– Ja, utstyret er utslitt nå. Det er en utfordring å skifte ut alt innenfor den gamle strukturen, men det er bedre å gjøre å gjøre det skikkelig nå, enn å drive med nødhjelp som kanskje varer i 10-12 år, sier Peter Strandberg i Doppelmayr Skandinavia til avisa Nordlys, som først omtalte saken.
Sammen med Fjellbygg, Faveo Prosjektledelse og Fjellheisen står de bak prosjektet med navnet "Nye Fjellheisen".
LES OGSÅ: Oppdal åpner fjellheis
– Bra på førsesongen
Nikolai Schirmer fra Tromsø er blant Norges beste frikjørere for tiden, og hadde nylig en voldsom internett-hit fra Lyngen. Han bruker Fjellheisen som et alternativ til Kroken skisenter, og ser flere positive ting med bruk av gondolen.
– Jeg kjører der i hovedsak på forsesongen, hvor man får masse bra skogskjøring med hodelykt med en gang snøen kommer (Kroken har for vane å ikke åpne hele anlegget før godt ut i februar). Det er klipper, puter og en og annen morsom hemmelighet man kan støte på om man er heldig med linjevalg, sier Nikolai Schirmer til Fri Flyt.
– Til topptur er det et fint utgangspunkt til noen bra facer innerst i Tromsdalen.
For allerede om få uker takker de gamle vognene for seg, og dersom Tromsø ikke gir for store vær-utfordringer skal prosjektstart være på nyåret.
– Det er kult at de satser videre. Vi skulle gjerne hatt flere gondoler av den typen nordpå, sier Schirmer.
Imponert
– Jeg må si jeg er imponert over sveitsisk ingeniørkunst, seriøsitet og service. Her har vi i Norge dessverre altfor mye å lære, skryter Guttorm Jakobsen i Fjellheisen av gondol-leverandøren.
LES OGSÅ: Turguide - Fjellheisen
Fjellheisen i Tromsø går fra Tromsdalen, og har flere stasjoner. Den første ligger 50 meter over havet, mens endestasjonen tar deg over 400 meter over havet. Derfra kan man gå videre til en rekke topptur-destinasjoner- blant annet Tromsdalstiden (1238 moh).