I artikkelen «Grabipedia» i høstens Fri Flyt Skiguide, forklarer Aleksander Aurdal de mest sentrale grabbene, både hvordan de gjøres og hvordan du skal få dem til å se mest mulig stilig ut.
Men hvordan i huleste greide fotograf Vegard Breie å ta ti nesten identiske bilder av ti forskjellige grabber? Som til alt overmål er perfekt eksponert og belyst?
Klatresele og Photoshop
Her får du vite hvordan lyskunstner Breie løste oppgaven han fikk av oss i Fri Flyt-redaksjonen:
– Joda, det var ei litta nøtt det der. For at Aleks skulle fått tatt grabbene var det jo viktig han var fri til det. Vi lurte mye på hvordan vi skulle få det til, og prøvde forskjellige løsninger. Etter mye fram og tilbake kom vi fram til at det naturlige ble å henge han opp i en klatresele. Ettersom han har så baggy klær skjuler disse mesteparten av selen, så det i ettertid bare var å ta vekk tauet han hang i ved hjelp av Photoshop, forteller Breie.
Svarte hjelpemidler
Det endte altså med at Aeks enten satt på et bord og grabba, eller hang i tau i taket. Men oppgaven var ikke løst ennå.
– Jeg har heldigvis ganske grei plass i studioet og en slags lounge på en hems som er stor nok til at jeg bare kunne henge han der og hadde plass til å fotografere på under. Ellers så er det jo ubehagelig å henge i en slik for lenge, så mellom opptakene hadde vi et arbeidsbord med hjul han kunne stå på. Enkelte av grabbene ble litt vanskelige å få til hengende så her fant vi et annet bord han kunne ligge på. Ved slike situsjoner er det greit det han har kontakt med er svart, så det bli lettere å klippe vekk, samt ikke avgir fargerefleksjon på Aleks i bildet.
Mange bakgrunnsalternativer
Da bildene ble tatt hadde de en grå studiobakgrunn. Dette åpner for mange muligheter til å sette inn andre bakgrunner, eller klippe Aleks helt ut. Til slutt valgte Fri Flyts dyktige grafikere å gå for det siste, etter at Vegard leverte flere forskjellige alternativer.
– Selv om vi bare skulle klippe ut Aleks hadde jeg en idé om å putte han inn i en ren studiobakgrunn på de ferdige bildene, så derfor satte jeg opp dette i studio og for å få overgangen finere når jeg senere skulle klippe han inn på en lignende bakgrunn.
Mye lys
Av lyssetting var det ikke så mye hokus pokus egentlig. For å få han til å “poppe” litt mere ut i bildet satte vi ett kantlys fra hver side, og for at han ikke skulle bli helt silhuett og mørk var det naturlig å ha en lampe som lyste opp forfra også. I tillegg brukte jeg en egen lampe på bakgrunnen for å lage den fine graderingen. En ser vel egentlig det meste på “behind the scenes bildet” hvor han henger og kulern. Legg merke til discokula mi!
I ettertid eksperimenterte jeg litt med forskjellige bakgrunnsmuligheter til bildene og syns egentlig selv det kanskje hadde vært kulest med han på en ren studiobakgrunn, men siden bladet har masse andre ting som tekst og layout å tenke, på ble han ble klippet ut uten bakgrunn til slutt.
Det endelige resultatet ser du i høstens Fri Flyt Skiguide.