– Det som har skjedd er at ski har gått tilbake til den opprinnelige formen. Egentlig trengte vi ikke å jukse så veldig mye for å lage en god frikjøringsski til Birkebeineren. En moderne ski er sånn som skiene var for over tusen år siden, sier skibygger Endre Hals, som står bak merkene EVI og Prog.
Fredag har den nye norske storfilmen Birkebeinerne, med Jakob Oftebro og Kristofer Hivju i hovedrollene, premiere i Norge. Filmen tar for seg den sagnomsuste flukten med kongssønnen Håkon Håkonsson på 1200-tallet.
Har du fått med deg denne? Se nye bilder fra kinofilmen Birkebeinerne
Filmen byr på spektakulær skikjøring, og det er Field Productions som står bak skiscenene. Som erstatter for Jakob Oftebro i de heftigste frikjøringscenene brukes Åsmund Thorsen som stedfortreder. Skiene de kjører på er laget av Endre Hals.
– Da Field fikk oppdraget om å filme skikjøringen i filmen tok de kontakt med oss. De var klare på at de trengte en ski som kunne fungere i all slags vær. Man kan ikke stoppe filminnspillinga fordi det er mildvær. Vi er ganske raske og fleksible på en del rare oppdrag, så det er ofte vi blir brukt i sånne sammenhenger, sier Hals.
I dag kom en episode på VGTV som viser noe av prosessen bak skikjøringen i filmen. Se episoden her:
STATIST: Åsmund Thorsen er statist i kinofilmen. Foto: Field Productions
Holdt en jevn, geometrisk form
Når han skulle lage en ski anno 1200 var det viktig for Hals å tenke tilbake på bruken av skiene. Han mener hele historien har tatt en U-sving bort fra den opprinnelige formen, og at man først nå er tilbake til der man en gang var.
– Ski har holdt en jevn geometrisk form over lang tid, også stupte det nedover for 500 år siden. På 90-tallet var det de smaleste og mest håpløse skiene som fungerte. All moderne skisport er basert på at det brukes på preparert underlag, og det er helt feil historisk sett. De fleste skisportene, bortsett fra frikjøring, kan ikke bedrives om det kommer mye snø, mens det var akkurat det de ble brukt til, sier Hals.
Se den første episoden her: – På innspilling er det Tjäder som pusher oss
(Artikkelen fortsetter under bildet)
TESTET: Slik ble skiene testet før filmen. Foto: Martin I. Dalen
Han trekker først og fremst frem det praktiske i skien.
– De var på jakt i skoen da det var masse snø. På skare og hardt underlag er det jo uansett ikke noe problem å ta seg fram. Målet var å få overtaket på dyrene og å komme seg inn før kvelden. Man må også huske på at bindingene beveget seg sideveis før i tiden. Da gjorde det heller ikke så mye om man hadde en breiere ski.
Spesielt lar skibyggeren seg provosere når man bevisst lager ski som ikke fungerer i løssnø.
– Hele den moderne skihistoria er kunstig og konstruert. Ski skal lages for snøvær, og der har 1900-tallet vært et avvik. Det er provoserende å se i idretter som ikke er frikjøring at man ikke kan konkurrere så fort det kommer. Da får man heller lage utstyr som tåler det.
Har du sett traileren? Se Birkebeiner-teaseren
LES OGSÅ: Ny designpris til Endre Hals
(Artikkelen fortsetter under bildet)
PROSESS: Her bygger Endre Hals skien. Foto: Martin I. Dalen
Ski som ikke lenger eksisterer
– Har det vært befriende å kunne lage ski slik det er ment for å være?
– Det er absolutt befriende. De har jo en ski som ikke lenger finnes. En ski til all-bruk, som bare eksisterer et sted i hodet vårt nå. En slags mellomting mellom alpint og nordisk. Den er bortspesialisert i skisortementet nå, sier Hals.
Han mener nordmenn har helt feil oppfatning av gammeldagse ski.
– For vår foreldregenerasjon er det den klassiske langrennsskien som blir sett på som en god, gammeldags ski, men det er frikjøringsskiene som er de virkelig gammeldagse skiene. De brukte noen svære løssnø-ski. Faktisk er det ikke funnet noen som er under 120 mm i midtbredde.
Birkebeinerne har premiere på norske kinoer fredag 12. februar.
Se bilder fra hele prosessen her: