Hovedformålet med doktorgradsoppgaven er todelt, skriver Høgskolen i Innlandet på sine nettsider - det er her Malasevska skal disputere for doktorgraden:
«For det første har avhandlingen til hensikt å øke kunnskapen om faktorer som påvirker etterspørselen for alpinkjøring og prisen på heiskort. For det andre har den til hensikt å gi kunnskap om hvordan skidestinasjoner kan bruke innovative prisstrategier for å oppnå konkurransefortrinn.»
DOKTOR HEISKORT: Iveta Malasevska er stipendiat ved Avdeling for økonomi og organisasjonsvitenskap ved Høgskolen Innlandet, og hun skal ta den høyeste utdannelsen det er mulig å ta – og bli spesialist på heiskortpriser. Foto: Privat.
Hun mener alpinanlegg er en ekstremt konkurransedyktig industri, men som har stagnert de siste årene:
– Innovasjon vil derfor være grunnleggende for å kunne realisere potensialet som ligger i sektoren, og for å sikre en bærekraftig vekst i bransjen. Pris er et av de viktigste elementene som påvirker et skianleggs lønnsomhet og konkurranseevne. Generelt viser etterspørselen etter alpinanlegg store variasjoner. Alpine skianlegg både kan øke lønnsomheten og håndtere svingningene i etterspørselen ved å innføre variabel pris basert på sesong og dynamisk prisstrategi basert på forskjellige værscenarier, argumenterer hun.
Tror du alpinanlegg kan øke fortjenesten med priser som varierer etter sesong, vær og andre skiftende forhold?