bred debatt i det norske frikjøringsmiljøet, fordi det er for få norske kjørere som får starte.
– Mange av de som skrek høyest i fjor meldte seg heller ikke på, sier rennleder i Sogndal Freeride, Roar Erlandsen til Fri Flyt.
En etterlyst løsning ville vært en norsk kvotering i konkurransen. Det er ifølge Erlandsen foreløpig uavklart, men mener at et høyt antall påmeldte deltakere fra Norge vil ha mer slagkraft.
– Det er jo klart mange fikk avslag på grunn av manglende poeng, men samtidig var det en del folk som heller ikke meldte seg på. Det var også flere av de som skrek høyest. Jeg tenker at dersom deltakerlistene viser et svært høyt antall norske deltakere vil FWQ, som verken har svart ja eller nei på kvotering, måtte forholde seg til det. Hvis få melder seg på vil det ikke være nødvendig med kvotering, sier Erlandsen.
Les også: FWT i Sogndal: – Krevende, men mulig
Sogndal Freeride blir en firestjerners-konkurranse. Det vil altså si den høyeste rangerte kvalifiseringskonkurransen, som da igjen gir høyest poeng for utøvere som vil kjøre verdenscupen (FWT). I forkant av årets sesong brøt norgescupen samarbeidet med FWQ.
Erlandsen synes det er synd for Norge på sikt dersom man kun ender opp med en konkurranse innenfor FWQ-systemet i Norge.
– Det blir en utfordring til neste år dersom vi ikke har noen konkurranser med lavere stjerner. Firestjerner, slik vi er, krever kvotering eller tilstrekkelig poeng. Renn med færre stjerner er viktig for rekrutteringen. At norgescupen bryter med FWQ er kurrant det, men vi skulle gjerne hatt flere konkurranser, sier Erlandsen.
Registreringen åpnet 3. januar, og er åpen til 23. januar. Selve konkurransen går 22-26. februar.