Tommel opp for Kvitfjell-utbygging

Kvitfjell har fått Ringebu kommunes velsignelse til å gjøre store utbygginger vest for det som i dag er vestsida.

Sist oppdatert: 8. juni 2012 kl 09.41
STORE PLANER: Kvitfjell blir et mye større alpinanlegg hvis de storstilte planene realiseres. Illustrasjon: Rambøll
STORE PLANER: Kvitfjell blir et mye større alpinanlegg hvis de storstilte planene realiseres. Illustrasjon: Rambøll
Lesetid: 2 minutter

Kommunestyret har gitt sin tillatelse til storstilt utbygging oå Kvitfjell, med flere heiser og mange nye løyper. Kvitfjellvarden er arbeidsnavnet på utbyggingsplanene. Prosjektet skal øke den såkalte komfort-kapasiteten (antall gjester i bakkene uten at det blir stress) i Kvitfjell fra 3 800 personer i bakken samtidig, med de nye heisene og bakkene vil denne økes med 2 300 skikjøre til i overkant av 5 000. 

Stor økning

– Ja nå er det endelig klart! Det er et flott skiområde, snøen kommer tidlig og ligger sent og bakkene er varierte. Det er snakk om 13 til 14 nye snøsikre km med bakker når utbyggingen er realisert, og bakkene vil tilføre oss flere bakker i alle farger. Svarte bakker på skikjørers høyre side, til lysegrønne bakker på skikjørers venstre. Med heiser i dette området blir Kvitfjell knyttet til høyfjellet, og toppen av Kvitfjellvarden blir et fantastisk utgangspunkt for langrenn og stisykling i fjellområdet mellom Kvitfjell, Skeikmapen og Fagerhøi, forteller Kvitfjells markedsmann, Eskil Solberg.

Pengene ikke på plass

Selv om Ringebu kommune nå altså har åpnet for utbygginga, er det mye som gjenstår. Finansiering er kanskje det viktigste, og derfor er det ikke klart når de nye heisene og løypene står klare. Målet er 2020, men det forutsetter at eiendomsmarkedet holder seg på et akseptabelt nivå.

– Hvem skal betale for moroa?

Eiendomssalg avgjørende

Når det gjelder finansiering vil de nye heisene utløse store nye utbyggingsarealer for fritidseiendommer. Det var slik utbygginga av de fire nye heisene på Kvitfjell Vest ble finansiert i 2006/ 2007. Det er også her hovedfinansieringen for Kvitfjellvarden skal hentes inn. Utviklingen i eiendomsmarkedet er på den måten bestemmende for framdriften i prosjektet, i 2008 satte vi en målsetningen om at visjonen skulle være oppnådd i 2020 gjennom en trinnvis utbygging. Med mulige OL-planer i Oslo og med alpine øvelser lagt til Kvitfjell, vil sannsynligvis interessen for Kvitfjell bare øke framover. Andre finansieringskilder kan jo også være aktuelle, sier Solberg.

Planen ble vedtatt med 19 mot en stemme av Ringebu kommunestyre.

Også i Røldal er det store utbyggingsplaner. Les mer om det her!

Publisert 8. juni 2012 kl 09.41
Sist oppdatert 8. juni 2012 kl 09.41

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen