Tar oppgjør med skikjørere som kjøper følgere - får bred støtte
I en post på Instagram tar frikjører Trygg Samuel Lindkjølen et knallhardt oppgjør med det han mener er en ukultur i skibransjen – at profilerte skikjørere kjøper og skaffer seg følgere på et uærlig vis.
OPPGJØR: I et innlegg på Instagram går Trygg Lindkjølen hardt ut mot skikjørere som kjøper følgere på Instagram. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 5 minutter
Lindkjølen postet først innlegget som en story på Instagram, før han senere også la det ut som en post. Den har så langt fått flere profilerte skikjørere til å applaudere.
Blant de som støtter kritikken, er Dennis Risvoll, Cody Townsend, Jacob Wester og Øystein Aasheim. I innlegget skriver blant annet Lindkjølen (på engelsk):
«Kan noen forklare meg hvorfor det å generere moment i en skikarriere gjennom å gi et feilaktig inntrykk av din verdi til sporten og kulturen gjennom followbotting og kjøp av følgere, er mer etisk enn å generere karrieremålet i andre idretter gjennom å gi feilaktig inntrykk av din verdi til sporten og kulturen gjennom doping?
Med followbotting, og kjøp av følgere, mener vi å ta i bruk uredelige verktøy for å øke følgerskaren sin på sosiale medier, hovedsaklig Instagram – som igjen gjør deg mer attraktiv for sponsorer.
Lindkjølen vil ikke kommentere hvem han mener dette gjelder, men sier det er mer utbredt enn folk tror.
– Det er viktigere at det blir en åpen dialog om problemet i bransjen enn det er å henge ut enkeltindivider. Målet mitt er ikke å henge ut enkeltpersoner, sier Lindkjølen til Fri Flyt torsdag kveld, og fortsetter:
– Dette er en kjip greie som eksisterer i skiindustrien, som aldri har blitt tatt tak i på en ordentlig måte. Det er mange som bygger en skikarriere på falske premisser. Hvis verdien til en skikjører for sponsorer er definert av rekkevidden vedkommende har på sosiale medier, som dessverre er tilfellet, så er vel de etiske implikasjonene av å jukse til seg følgere på instagram, de samme som for en løper å jukse seg til det som gir hen verdi i sin sport, nemlig evnen til å løpe fort gjennom doping, sier
– Det er kjipt at ingen påpeker at dette er et stort problem i skisporten. Jeg tror frikjøring er en av de sportene som har blitt hardest rammet av denne trenden. Det er såklart et stort problem i mange av de andre frie sportene også, men frikjøring på ski har en veldig fragmentert kultur, og det er ingen som tar et ansvar for at normene i kulturen er på plass, og at vi er enige om hvordan vi skal forholde oss til sosiale medier, som jo egentlig er en ganske ny greie vi må forholde oss til.
Dette er et tema som har dukket opp igjen mange ganger de siste fem årene, og jeg har tenkt på det lenge, sier Lindkjølen, og fortsetter:
– Jeg føler det er elefanten i rommet. Det er noen som kan ha bygget en skikarriere på falskt grunnlag. De har ikke gått den naturlige veien oppover hierarkiet, de jukset seg til topps. Da er det dumt at det ikke gir dem noen som helst negative konsekvenser.
– Hvordan vet du at dette foregår?
– Jeg vet det foregår fordi jeg har snakket med skikjørere som forsvarer at man gjør det, som skryter av det, man hører alle mulige historier om det. Når en du kjenner går fra å ha 800 følgere og følge 500 pers til å følge 6000 personer dagen etterpå, 1000 dagen etter der, 8000 dagen etter der og 4000 dagen etter det, og plutselig så har de 2-3000 følgere. Det er jo åpenbart at en person med 3000 følgere har større markedsverdi for en sponsor enn en med 800, men det er jo nettopp her problemet ligger, sier Lindkjølen og fortsetter:
– Man lurer sponsorer til å tro at man har høyere markedsverdi enn man egentlig har. Det er jo strengt tatt svindel. Men ikke bare det. Når man allerede har flere tusen følgere får man lettere nye følgere. Det var noen som påpekte for meg i dag at det finnes en nettside som heter Socialblade, der man kan gå inn og se om noen har brukt sånne her taktikker for å øke følgerskaren sin.
Lindkjølen hevder også flere kjøper seg likes.
– Jeg vet det er flere norske skiprofiler som har kjøpt en betydelig mengde følgere fra Asia, faktiske mennesker som man betaler for at de skal følge deg og like innleggene dine.
Han sier problemet var langt større for noen år siden.
– Utover dette så vil jeg understreke at dette var et mye større problem for noen år siden, og fuglene vet hvorfor ingen skimedier tok det opp da. Grunnen til at jeg lagde denne posten akkurat nå, er at jeg har kommet over en del samtaler i det siste om hvordan de som brukte followbot da, fortsatt har opplevd uhindret karriereprogresjon på grunn av det, og at det er rart ingen har tatt det opp. I den sammenheng kom jeg til å tenke på sammenligningen med doping i andre sporter, som jo egentlig var poenget med teksten jeg la ut.
Lindkjøen skriver i posten at responsen har vært svært positiv etter at han postet innlegget torsdag kveld. Blant annet skriver den svært profilerte skikjøreren Cody Townsend:
– Er botting eller å kjøpe følgere fortsatt et problem? Legit spørsmål, for jeg har sett det i stor grad for noen år siden.
– Dette er «spot on». Jeg har tenkt på dette i flere år, skriver han blant annet.
Wester har også delt innlegget til sine 34.000 følgere.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.